Leasa laddhybrid eller helel, bara gå på det billigaste eller lyssna på villhöver?

Har ett litet dilemma.
Vår leasing på en Kia Ceed laddhybrid går snart ut.
Vi kan leasa en ny sådan med vinterdäck och försäkring för 4700kr/månad.
Vi kan även välja en Kia EV6 (helel) för 6500 kr/månad med försäkring och vinterdäck.
Dvs skillnaden där blir 1800 i månaden.

Vi har nästan kört 3000 mil med vår nuvarande laddhybrid med en snittförbrukning 0,35 l/mil.
Räknar jag med ett bensinpris på 20kr/litern:
30000,3520= 21000

Räknar vi sedan på elbilen med en förbrukning på 2kW/mil med ett snittpris på 1kr/kWh för 3000 mil:
300021=6000

Slår man ut dessa kostnader per månad så blir kostnaden per månad:
Laddhybrid: ca 5300
Helel: ca 6700
Dvs Laddhybriden blir ca 1400kr billigare per månad.

Observera att dessa beräkningar är grova överslag och innehåller en del uppskattningar.

Sambon tänker krasst ekonomiskt, helt ointresserad av bilar.
Jag har ändå ett visst bil-och teknikintresse därav lockar elbilen.

Hur ska man tänka? :sweat_smile:

Det låter billigt. Kanske om du bor i SE1 och inte tänkt att snabbladda alls.

Ja, det kanske är lågt räknat.
Gällande snabbladdning så kommer det ske under 3-4 längre resor per år (100-120 mil åt gången)
Bilen används mest på helgerna utöver de nämnda längre resorna

För de pengarna du nämner tycker jag det är dyrt för en beige laddhybrid och relativt prisvärt för en vettig elbil.
Ett alternativ är ju att köpa Ceed privat för att få ner månadskostnaden. Eller helt enkelt titta på fler alternativ utanför Kia.

2 gillningar

För de pengarna du nämner tycker jag det är dyrt för en beige laddhybrid och relativt prisvärt för en vettig elbil.

Lite så jag resonerar också.
Det är stor skillnad på Ceeden och EV6an (utöver drivlinan då).
Miljöaspekten känns viktig men hur prissätter man den? :stuck_out_tongue:

Värnar du om miljön är det bättre och köpa en gammal dieselbil och se till att den hålls vid liv i så många år som möjligt :slight_smile:

1 gillning

Nu gällde inte frågan en gammal fossilbil :stuck_out_tongue:

Provkör EV6an

1 gillning

Vår leasade ceed phev gick också mot sitt slut och vi valde just mellan ev6 eller en ny ceed phev. Exakt samma sits alltså, för en månad sen :slight_smile:

För vår del så körde vi ceeden på snitt 0.18-0.2l/mil, började bättre men slutade sämre just för att det krävdes konstant anpassning till drivlinan för att den skulle vara snål. Man fick hålla kupén kall för att inte starta bensinmotorn i ”onödan”, rutorna immar igen så man får dra igång maxblås med värme i 20sek, sen stänga av igen i 5 min typ. Inte gasa för hastigt för då startades bensinen igen etc.

Det största argumentet för ev6 var just att kunna skita helt i hur man kör, vrid på värmen, gasa hejvilt och kör snabbt där det är säkert. Både samvetet och plånboken tar ingen törn av det. Räckvidden är inget problem så hög förbrukning vid slarv gör inget, och för det mesta kan vi ladda för 1-1,5kr/kWh. Väldigt sällan nätterna är dyra många dagar i sträck.

Det andra argumentet var att kunna styra kupévärmare via appen. På ceeden köpte vi till kupefläkt men den drevs med egen kabel som var meckig att sätta i och alltid behövdes sättas i kvällen innn vilket man såklart ibland missade.
Nu räcker det att klicka i mobilen och 5-20min senare är rutorna isfria, luften i bilen var torr och varm, ratten förvärmd. Otroligt skönt. Såklart hade ett uppvärmt garage varit bättre, och carport står på önskelistan men helt ärligt känns det inte som att det behövs med en så bra elbil. Morgonvärmen kan köras från batteriet med så man slipper förbruka all den elen just när det är som dyrast varje morgon.

Det finns fler fördelar med ev6an, bekvämare, tystare, coolare, körglädje, snabbare (gasresponsen i sportläget på ev6 mot el-läget som vi alltid hade i ceeden är oerhörd), säkrare, trevligare interiör, inte lika störiga pipande och plingande hela jäkla tiden, snabbare att starta (slipper vänta 3sek innan man får köra iväg), behöver inte lägga ur växel eller sätta parkeringsbroms - klicka på startknappen så stängs den av och lägger i parkeringsbroms själv, slipper köra till bensinmack, tomgångskörning med gott samvete för bra luft när barn sover i bilen, kan koppla in elapparater - tex ladda stora batterier till röjsåg/motorsåg så vi kan köra i flera timmar långt hemifrån utan att köpa flera till batterier för 4000kr styck, markfrigång gång, bättre för samvetet(? Beror på vem man frågar.), känns kul att ha en elbil för det snackas så mycket om det.

Men för vår del är de absolut största vinsterna just att kunna köra hur som helt utan att det spelar någon roll och att klimatanläggningen gör att den alltid kan tempererad som om den stått i ett isolerat garage.

Vi valde ev6an och ångrar inte det en sekund. Sjukt värt de extra pengarna enligt oss, och då var vi ändå grymt nöjda med ceeden (tills vi tröttnade på att anpassa körmönstret till phev utan värmepump).

Vi tittade på andra bilar med men ceeden är väldigt bra prissatt om man inte ska ha hel-el och det finns ingen billigare elbil som får dra mer än 300kg på dragkrok vilket för oss är ett måste. Tesla model Y är bra prissatt vid köp, men dyr att leasea. Och jag är skeptisk till att långsiktigt äga en tesla, även om kvaliten är på uppgång där. Vi exkluderade alla nya kinesiska bilar med, när de bevisat att de är bra och här för att stanna även om 10 år så kommer jag börja överväga dem. För vem vet, om 2 år kanske det inte finns någon verksamhet kvar i Sverige av märket man valde.

TLDR; hoppas ni blir lika nöjda som oss med ev6an :wink:

3 gillningar

Tack för input, den var gedigen :sweat_smile:.
Vi är två om beslutet och det är sambon som bromsar.
Hennes argument att hålla ner kostnaden för att någon av oss kommer vara föräldraledig ett år till slår hårdare som argument än mitt villhöver
:face_with_peeking_eye:.

Det är ändå 50k mer för EV6an.

Vad betalar ni för er EV6a?
Jag är nästan lite sugen att föreslå för sambon att jag kan stå för mellanskillnaden mellan ceeden och ev6 :grimacing:

Ca 6800 med vinterdäck och dragkrok.

Högre, tyngre och bättre aktiv säkerhet - vill hon inte att barnen ska åk säkrare? :wink: finns alltid argument för det man vill få igenom men såklart att ekonomin är viktig!

Det låter väl som en bra väg framåt att du betalar för ”villhöver”-kostnaden som tillkommer utöver en ny ceed om du tycker det är värt pengarna men inte hon. I vårt förhållande har vi ingen separerad pott pengar, allt är gemensamt så jag hade tur att frun med ville byta upp sig denna gången.

1 gillning

Ok.

Högre, tyngre och bättre aktiv säkerhet - vill hon inte att barnen ska åk säkrare? :wink:

En ceed är ändå mycket säkrare än en jetta eller Volvo 740 som man åkte när vi var små :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Vi gör så att vi slår ihop våra inkomster, delar med två. Tar den som har högst inkomst (jag) och subtraherar från ”snittet”. Denna summa sätts över till den med lägre inkomst.
Så vi får lika mycket varje månad.
Har ett gemensamt konto vi pytsar över pengar till. Sedan har vi resten för oss själva.

1 gillning

Hur upplever ni bagaget i förhållande till ceed?
Inga problem med barnvagn?
Det ser ju mindre ut.

Har ni kollat lagerbilserbjudanden från Skoda och VW? Både Enyaq och Id4/5 har funnits till riktigt bra erbjudanden, så lågt som 4300:- exkl vinterhjul/försäkring.

1 gillning

Det är mindre men det fungerar ändå, hade föredragit större. Tycker ev5 känns som en intressant möjlig bil när denna ska bytas om 3 år just för att den har mer praktiskt än sportig karossform.

Baksätet är mycket rymligare, vi har två bakvända barnstolar och det är mycket enklare i denna än i ceeden, vi har nästan aldrig med barnvagn längre för vi är i slutet av den fasen.

1 gillning

Låter nästan overkligt billigt jämfört med en månad sen, jag tror vi fick lägga ca 8000 för dem med vinterhjul och dragkrok. Är det från seriösa bilhandlare? Eller finns det någon annan hake?
Många menar väl att det är små marginaler på bilar, så när de sänker priset med 30-40% måste de väl förlora mycket pengar?

Jupp, när de väl dyker upp så är det att det ska vara klart innan nyår.
Då skulle vi få stå med brytkostnad på nuvarande leasing.
Byter vi till en ny ev6 hos vår nuvarande handlare så byter vi även då tidigare men behöver inte betala något extra (utöver ökade kostnaden för den modellen då)

Haken är väl att de tar eller tog slut fort, och att du är låst till vissa färger och standardspec. Hade en granne som precis skrev på för en Skoda Enyaq 80x med krok och inte så mycket mer, men den kostade 4600:- plus vinterdäck och försäkring tror jag. 1000 mil/år.

1 gillning

Grattis till grannen :slight_smile:
Vi har bara tittat på 1500mil men det handlar bara om några hundralappar i månaden.

80x för lägre pris än ev6 hade tveklöst varit väldigt intressant. Så bra kampanj gör att kostnaden för bryta nuvarande leasing suddas bort lite

Tycker också du ska kolla om det finns någon Skoda enyaq kvar att privatlesa.

Jag skrev kontrakt för ca 2 veckor sedan . 4500 för en Skoda Enyaq iV80X med 1500 mil/år. Enligt säljaren hade de rätt många lagerbilar kvar .

2 gillningar