Vår leasade ceed phev gick också mot sitt slut och vi valde just mellan ev6 eller en ny ceed phev. Exakt samma sits alltså, för en månad sen 
För vår del så körde vi ceeden på snitt 0.18-0.2l/mil, började bättre men slutade sämre just för att det krävdes konstant anpassning till drivlinan för att den skulle vara snål. Man fick hålla kupén kall för att inte starta bensinmotorn i ”onödan”, rutorna immar igen så man får dra igång maxblås med värme i 20sek, sen stänga av igen i 5 min typ. Inte gasa för hastigt för då startades bensinen igen etc.
Det största argumentet för ev6 var just att kunna skita helt i hur man kör, vrid på värmen, gasa hejvilt och kör snabbt där det är säkert. Både samvetet och plånboken tar ingen törn av det. Räckvidden är inget problem så hög förbrukning vid slarv gör inget, och för det mesta kan vi ladda för 1-1,5kr/kWh. Väldigt sällan nätterna är dyra många dagar i sträck.
Det andra argumentet var att kunna styra kupévärmare via appen. På ceeden köpte vi till kupefläkt men den drevs med egen kabel som var meckig att sätta i och alltid behövdes sättas i kvällen innn vilket man såklart ibland missade.
Nu räcker det att klicka i mobilen och 5-20min senare är rutorna isfria, luften i bilen var torr och varm, ratten förvärmd. Otroligt skönt. Såklart hade ett uppvärmt garage varit bättre, och carport står på önskelistan men helt ärligt känns det inte som att det behövs med en så bra elbil. Morgonvärmen kan köras från batteriet med så man slipper förbruka all den elen just när det är som dyrast varje morgon.
Det finns fler fördelar med ev6an, bekvämare, tystare, coolare, körglädje, snabbare (gasresponsen i sportläget på ev6 mot el-läget som vi alltid hade i ceeden är oerhörd), säkrare, trevligare interiör, inte lika störiga pipande och plingande hela jäkla tiden, snabbare att starta (slipper vänta 3sek innan man får köra iväg), behöver inte lägga ur växel eller sätta parkeringsbroms - klicka på startknappen så stängs den av och lägger i parkeringsbroms själv, slipper köra till bensinmack, tomgångskörning med gott samvete för bra luft när barn sover i bilen, kan koppla in elapparater - tex ladda stora batterier till röjsåg/motorsåg så vi kan köra i flera timmar långt hemifrån utan att köpa flera till batterier för 4000kr styck, markfrigång gång, bättre för samvetet(? Beror på vem man frågar.), känns kul att ha en elbil för det snackas så mycket om det.
Men för vår del är de absolut största vinsterna just att kunna köra hur som helt utan att det spelar någon roll och att klimatanläggningen gör att den alltid kan tempererad som om den stått i ett isolerat garage.
Vi valde ev6an och ångrar inte det en sekund. Sjukt värt de extra pengarna enligt oss, och då var vi ändå grymt nöjda med ceeden (tills vi tröttnade på att anpassa körmönstret till phev utan värmepump).
Vi tittade på andra bilar med men ceeden är väldigt bra prissatt om man inte ska ha hel-el och det finns ingen billigare elbil som får dra mer än 300kg på dragkrok vilket för oss är ett måste. Tesla model Y är bra prissatt vid köp, men dyr att leasea. Och jag är skeptisk till att långsiktigt äga en tesla, även om kvaliten är på uppgång där. Vi exkluderade alla nya kinesiska bilar med, när de bevisat att de är bra och här för att stanna även om 10 år så kommer jag börja överväga dem. För vem vet, om 2 år kanske det inte finns någon verksamhet kvar i Sverige av märket man valde.
TLDR; hoppas ni blir lika nöjda som oss med ev6an 