Privatleasing Skoda Octavia PHEV - Kampanj

Inget ingår eller är gratis. Service som sköts är ett krav från de som leasar ut. Att det “ingår” betyder bara att leverantören tagit betalt för det i sina kalkyler nånstans. I vissa fall visar de att de gjort det, i andra så ser man inte den faktiska delsumman som avser det.

Bara för att det inte går att välja bort betyder inte att det är gratis. Det betyder bara att de redan tagit betalt för det :slight_smile:

Ja absolut så fungerar teorin. Men när det står leasingavgift inklusive service. Så ingår service i det angivna priset. Det var därför jag blev fundersam.

1 gillning

Det beror på. Du slipper ju en hög malus-skatt iaf.
Men bilen blir trött och tung när batteriet är tomt.

Det beror också på. En del hybrider har ok regenerering men det är i de flesta fall marginellt. Andra kan man köra på bensin och ladda batteriet, men det är ett extremt ineffektivt sätt att ladda ett batteri och kostar mer bränsle än vad man får tillbaka i räckvidd.

1 gillning

Ja, en klar nedgradering från ren elbil. Var himla gött att slippa skrapa rutan.

Konstigt att elvärmen upplevs som svag. När man ändå satt in ett element verkar det ju onödigt att inte dimensionera det ok. När man står inkopplad känns det ju dumt att dra igång bränslevärmaren för att tina rutorna liksom. Men klart bättre än Kia såklart som inte har värme alls.

Edit, också sugen på en phev skoda. Kör en bensinvariant idag med värmare och det är guld värt med varm bil på vintern.

Jag (som saknar ström i garaget) känner nog att det mest kommer bli en stress att leta laddstationer och småflyttning av bilen pga detta. Laddhybrid hade annars täckt nästan hela vårt normala körbehov.

Garaget vi står i har inga planer att bygga om och sätta in laddstolpar. Av alla ställen vi transporterar oss till finns laddstolpar på ett enda och där är det oftast helt fullt. I närheten där vi bor finns laddstolpar, men då blir det en “mellanparkering” varje gång nästan, vilket man snabbt tröttnar på i praktiken.

Nej, det är nog värt lite ekonomisk stress (pga dyrare bil) än en ständig stress att flytta bilen och jaga laddstolpar.

Har exakt samma problem. Samfälligheten vill ha 45000 kr för att montera en laddbox i garaget. Känns sådär.

Om garaget installerar laddare går troligen kostnaden för parkering upp 50% om man tittar på andra liknande ställen. Detta är i Göteborg. Dessutom lär (det stora) garaget stänga i flera månader under arbetet.

Intressant. Min installation i villa tog ungefär två timmar, varav drygt hälften var krånglig kabeldragning för att jag ville få det snyggt.
Kompisens samfällighet med radhusparkering installerade 24 laddare på ett par dagar.

Ovan nämnda kompis betalade 8500:- inkl allt till sin samfällighet.

1 gillning

Om 24 platser bara tar två dagar att färdigställa, då kanske vårt stora garage skulle ta några veckor (och inte månader)? Känns som att det behövs rejält med ström för hundratals laddare. Göteborgs stad tar 5 kr per kWh, vilket är en trolig kostnad även i garaget. Kostnaden för själva parkeringen kommer troligen att öka med 500 kr per månad exkl eventuell elkostnad.

Väldigt svårt att räkna hem ekonomiskt för oss som kör korta (men ganska många) sträckor. Enda skälet att ens fundera är ju att just detta erbjudandet för Octavia lockar.

Hur stor är skattelättnaden för denna hybrid jämfört med en motorsvag bensinbil? Vi har tidigare haft en Octavia med svagaste motorn, men jag har förträngt skattekostnaden.

Första 3 åren kostar minsta bensinaren 5300:-/år i skatt (sedan typ 600:-). Det är ju nästan 15’ på de 3 åren. Så det får man iaf räkna med. Men kör man lite är det nog ändå svårt att räkna “hem” några större merkostnader för att kunna köra på el. Särskilt om bensinpriset håller sig på nuvarande nivå ett tag.

Men ert garage verkar väldigt dyrt. 45’ per plats för elinstallation och dessutom 5kr per kWh? Ska man betala för installationen känns det ju ändå rimligt med självkostnadspris för elen.

Ok, tack för skatteuppgifter.

Jag vet inte vad installation kostar för den aktör som äger vårt stora garage. Det var en annan användare som rapporterade kostnaden i sin samfällighet.

Ah missade det. Men om det är någon annan som äger garaget lär ju de bekosta installationen och sen ta ett högre pris på elen eller parkeringshyran. Inte både och tänker jag.

Jag tror att den privata hyresvärden tar betalt för både (möjligheten) att ladda och marknadspris för elen, dvs runt 5kr per kWh här i Göteborg. Men jag är en bensinare och inte så insatt i ämnet.

Ok, men inte är 5kr/kWh marknadspris för el. Det är ju mer än många snabbladdare för elbil tar och mer än totalpriset (el+överföring+skatter) för el även i januari 2022 i SE3, historiens hittils dyraste månad(?).

Det är det priset som Göteborgs parkeringsbolag tar på alla sina parkeringsplatser i stan. Så det blir de facto ett slags marknadspris här i Göteborg. De har fått kritik för det relativt höga priset, men tänker inte sänka det. Vilket så klart öppnar upp för eventuella konkurrenter att också hålla ett liknande högt elpris.

Men detta är bara baserat på det jag läst senaste dagarna, så andra kanske vet mer om elpriserna på allmänna parkeringar i Göteborg?

Sprang på detta inlägg av en slump - Tack för länken, bra kampanj!

Åkte ut till bilhandlaren i lördags, var inte ensam :slight_smile: och blev ett steg upp och leverans i fredags av en Superb iv 1000mil/år för 4200kr (utan vinterhjul). Detta var en lagerrensning av föregående modell, nya landar runt 6800kr med samma spec. Sålde min Octavia samtidigt och man får minst sagt bra betalt dessa dagar.

Tack igen till trådstartaren!

4 gillningar

Nice. Kör själv en beg Superb -17 sedan i julas. Helnöjd.
Hade gärna haft eldrift, men har ingenstans att ladda ändå så ger som inget.
Dock kör jag runt 3000mil/år, så svårt med leasing har jag sett. Finns ingen som går över 3k mil i avtal.