Privatleasing Skoda Octavia PHEV - Kampanj

Mina bilar har blivit gamla och även om de är ekonomiska så börjar de kännas på besvärs-kontot.

Frun och jag börjar leta oss runt i djungeln (ingen av oss är bilintresserade) och fastnade för Skoda Octavia Phev, har det mesta vi behöver samt 6,7 mil på el. Priset på 3195 kr känns väldigt bra (?) med rörlig ränta.

Någon som har modellen, något jag bör se upp med?
Paketet gäller standardutrustade bilar, något som missas?

Jag har läst en del artiklar kring bilmarknaden och denna kampanjen är säkert en av många kommande (givet att marknaden står still). Någon som sett/vet någon mer kampanj ute i etern?

Ledsen för många frågor men bil är sån tråkig grej att göra bort sig på.
Kör försiktigt där ute!

Länk till kampanj:

Billigaste att köpa, årsmod 24, kostar 360.

Du betalar 115 under tre år. Om du tror att bilen du istället ev köper är värd mer än 245 tkr om tre år, 68%, så är leasing inte bra.

Jag tycker det känns billigt att leasa! Man vill väl generellt komma under 40% i privatleasingkostnad under 3 år.

Sen tickar det ju på om man börjar dutta i massa utrustning.

1 gillning

1000 mil / år känns i lägsta laget, men det kanske räcker för dig?

1 gillning

Förstår hur du tänker. Men du räknar varken med ränta eller alternativkostnad. På detta sättet kan jag hålla 360 tkr fullt investerade. 5% på 360 tkr är 18 tkr (nästan halva årets kostnad för leasingen intjänat)

Jag kollade på 3 år gamla Octavior med Phev där priset för den var typ 250 tkr för en som gått 11 000 mil. Så jag tycker ändå att leasingkostnaden känns låg sett till risken jag slipper. Vem vet hur hybrid/elbilsmarknaden ser ut om 3 år.

1 gillning

Jag kollade igenom mina gamla besiktningsprotokoll och snittar 750 mil per år varav 95% av resorna är ca 1,5-2 mil. Vilket jag tänker är perfekt för att köra en laddhybrid!

2 gillningar

Vid privatleasing är det billigare att köpa vinterhjul själv pch sedan sälja dem efter tre år än att lägga upp vinterhjul på leasingen. Annars låter det inte som ovanligt billig leasing för modellen. Räntan kan sticka pch med massa admin och fakturaavgifter blir det lätt uppemot 4500.-/mån.

2 gillningar

Tack! Det var en bra tanke. Jag får kika på däck att köpa till.

Angående andra kostnader och avgifter - är det verkligen så illa?
Ränta är såklart en komponent som rör sig och som jag räknar med kan höjas. Men service ingår.
Årsskatt, försäkring och besiktning räknar jag med som extra kostnader förutom leasingavgiften.

Vi som är i billetartagen skulle säga att det här låter som ett bra erbjudande. Vi brukar ju normalt säga att även ett billigt bilägande hamnar på 4.000 kr i månaden.

@Skogstomten kan ge facit. Men det här ser ju intressant ut.

4 gillningar

Försäkring är en av saker som läggs på och ingår/kan ingå i avtalet. Räntan kan väl öka månadbeloppet med max 600-800/mån men osannolikt kommande åren.
DnB Finans är extra jävliga med sådana avgifter. Många bäckar små.

Tog en Hyundai Tucson för 5555.-/mån men aldrig sett en faktura på det. Dem landade på ca 6500.-/mån alla månader. All in. Ex vinterhjul. En tusenlapp i felmarginal får man räkna med. Sedan tänk på onormalt slitage - varje skada = självriskbelopp på uppemot 5-6K/skada.

Men har man bra avtal med bärgning pch hyrbil samt är rädd om bilen är det ju bra med leasing. Bekymmerfritt.

Precis. När jag slog den så fick jag 450 kr för helförsäkring (behövs det på en ny bil?). Halvförsäkringen var på 285 kr.

Vad kostar vinterdäck till en sådan?

Notera att du naturligtvis kan pruta på månadspriset också. Speciellt om du kommer mot slutet av månaden när de ska ha sina säljbonusar. Fråga ChatGPT hur man förhandlar i omgångar. :wink:

Endast halvförsäkring räcker på ny bil. Övrigt täcks av vagnskadegarantin.

2 gillningar

Sedan verkar det vara en kampanj hela Skoda kör, inte bara bilhandlaren i Södertälje:

Dvs:

Det finstilta:

Bränsleförbrukning blandad körning 1,2 l/100 km och CO2-utsläpp 28 g/km. Extrautrustning kan påverka förbrukning och CO2 WLTP. Miljöklass EU6. *Škoda Privatleasing inkl. serviceavtal 36 mån, 1 000 mil/år, ingen särskild leasingavgift, garanterat restvärde. Övermil och onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Rörlig ränta baserad på VWFS basränta september 2024. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Bilen på bilden kan vara extrautrustad. Erbjudandet gäller utvalda bilar, så långt lagret räcker.

1 gillning

Svenska gummihuset - välj det efter storlek på fälg pch hur bra gummi du vill ha. Cirka 15/K som man kan sedan sälja för typ hälften efter tre år. Vid leasing tar de ju hela hjulkostanden och smetar ut på 36 månader pch efter dessa år äger du inte längre hjulen. Så du vinner i princip det du kan sälja begagnade däck för minus alternativkostnad för låst kapital.

1 gillning

Leasing: 3195kr
Skatt: 30kr
Försäkring: 350kr
Vinterdäck: 350kr (12 tkr totalt högt räknat)
Buffert: 100kr (fakturaavgift, upplägningsavg mm)
Totalt 4025 kr

Något som ska till?
Räntan kan såklart höjas med troligtvis snarare sänkas

Det man ska tänka på ör att vid avtalsbrott och tidig återlämning åker man på 40% av ej förfallna månadsavgifter. Om det krisar dvs. Men då kan man överlåta avtalet vid behov och bjuda nya ägaren på 1-3 månadsbelopp för besväret.

Det jobbiga finstilta som inte står är vad som räknas som onormalt slitage samt självrisken vid skada.

Jag tänker nog ta försäkringen via det försäkringsbolaget jag har idag och inte bilhandlarens rekommenderade, det blir lite dyrare. Men då har jag bättre koll på avtalet.

Fakturaavgift 50.-/mån
Service ca 100.-/mån om det inte ingår i leasingen.
Uppläggningsavgift ca 700 vid första faktura.
Vissa tar 19.-/mån för gummimattor. :joy:

Onormalt slitage som räknas på slutet.

1 gillning

Kostnader för däckskifte/förvaring om du inte löser det själv.
Kostnader för tvätt etc.
Kostnader för slitage om bilen har minsta skråma in/utvändigt.
Kostnad för installation laddbox för du bör inte ladda regelbundet med 230V/10A från vanligt shuko.
Kostnad service om det inte ingå i leasingavgiften.
Kostnad för extra avgifter t leasingbolaget. Många tar 40-60:-/mån för fakturering även om du väljer e-faktura.

3 gillningar

Däckskifte - löser jag själv.
Tvätt - löser jag själv
Kostnad för service ingick

Laddning görs både gratis från jobbet och ska installeras hemma. Så den ska räknas in, 230v går bort.
Kostnad för slitage är en svår uppskattning men bör väl läggas in som en kudde i beräkningen.

Tack!

4 gillningar