Hej! Min familj är i bilköpartagen men är väldigt villrådiga det något speciella nuläget på bilmarknaden och det något oklara läget på 0-3 års sikt och hoppas därför att några i detta forum kan dela med sig av sina tankar utifrån nedanstående något röriga förutsättningar.
Vi har tills nyligt haft en XC70-2013 som jag inkl. resten av familjen varit väldigt nöjda med utifrån komfort, framkomlighet och allmän bruksduglighet. Egentligen skulle vi gärna ha något liknade som volvon. Dvs 4wd, gärna lite högre markfrigång och hyggligt lastutrymme. Kupéutrymmet i övrigt behöver dock inte vara större än typ Golf-storlek då ungarna inte är särskilt långa ännu men har övergett bakåtvända stolar. Skulle det finnas med två extra nödsäten så skulle det vara ännu bättre. Gärna också att man kan fjärrstyra en förvärmning av kupén och att den kan dra åtminstone 1200 kg.
Bor i norra Sverige och har ett fritidshus på landsbygden så just komfort, framkomlighet och ett hyggligt lastutrymme är något som värdesätts högt. Vi bor centralt i en mellanstor stad just nu så kör typ 2000 mil per år varav bara några mil under arbetsveckorna och till fritidshuset på helgerna är det ca 10 mil enkel körning. Ev. så kommer det dock bli mer pendling, ca 3000 mil per år och mindre kortkörning och mer 10 mila-svängar under ett år tid. Osäkerheten kring körmönstret gör inte bilvalet inkl. finansiering lättare.
Förutsättningarna är iaf att vi är beredda att peta in max 100 k kontant, helst mindre iom mkt investeringar på G i våra fastigheter. Detta gör också att vi inte är särskilt sugna på att börja belåna nån fastighet för att finansiera bilköp (ser iof att vissa tillverkare och handlare hårdsubventionerar räntor just nu). Dock så hade vi gärna haft ett mer bekymmerfritt ägande vad gäller repbehov och haverier än vad vår 24k-xc70 bjöd på den sista tiden av ägandet.
Ett alternativ vi funderar på att skaffa en elbil eller laddhybrid genom min arbetsgivare (personalbil med bruttolöneavdrag) alternativt privatleasa om det dyker upp nått bra erbjudande. Elbilar känns lite vanskliga sett att förvärva just nu utan ett garanterat restvärde mtp oklart restvärde om några år. Eventuellt kan det bli fråga om att köpa nån billigare ICE-bil (värdeminskningen känns lite svår att förutse på dyrare ICE-bilar, i synnerhet dieslar).
Jag har tyvärr inte hängt med vad som finns på marknaden nu eller vad som är på G inom en hyfsad närtid. Skoda Enyaq och BMW iX1 har vi lånat hem och tycker båda är trevliga bilar men kanske lite onödigt dyra/stora utan vi hade nog kunnat klara oss med en storlek mindre eller satsat på en laddhybrid om man skulle få ner månadskostnaden med någon tusenlapp. Nuvarande nettokostnadskalkyl (inkl. drivmedel/el) jag fått från återförsäljarna för personalbil genom arbetsgivaren är ca 8000 kr/mån för Enyaq 85x Solid och ca 9000/mån för iX1.
Givet hur det snackas kring 2024-års bilmarknad inkl. att det tom börjar komma en del fördelaktiga privatleasingkampanjer så tycker vi att personalbilskalkylerna känns lite för dyra just nu. Arbetsgivaren tillåter bara VAG-märkena (Audi, VW och Skoda), BMW, Polestar, Volvo och Toyota men som sagt skulle ju ett riktigt bra privatleasingerbjudande kunna göra andra märken intressanta. Jag tycker dock det verkar svårt att hitta nån vettig 4wd-bil (i synnerhet laddhybrid eller elbil) med lägre månadskostnad (inkl. drivmedel) trots att vi skulle kunna göra avkall på rätt mkt utrustning vid en leasing för att få ner TCO:n.
Ett annat alternativ vi som sagt överväger är att köpa en ICE- bil för 50-150 k och kanske bara köra med den typ 6-9 månader och se hur marknaden utvecklar sig. Dock är ju i regel bilar i den prisklassen inte problemfria och oftast utan garanti och/eller möjlighet till maskinskadeförsäkringar så de behöver inte nödvändigtvis bli ett billigare alternativ.
Så summa summarum är vi som synes väldigt villrådiga. Men för att sammanfatta funderingarna kan man punkta upp följande frågor:
-
Finns det öht någon elbil eller laddhybrid med 4wd som TCO-mässigt kan konkurrera med Skoda Enyaq givet de märkena jag får ta via arbetsgivaren alt. finns det något kanonerbjudande just nu via privatleasing?
-
Finns det något annat vettigt 4wd-alternativ (ICE-bilar inräknat) med en total månadskostnad/TCO som ligger mer mot 5-6k/månaden (räknat på 2000 mil/år) med ett sannolikt bra andrahandsvärde oavsett hur bilmarknaden svänger, garantier och/eller i övrigt hög driftsäkerhet?
När man försökt räkna själv så tycker jag typ vår fd XC70 låg på de nivåerna trots att den inte hade några garantier kvar och sannolika repbehov iom 24 k mil och allmänt skick. Så svaret är kanske det tråkiga att man, ifall behovet är en stabilare 4wd-bil, får köpa risk för omfattande renoveringsbehov om man samtidigt vill kunna hoppas på en låg TCO (om nu den billiga bilen håller bra hela ägandeperioden.
Men hoppet är ju det sista som överger människan så kanske någon här har nån smart take där man både får behålla kakan och samtidigt äta den. ![]()