Köpa och äga en driftsäker 4wd-bil till en rimlig TCO? | Är det möjligt 2024?

Hej! Min familj är i bilköpartagen men är väldigt villrådiga det något speciella nuläget på bilmarknaden och det något oklara läget på 0-3 års sikt och hoppas därför att några i detta forum kan dela med sig av sina tankar utifrån nedanstående något röriga förutsättningar.

Vi har tills nyligt haft en XC70-2013 som jag inkl. resten av familjen varit väldigt nöjda med utifrån komfort, framkomlighet och allmän bruksduglighet. Egentligen skulle vi gärna ha något liknade som volvon. Dvs 4wd, gärna lite högre markfrigång och hyggligt lastutrymme. Kupéutrymmet i övrigt behöver dock inte vara större än typ Golf-storlek då ungarna inte är särskilt långa ännu men har övergett bakåtvända stolar. Skulle det finnas med två extra nödsäten så skulle det vara ännu bättre. Gärna också att man kan fjärrstyra en förvärmning av kupén och att den kan dra åtminstone 1200 kg.

Bor i norra Sverige och har ett fritidshus på landsbygden så just komfort, framkomlighet och ett hyggligt lastutrymme är något som värdesätts högt. Vi bor centralt i en mellanstor stad just nu så kör typ 2000 mil per år varav bara några mil under arbetsveckorna och till fritidshuset på helgerna är det ca 10 mil enkel körning. Ev. så kommer det dock bli mer pendling, ca 3000 mil per år och mindre kortkörning och mer 10 mila-svängar under ett år tid. Osäkerheten kring körmönstret gör inte bilvalet inkl. finansiering lättare.

Förutsättningarna är iaf att vi är beredda att peta in max 100 k kontant, helst mindre iom mkt investeringar på G i våra fastigheter. Detta gör också att vi inte är särskilt sugna på att börja belåna nån fastighet för att finansiera bilköp (ser iof att vissa tillverkare och handlare hårdsubventionerar räntor just nu). Dock så hade vi gärna haft ett mer bekymmerfritt ägande vad gäller repbehov och haverier än vad vår 24k-xc70 bjöd på den sista tiden av ägandet.

Ett alternativ vi funderar på att skaffa en elbil eller laddhybrid genom min arbetsgivare (personalbil med bruttolöneavdrag) alternativt privatleasa om det dyker upp nått bra erbjudande. Elbilar känns lite vanskliga sett att förvärva just nu utan ett garanterat restvärde mtp oklart restvärde om några år. Eventuellt kan det bli fråga om att köpa nån billigare ICE-bil (värdeminskningen känns lite svår att förutse på dyrare ICE-bilar, i synnerhet dieslar).

Jag har tyvärr inte hängt med vad som finns på marknaden nu eller vad som är på G inom en hyfsad närtid. Skoda Enyaq och BMW iX1 har vi lånat hem och tycker båda är trevliga bilar men kanske lite onödigt dyra/stora utan vi hade nog kunnat klara oss med en storlek mindre eller satsat på en laddhybrid om man skulle få ner månadskostnaden med någon tusenlapp. Nuvarande nettokostnadskalkyl (inkl. drivmedel/el) jag fått från återförsäljarna för personalbil genom arbetsgivaren är ca 8000 kr/mån för Enyaq 85x Solid och ca 9000/mån för iX1.

Givet hur det snackas kring 2024-års bilmarknad inkl. att det tom börjar komma en del fördelaktiga privatleasingkampanjer så tycker vi att personalbilskalkylerna känns lite för dyra just nu. Arbetsgivaren tillåter bara VAG-märkena (Audi, VW och Skoda), BMW, Polestar, Volvo och Toyota men som sagt skulle ju ett riktigt bra privatleasingerbjudande kunna göra andra märken intressanta. Jag tycker dock det verkar svårt att hitta nån vettig 4wd-bil (i synnerhet laddhybrid eller elbil) med lägre månadskostnad (inkl. drivmedel) trots att vi skulle kunna göra avkall på rätt mkt utrustning vid en leasing för att få ner TCO:n.

Ett annat alternativ vi som sagt överväger är att köpa en ICE- bil för 50-150 k och kanske bara köra med den typ 6-9 månader och se hur marknaden utvecklar sig. Dock är ju i regel bilar i den prisklassen inte problemfria och oftast utan garanti och/eller möjlighet till maskinskadeförsäkringar så de behöver inte nödvändigtvis bli ett billigare alternativ.

Så summa summarum är vi som synes väldigt villrådiga. Men för att sammanfatta funderingarna kan man punkta upp följande frågor:

• Finns det öht någon elbil eller laddhybrid med 4wd som TCO-mässigt kan konkurrera med Skoda Enyaq givet de märkena jag får ta via arbetsgivaren alt. finns det något kanonerbjudande just nu via privatleasing?

• Finns det något annat vettigt 4wd-alternativ (ICE-bilar inräknat) med en total månadskostnad/TCO som ligger mer mot 5-6k/månaden (räknat på 2000 mil/år) med ett sannolikt bra andrahandsvärde oavsett hur bilmarknaden svänger, garantier och/eller i övrigt hög driftsäkerhet?

När man försökt räkna själv så tycker jag typ vår fd XC70 låg på de nivåerna trots att den inte hade några garantier kvar och sannolika repbehov iom 24 k mil och allmänt skick. Så svaret är kanske det tråkiga att man, ifall behovet är en stabilare 4wd-bil, får köpa risk för omfattande renoveringsbehov om man samtidigt vill kunna hoppas på en låg TCO (om nu den billiga bilen håller bra hela ägandeperioden.

Men hoppet är ju det sista som överger människan så kanske någon här har nån smart take där man både får behålla kakan och samtidigt äta den. :blush:

1 gillning

Om du måste ha nytt och 4WD:

• Tesla Model Y på deras kampanjränta.
  • VW ID4 GTX eventuellt men det är en bil som är väldigt lik Enyaq.

Annars finns ju wild cards som:

• Subaru Outback, Forester eller XV har bra AWD, finns för privatleasing och till lägre kostnad än de ovan. Inga elbilar utan mildhybrider men ärligt talat blir det svårt att räkna hem en prisskillnad på flera tusen i månaden för just el.

Ditt bästa sätt att få ner kostnaden är förmodligen att köpa bättre begagnat eller överge tanken på 4WD och leasa typ en Kia Ceed eller liknande. Behöver du verkligen fyrhjulsdrift eller är det bara en känsla?

I stora delar av ditt inlägg beskriver du en 10 år gammal Volvo. I övrigt så är nog dina krav rätt svåra att tillgodose. Jag har dock en soft spot får dacia duster, speciellt i dessa tider när precis alla tillverkare satsar på att bli mer premium med mera features och mindre rå praktisk användbarhet. Sjukt ocredig i medelklasskvarteren dock.

2 gillningar

Vi har en Dacia Duster 4x4 från 2019 som andrabil. Fyrhjulsdriften är suverän, mkt bättre framkomlighet än de Haldex-system som många använder idag. För mig som jakttokig är det värt mycket, men förmodligen inte för gemene man?

Över lag är jag väldigt nöjd med bilen, den är lite bullrigare än vår V60 från 2011, speciellt när man kommer över 90-100km/h, men mycket bättre än de nyare Subaru jag åkt. (Den första generationens Duster är dock riktiga skrammelburkar).

Det märks också att det är billigare/enklare lösningar på många saker. Handsfree till telefonen funkar sådär, den man pratar med uppleveler mycket brus. Golvet i bagaget sviktar betänkligt om man lastar tungt. Dörrarna har breda lister som gärna fryser fast på vintern och modellen har ett par tråkiga typfel. Bl a brukar styrleder ge upp tidigt (7000 mil på vår, V60n har original kvar efter 19000 mil), det är inte ovanligt att stolsunderredet kan börja glappa eller att knutkorsen i kardanen ger upp tidigt. Å andra sidan finns det många som kört 20000+ mil utan några som helst problem.

Ska vi åka långt tar vi hellre Volvon, trots att den är äldre så är den bekvämare.

Dacian är billig i drift. Billig service och försäkring, och snittförbrukningen sedan vi köpte den är 0,61 (diesel), och det är med extremt mycket korta körningar till förskolan på morgonen och till jaktmarken några kilometer hemifrån. Skatten ligger på 2500kr per år.

Betyget i krocksäkerhet är sådär. Om jag minns rätt var det en äldre modell som var den senaste att testas i Euro NCAP och det dåliga resultatet berodde till stor del på att någon utrustning (minns inte vilken) inte var standard som på många andra bilar, och det är ju lite av Dacias grej, att basmodellen är väldigt snålt utrustad. Men ta mig inte på orden gällande detta, utan er egen research.

Med tanke på priset så kan jag leva med nackdelarna, men tror man att man får en premiumbil för halva priset så kommer man bli besviken. Vår går ca 1000 mil om året, och om jag skulle köpa en bil för 2000+ mil om året så hade jag förmodligen varit villig att köpa något dyrare/bekvämare.

1 gillning

Mina två tidigare bilar har varit Toyota RAV4, vilka har varit billiga i drift. Ytterst lite strul, och det som varit har fixats inom familjen.

För ett år sen var det dags för ny arbetshäst och då föll valet på laddhybrid Mitsubishi Outlander.

Vi bor så att hög markfrigång och 4hjulsdrift har funnits som skallkrav…

1 gillning

Ja denna fråga kring 4wd ältar man fram och tillbaka mtp merkostnaden det innebär.:sweat_smile: Definitionen av att “klara sig med 4wd” är ju alltid väldigt relativ. Som 98% av privatbilisterna skulle vi väl klara oss bra med en framhjulsdriven bil. Det är dock väldigt värdefullt för oss att kunna färdas till och från stugan oavsett väder. I synnerhet är det väldigt tacksamt att, som när vi hade XC70:in, t.ex. kunna ta sats in på vår oskottade uppfart (300 meter lång) en fredagkväll och kunna packa in familjen i stugan än att familjen ska vänta i bilen på landsvägen typ 40 min medan jag pulsar fram till traktorn och kan ploga upp vägen. Sen så är ju den allmänna stabiliteten och släpdragningsförmågan på vintern ett stort mervärde. Men vi lånar för närvarande en 2wd Golf och vi tar oss ju fram i vardagen men direkt det blir helg så inser man dess begränsningar så vi lutar ändå åt att det är 4wd trots allt är ett skallkrav. Åtminstone för en långsiktig bil.

1 gillning

Ja den där brutala praktiska användsbarheten är verkligen nått jag också saknar på dagens bilmarknad, i synnerhet på elbilssidan. Skulle gärna köpa en rymlig fyrkantig låda med 4wd, hög markfrigång och praktisk vinterutrustning.

Tar mig friheten att raljera en stund.

Avsaknaden av moderna, praktiska bilar blir verkligen mer och mer kännbar för varje år som går. Undrar om det beror konsumenternas förändrade krav, eller om det beror på vad producenterna tror att vi konsumenter vill ha. Den konspiratoriska sidan hos mig tänker i.o.f.s. också att det hela är ett fullständigt medvetet val hos en hårt prövad bilindustri för att kunna driva upp priserna och öka marginalen för varje såld bil. Gissningsvis betydligt lättare att slänga in oändligt med utrustning förpackat med ett knippe klyschor i form av “premium” och “körglädje” än att försöka sälja billigast möjliga, praktiska transportfordon. Oavsett segment.

Svenska folkhemsfavoriten, storkombin med dragkrok och takräcke har länge varit på väg ut. Livsstilskombin (ett annat ord för “opraktisk”) och enorma SUVs (med lika enorma kostnader) tar dess plats. Går knappt att köpa en ny småbil som inte redan från början har massvis av utrustning, kommer med starkt sluttande taklinjer och mini-SUV-känsla.

Missförstå mig inte. Det är väldigt trevligt med exempelvis adaptiv farthållare, automatisk avbländning, stora infotainmentsystem och självparkering. Synd bara att det verkar komma på bekostnad av praktiska egenskaper.

6 gillningar

Jävlar är personalbil så oförmånligt? Privatleasar enyaq RS för 5000kr i månaden med försäkring.

Pruta en del men ändå

Ja jag trodde ändå att det skulle bli en något bättre deal på sista raden att ta det via arbetsgivaren. Sen så kanske det ingår nån försäkring mot sjukdom, att man kan komma loss från avtalet i förtid om man byter jobb osv. Jag har lite svårt att se att det annars finns några fördelar att ta det via arbetsgivaren än privatleasing. För är det flera tusen netto i skillnad så är ju valet lätt om jag inte missat nått. Men alltså vilken körsträcka har du på det avtalet och när fick du till en sån deal? Nån 80x lagerbil de ville bli av med?

Byt till en xc-/v70 från 2016 och vänta tre år till så kanske marknaden ser bättre ut. De är dyra för sin ålder men de verkar hålla bra i värde. förmodligen för att det är vad kunder vill ha, praktiska utrymmen, 4wd, säker, bra på vägen och låg ljudnivå.
Skulle säga du får en 2016 med hälften av milen på din för 200-250’ (200 för v70 och 250 för xc70). Då har du även adaptiv farthållare och kryllas som din förmodligen inte har.

Ytterligare ett plus är ju att du slipper allt pipande som är standard i nya bilar. Piper för att du råkar köra 1 km/h för snabbt eller att farthållaren tvärbromsar för att avfarten från motorvägen har en 70 skylt som den får för sig gäller motorvägen också…

70 serien var den sista riktiga Volvon :blush:

Gör lite reklam för @Skogstomten:s tjänst:

Det finns även ganska mycket matnyttiga frågor på sidan ovan. :slight_smile:

PS: Välkommen till forumet @juridicum

Volvo tar 11-13,000 kr/mån för elbil! Sedan tillkommer laddning och det har inte vi i radhuset.
Ute på stan kan det kosta 7-8kr/kwh .
14-16kr milen minst!
Idag kostar det 10 kr för dieseln/mil
Undrar varför bilhallarna har svårt att sälja nytt…

Om du prompt måste leasa på ett ett av de dyrare sätten, inte kan eller vill ladda hemma och bara väljer att ladda utan avtal på dyrast möjliga plats, ja då blir det inte roligt att köra elbil.

Mini cooper countryman, hybrid har 4wd. Ligger stabilt och drar inte så mkt. Trevligt sportläge har den också… Vi får plats med oss vuxna och 2 barn i bilstol. Gott om bagageutrymme.

Oj. Tror vi har heeeeelt olika bild av vad ”gott om bagageutrymme” och plats för familj betyder :grin:

2 gillningar

Prutat en del?
På Skodas hemsida kostar privatleasing av en Enyaq RS 9630:-/månad med 36 månader och 1000 mil/år. Så du har alltså lyckats pruta ned den till halva priset?

1 gillning

Sant! Nja vi har också en sjusits minibuss :smile: däremot har just countryman som är den större faktiskt gott om utrymme, 450 l bagage. Beror ju lite på hur många ungar man måste trycka in. Men 2 vuxna o 2 barn är absolut inga problem.

Jag har en Volvo V70 D4 AWD. Fantastisk bil och slukar alla dina punkter. Vill du ha högre markfrigång så välj en Volvo XC70 D4/D5 AWD. Välj till automat växellåda och Volvo on call med parkeringsvärmare.

Har du möjlighet så välj gärna till laminerade rutor runt om. Så har du extra säkerhet mot inbrott och minskad ljudnivå i kupén.

Sen hade jag valt en från 2014 och framåt.

Bilen kan dra 2000 kg.

Toyota RAV4

1 gillning