Var i landet var detta? Tvunget att vara skrivet innan årsskiftet?
Dinbil.se i Malmö och Stockholm.
Dom kommer att få in den nya 2024 årsmodellen inom kort och är tvungna att blir av med lagerbilarna, därför har de varit rabatterade.
Då ska jag slå en signal till Din Bil Gbg. Tack ![]()
Signade precis på en EV6. Tack för bra inspel, framförallt @Skogstokig och @Anonym
Tolkar det som att Enyaq var slut?
Hur som. EV6 är en cool bil, du kommer bli nöjd.
Grattis, du kommer bli nöjd! Skriv gärna någon rad sen när du kört in den, kul att höra dina upplevelser sen med ![]()
Testade faktiskt inte att ringa. Har läst in mig mycket på EV6an och har inte haft tiden att läsa in mig på Enyaq.
Vi lämnar vår nuvarande bil tidigare (innan avtalet går ut) utan att betala något extra, så bytet av bil blir smidigare nu när vi håller oss till samma handlare.
Hur mycket fick du betala för EV6an?
6500 med vinterdäck och försäkring. 1000 mil om året
Tack för svar. Intressant att höra om någon mer i tråden lyckats få tag på någon utgående årsmodell till riktigt fint pris.
Man kan ju undra om månadskostnaden kommer sänkas även på rabatterade priser framöver i takt med de förväntade räntesänkningarna.
Provade den nya Tesla M3 med Long range och dual motor och vart riktigt imponerad.
Fick nästan “premiumkänsla” vad nu detta är ![]()
I mitt avtal (som är standardavtal) står det att kostaden sänks eller höjs beroende på bankens upplåningskostnader.
Var på väg att teckna privatleasing på en Toyota i höstas till fast ränta, nöjd att jag inte gjorde det.
Hämtade bilen förra tisdagen, fick ringa bärgare i fredags för elfel.
Just nu hyrbil och väntar på svar från verkstaden ![]()
Häv köpet och ta över min Enyaq som jag är i färd med att sälja, fungerat felfritt i 1,5 år ![]()
Haha. Fick tillbaka bilen i veckan. Var något med ett värme-element som de åtgärdade
Ursäkta men jag får lite andra siffror när jag gör din kalkyl.
Hybrid: 3000mil X 0,35L X 20kr = 21000kr / 12mån = 1750kr + leasing 4700kr = 6450kr
El: 3000mil X 2kwh X 1 kr = 6000 / 12mån = 500kr + leasing 6500kr = 7000kr
Alltså en skillnad på 550 kr i månaden.
Fast du menade kanske 3000 mil totalt inte per år.
Men allt beror på hur ni använder bilen. Kan ni ladda hemma och oftast kör inom bilens räckvidd behöver ni nästan aldrig ladda ute. Har ni dessutom inget problem med att ta era pausar på laddstationer och vänta en stund ibland när ni är på långresa så är en elbil väldigt smisidigt.
Sen kan ju en laddhybrid va väldigt effektiv om man laddar den hemma och oftast kör inom elräckvidden på den också. Och båda varianterna blir dyrare på långresan när man inte kan köra på hemladdad el.
Elbilen kräver dock lite mer planering och att man har koll på laddpriserna då de varierar betydligt mer än bensinpriserna.
Jag räknade på 1000 mil/år, dvs 3000 mil totalt.
När jag gjorde kalkylen 2021 räknade jag på bensinpris på 15kr/mil, det priset stämde inte länge
.
Är hursomhelst nöjd med valet av elbil
Nu har vi haft bilen en månad. Förutom att den behövde till verkstad dag 3 är vi riktigt nöjda (mest jag, sambon klagar på att den är svårare att parkera än ceeden
)
Testade sportläget igår och trampade fullt på en påfart till motorvägen, j*vlar i min låda vad den accelererade
.
Det enda som är sämre än ceeden är baggaget, men ska skaffa ett lastgaller så är det problemet löst.
Tack för uppdatering TS. Stod precis i valet mellan EV 6 och Ceed/annan laddhybrid. Blir nog en laddhybrid då vår 0 och 2 åring knappast tycker om alternativet att stå och ladda på en tråkig mack i 30 minuter när vi åker långresa 6ggr/år
. Det och bagageutrymmet.
Dessutom kostar privatleasing av EV6 8700kr månader nu…