Min v70 ifrån 2009 som jag kört runt familjen i sedan våren 2016 börjar kännas utbytesredo, och med snart 20k mil på den känns det som man bara väntar på att något dyrt skall gå sönder…
Så jag har börjat kolla runt på elbilar och var och provkörde en ID4 GTX ifrån 2022 igår.
Vi provsatt även en ID4 Pro Performance, men kände att GTXen, med sina komfortsäten var väldigt mycket bekvämare, både framsäten och baksäten, och med ett antal längre resor per år känns den komforten ändå ganska viktig.
Så nu är villhöver känslan ganska stor på en GTX ifrån 2022 med 9900 mil på sig. Listpriset är 329 900 (enligt handlarens site sänkt ifrån 349 900, och enligt blocket sänkt ifrån 339 900).
Men jag som är lite av en analfabet kring bilar blir ju nu fundersamt till hur man undviker att göra en ovanligt dålig affär och landa sig med ett måndagsex.
Säljaren på Din Bil, som väl är VWs huvudåterförsäljare sade att de inte batteritestar begagnade bilar, då de generellt håller så hög kvalitet så det behövs inte samt hänvisade till garantin på 8år / 16k mil och 70% kapacitet. När jag kollade på kvd så verkar deras “batteritest” inte heller genomföras på ID4or eller Teslor, men hade gjorts på en Kia, enligt deras hemsida så står det något flytande om “Tillverkaren inte tillåter det”.
Medan om man kollar på Carla så verkar de genomföra batteritest på elbilar…
Så hur skall man tänka med det här med batteri och batteritest. Vad kan man kolla själv och ger det något egentligen? Borde man begära test av batteriet, eller blir man bara avfärdad som besvärlig och de väntar på nästa kund? Eller är det här med batteritest bara onödigt då det varit så mycket skriverier om batteridegradering som egentligen inte verkar inträffa annat än i enstaka fall?
Sedan annat med bilen? Vad skall man mer ha koll på? Såg att just detta ex hade ägts av en person som bor ute i skärgården (västkusten), betyder detta att man skall vara extra uppmärksam på rost, och hur ser jag det, jag kan väl inte direkt krypa in under bilen i visningshallen?