Val av förmånsbil

Hej

Jag ska nu insomnar välja ny förmånsbil.
Väljer man över TCO värde räknas ett nettolöneavdag ut, påverkar alltså ej pension etc

Bor i brf utan laddmöjlighet.

Kör ca 15-2000mil i tjänst och 1000-1500 privat

Vi har färdigpaketerade bilar men kan även ta offert på precis vad vi vill.

Som riktmärke kostar en id7 gtx fullutrustad med vinterdäck mig motsvarande ca 3700:- netto
Zeekr 7x 3500:-
En tiguan/passar laddhybrid standard edition 2500:-
4wd laddhybrid kostar 3500-4000:-

Och då finns det bara vettiga som Volvo v60 t6 vilket ja inte vill köra. Sen BMW 330e msport för vettiga pengar tror ja.

Tesla får vi inte välja numera :slight_smile:

Summa sv det här är att jag får mycket mer bil för pengarna vid val av elbil

Laddar gör jag på cirkel K 400kw med företags appen. Och det krävs va 60min laddning i veckan vid macken som ja bor 2,5km ifrån.

Jag är sugen på elbil men kan inte bestämma mig
Milkostnad är försumbar skillnad på månadsbasis

Mottar gärna tips och tankar

Kia ev6 är jag mycket nöjd med.

2 gillningar

Hur ser milersättningen ut? Jag fick motsvarade bensinbil när jag åkte laddhybrid, den gick så billigt och vi fick 25:-/mil så det blev typ 11:- över för varje mil jag körde. Nu är ju bensinen mycket billigare så är nivån densamma skulle jag gått plus varje månad…

Får man bara 9,50:-/mil på elbil går det väl knappt ihop med snabbladdning.

ID7 gtx hade jag gärna rattat för de pengarna.

Ja den är ett alternativ men! Finns i familjen och tråkigt att plocka ut en sån då tycker ja. Men annars bra bil.

Som jag har det nu så är det splittat. Jag bokför slutet av månad hur mycket ja kört i tjänsten och betalar resten ev periodens summa procentuellt mina privata mil. Vet inte vad den modellen heter men. Betalar allt med företagskort iaf, har en korttidsleasing laddhybrid just nu

BMW i4 xDrive är ett alt med. Den har bagage sommar i minsta laget.

I4 är för liten om man inte är ungkarl. Krävs att man är amputerad för att kunna sitta bakom mig iaf :smiley:

Zeekr 7x är säkert en fin bil, har bara inte testat någon.

Jag har en 8åring så familjen är liten. Som max 2 vuxna ibland och ett barn
Procentuellt kör ja till 90% själv med en hel del saker i bagaget

Jag har suttit i Zeekr 7x. Väldigt fin kvalitet å känsla men hur den är att köra ingen aning.

Rimlig 4wd laddis är svårt. Volvo törstig. BMW ok men finns en del att önska.
750000:- vill jag inte gå över helt. 800000:- absolut max har ja tänkt.

Kör passat ladd är finfina bilar. Men att köra vinter i alla väglag var dag i södra Norrland kan va dumsnålt med FWD. Ska ju ha bilen i 3år och vara ”nöjd”

Jag har aldrig haft några problem att åka fwd faktiskt. Jag åkte passat GTE i många år i Gävleborg, Jämtland, Härjedalen. Där det blir problem, är ju om man bor med en brant infart tex. Då funkar det inte på vintern.

Jag åker Skoda superb IV nu också utan problem. Men har iofs en diesel 4wd om det kniper eller ska dra skotersläp.

1 gillning

Det har du rätt i. Har åkt 2wd några år, uppstår lite osköna tillfällen ibland. Kört fast på parkeringsplatsen osv. Men visst funkar oftast.

Nästan enbart vw som är vettigt med laddhybrid och även vettigt tråkigt att åka stor trist kombi när man inte har småbarn å barnvagn, men absolut billigast med en passat eller tiguan med möjligt att ladda DC 50kw ibland. Men största delen kommer en laddhybrid enbart köras på bensin. Så kör ja i dagsläget

Skoda går bort då de har för dåligt restvärde annars hade ja gärna valt Skoda.

Har nyligen lämnat tillbaka den i4:a jag haft som förmånsbil de senaste 3 åren, har två barn på 11 och 8 år och för oss har den fungerat utmärkt.

I4 är en fantastisk bil, rolig att köra, bekväm och inte minst, allt tekniskt funkar, dvs inga buggar.

2 gillningar

Ja alla har ju olika preferenser, jag tvivlar inte på att det är en kanonbil att köra och åka i. Men när jag provade den så ansåg jag den alldeles för liten, utrymmet bakom mig var obefintligt.

Och det tycker jag är alldeles för opraktiskt att kompromissa med. Vi åker superb nu och behövde inte ens takbox på sportlovet, det räckte med skidhållare på taket, sen svalde bakluckan resten :grin:.

1 gillning

Ja den är ett väldigt intressant alt. Har provat m50
Men de har så dåliga kampanjer nu. Men räcker ju såklart med vanliga xDrive. Vinterdäck kampanj finns ju inte mitt i sommar såklart.

Bra betyg då du har så pass mycket erfarenhet med buggfri bil osv.

Hur snabbt laddar den i snitt ?

Enda chansen att ja ska fylla en passat är om ja råkar skaffa med 2 extra barn :smile:

1 gillning

Jag hade edrive40 och den funkade väldigt bra, även på vintern.

BMW har gjort om sitt upplägg kring priser vilket är till en fördel för oss med förmånsbil, nu är de nettoprissatta och inte bruttoprissatta med rabatter, dvs förmånsvärdet baseras inte på grundpriset innan rabatt.

Nu har BMW precis lanserat M60 och tagit bort M50 :slight_smile:

Okej. Ja det hade varit intressant att prova edrive men blir ju en chansning, skulle det visa sig va fel blir det trist några vintrar.

Ja tyckte m50 släppte lite väl lätt och brett i rondeller när ja körde den, blev förvånad

M60 hamnar väll på 800 med vinterdäck

I4 xDrive msport 700 plus däck vilket är ok pris och topp 3 på min lista sen har jag 8-% rabatt på bilen tror jag

Och som du skrev. Rätt billigt 6300:- med vinterdäck är bra förmånsvärde :slight_smile:

14% på VW ladd 8 på el.

Hade gärna vågat RWD
Har kört FWD i jobbet EL för några år sen var så där halvskoj vid rödljus uppförsbacke

Min första tanke är att det kanske inte är så enkelt att ha laddbar bil om man inte kan ladda hemma.

Min andra tanke är att du kanske ska byta jobb av principskäl. Dvs om din arbetsgivare förbjuder er att ha Teslabilar.

Haha ja men fler och fler ändrar sin bilpolicy med Tesla just pga leasingbolag sätter för låga restvärden. Allt är business och bilar med osäkert värde vill de inte ha. Likaså en Opel är 40% motför en Volvo på 60%, alltså väljer ingen Opel utan bara premiummärken
Vi kan iaf inte ladda på Teslas laddare hur som, vilket inte drabbar mitt körmönster iaf.
I snitt behöver jag ladda 1gång i veckan så det klarar jag att sitta i bilen och vänta även 2 gånger är ok. Ja kan göra det på arbetstid så lite mindre jobbigt då

Tips; ha lite kattsand i bilen om du har problem att fastna på en parkeringsplats.

1 gillning

Ja tror det lutar åt BMW i4 edrive40 eller troligt xdrive M-sport Kan vara värt att stå och ladda lite på cirkle K för att få köra en sån
Kan ja få bra pris så en M60

Vad hade du för förbrukning på sommar och vinter ? Räckvidd