Min uppfattning är inte att minsta lilla skråma behöver åtgärdas. Har haft leasing hos Volvo, VW, Kia och nu Polestar. Oftast finns det ett dokument som visar vad som är normalt och vad som är onormalt. För Skoda hittade jag detta.
Också intresserad av det här erbjudandet. Kör dock lite fler mil per år. Någon som vet vad dom tar för 2000mil/år?
Försökte ringa dom ett par gånger idag men kom inte fram.
4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Även den billigaste bilen kostar sällan under 4.000 kr i månaden i totalkostnaden
Att leasa är lite som att köpa en försäkring. Över tid betalar man ofta en premium, men risken att göra bort sig är mindre.
Känner man som du att man inte kan/vet/orkar så är det rimligt/vettig att leasa.
Ang bilen i fråga så kommer den nog fungera kanon om du kör småresor i majoriteten av tiden. Kontakta din lokala handlare och hör om du kan få provköra den över en helg/24h.
Du kör runt där 90% av dina resor går och känner på bilen och om du villhöver nått extra.
Jag brukar föredra gubb-paketet på mina bilar över sport trimmade versionerna. Dvs full keyless, autoöppning av bagaget, tonade rutor i bak, förarstol med memory samt aukustiskt laminerade rutor för att inte störa när man lyssnar på “Lungna favoriter” i bilen ![]()
Utöver det så gillar jag att ha minst en bil med lite högre insteg och att man har bra bagageutrymme.
Nu har ekonomin diskuterats en stund, vilket sig bör. Men är det någon som faktiskt kör en Skoda och har någon åsikt kring bilen?
Har haft en Skoda Octavia i sju, åtta år. Svinnöjd. Inga problem, har rullat mer eller mindre felfritt. Servat och tvättat i princip. Ingen sportig modell så klart men funkar för min del, två vuxna och två tonåringar.
Jag körde en Superb diesel i åtta år, service på märkesverkstad. Inte ett fel under åren. Den bästa bil vi haft.
Speciellt som begagnatmarknaden behandlade oss mycket väl vid inbytet nyligen.
När vi letade bil för ca ett år sedan var vi och kollade på Octavia IV. Fin bil, men vi landade till slut i en Superb IV 21 då vi värderade det extra utrymmet högt. Dock har Octavian en lite mer modern förarmiljö om jag minns rätt (i jämförelse mot Superb av vår årsmodell).
Kan tänka mig att bilarna bjuder på liknande körupplevelse. Långt ifrån en sportbil men funkar bra och är pålitliga är min bild. I verkligheten kommer vi max 4 mil på sommaren och kanske 3 mil vintertid vid landsvägskörning. Till vardags blir det mycket kortkörning för oss och vi kör på el till 95% förutom långresorna. En av oss kan ladda gratis på jobbet. Låter som du har liknande körcykel med mycket kortare sträckor och en plugin funkar ju bra då!
Vi kör även en mindre elbil, en ID3 som vi leasar. På sikt kommer vi troligtvis ha två elbilar. Innan dessa bilar hade vi bara en elbil och trivs nog bäst med ren elbil.
Låter som en helt ok deal. Jag hade dock inte leasat vår ID3:a om jag fick göra om det. Har insett att jag inte gillar känslan av att vara fast i 3 år. Återstår att se hur det går när vi ska lämna tillbaka den om 1,5 år om det blir någon otrevlig överraskning. Men finns såklart för och nackdelar ![]()
Tack för ett bra svar Brumme!
Vad är räckvidden enligt pappret på din årsmodell?
55 km enligt WLTP om jag minns rätt.
67 km verkar det vara enligt Din bil på denna versionen.
Om det är samma procentuella utväxling så borde det ge:
Sommar 49 km
Vinter 37 km
Vilket för oss fungerar bra.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Zeekr privatleasing för 3900 kr/mån? (2024-09)
Fungerar klimatanläggningen på enbart eldrift? På vår Kia ceed körs ofta förbränningsmotorn för värme eller AC. Tyvärr går det inte heller att förvärma bilen på schema eller med app vilket är riktigt synd.
Har du lagt till något i offerten mer än 2000 mil/år och försäkring?
Metallic är ända tillvalet
Hmm, service skulle väl ingå? Det står 494 kr/mån för det i offerten
EDIT: kanske extra kostnad pga ökade mil
Om man som jag inte har tillgång till ström i garaget, är det då bara dumt att välja en laddhybrid (till bra pris) eller spelar det inte så stor roll?
Jag antar att hybriden laddas när man bromsar femtioelva gånger inne i stan vid fartgupp, rondeller och trafikljus? Och på längre resor via bensinmotorn.
Reagerade också på detta
Går att köra på enbart eldrift. En av fördelarna med Skoda IV och Passat GTE vs tex Kia. Vi har även bränslevärmare på Skodan. Vintertid kan jag tycka att enbart elvärmningen är i klenaste laget. Inte alls samma jämfört med ren elbil där snö och is försvinner snabbt.