Köpa begagnad ID4 - Vad måste jag tänka på

Min v70 ifrån 2009 som jag kört runt familjen i sedan våren 2016 börjar kännas utbytesredo, och med snart 20k mil på den känns det som man bara väntar på att något dyrt skall gå sönder…

Så jag har börjat kolla runt på elbilar och var och provkörde en ID4 GTX ifrån 2022 igår.

Vi provsatt även en ID4 Pro Performance, men kände att GTXen, med sina komfortsäten var väldigt mycket bekvämare, både framsäten och baksäten, och med ett antal längre resor per år känns den komforten ändå ganska viktig.

Så nu är villhöver känslan ganska stor på en GTX ifrån 2022 med 9900 mil på sig. Listpriset är 329 900 (enligt handlarens site sänkt ifrån 349 900, och enligt blocket sänkt ifrån 339 900).

Men jag som är lite av en analfabet kring bilar blir ju nu fundersamt till hur man undviker att göra en ovanligt dålig affär och landa sig med ett måndagsex.

Säljaren på Din Bil, som väl är VWs huvudåterförsäljare sade att de inte batteritestar begagnade bilar, då de generellt håller så hög kvalitet så det behövs inte samt hänvisade till garantin på 8år / 16k mil och 70% kapacitet. När jag kollade på kvd så verkar deras “batteritest” inte heller genomföras på ID4or eller Teslor, men hade gjorts på en Kia, enligt deras hemsida så står det något flytande om “Tillverkaren inte tillåter det”.
Medan om man kollar på Carla så verkar de genomföra batteritest på elbilar…

Så hur skall man tänka med det här med batteri och batteritest. Vad kan man kolla själv och ger det något egentligen? Borde man begära test av batteriet, eller blir man bara avfärdad som besvärlig och de väntar på nästa kund? Eller är det här med batteritest bara onödigt då det varit så mycket skriverier om batteridegradering som egentligen inte verkar inträffa annat än i enstaka fall?

Sedan annat med bilen? Vad skall man mer ha koll på? Såg att just detta ex hade ägts av en person som bor ute i skärgården (västkusten), betyder detta att man skall vara extra uppmärksam på rost, och hur ser jag det, jag kan väl inte direkt krypa in under bilen i visningshallen?

1 gillning

Även om du fortfarande har batterigaranti skulle jag se till att ha en försäkring där maskinskadegarantin gäller längre än 10000mil för en så pass dyr bil. Och kolla så att service utförts korrekt och inom rätt tids- och milintervall, annars gäller i värsta fall varken garanti eller maskinskadeförsökring, och i bästa fall får du kraftigt höjd självrisk.

Sen är det ju en relativt ny bil, hade själv inte varit orolig för batteriet, särskilt inte om det fortfarande omfattas av garanti. Hur länge har du tänkt ha kvar bilen?

Tycker mig läst många tester där batterierna klarat väldigt många cykler. Är isf mer orolig för kalenderåldrandet, men där lär vi få vänta en 5-10 år till innan vi har väldigt många äldre elbilar i trafik och med större säkerhet vet hur ett 10+ år gammalt batteri håller.

2 gillningar

Jag hade inte oroat mig över batteriet, men sedan har du även konsumentköplagen som skydd så borde vara mer relevant för bilförsäljaren att testa batteriet än för dig. En bil från 2022 med 9000 mil kan man förvänta sig att batteriet ska vara i gott skick så om det visar sig att det är fel på det så har du rätt att reklamera detta. Du har rätt att påpeka fel i upptill 3 år om bilen är i sämre skick än man kan förvänta sig för den typ av bil. Utöver det så har du försäkring på batteriet samt att garantin täcker det i ytterligare 6000 mil/5år.
Det som är jobbigt är att driva eventuellt ärende då gissningsvis inte bilhandlaren vill stå med kostnaden, men är det en seriös handlare så borde de följa åtminstone ARN.

Som @SnigelBla skriver titta igenom så att servicen är utförd enligt rätt tids- och milintervall det är det absolut viktigaste här.

Gällande ID4 så har vi en hel del såna på jobbet, värt att tänka att det är rätt buggig mjukvara på dem och att de saknar förvärmning av batteriet så om du gör mkt långresor på vintern så kommer snabbladdningen vara “sämre”. Är du okej med det så får du ju mycket bil för pengarna. Men ta en sån sak som att knapparna är touch och ej belysta på den årsmodellen värt att ha i åtanke om du nu tittar på en bil på sommaren så du inte blir förbannad när mörkret kommer :smiley:

Skulle inte heller vara så orolig över batteriet, men däremot kan det komma andra dyra kostnader. Om inte däck (inkl. vinterdäck) och bromsar är bytta nyligen så pratar vi väl minst 30 000 kr bara där.

Försäkringen på en ID.4 GTX efter 3 år lär inte vara gratis heller, eller?

Kan vara värt att även kika på privatleasing av en ny.

I förstaläget är väl planen att ha den i 3 år, och sedan får man ju ta ställning hur läget då.

Att den saknar förvärmning vet jag, men våra långresor är mest på sommaren, så det borde inte göra så mycket. Det är med att touchen inte är upplyst var ju intressant, men antar att det är sådant man vänjer sig vid…

Så hittills känns det som att säkertställa serviceboken låter som det viktigaste.

Har en ID.4 och är generellt nöjd. Mjukvaran är inte toppen, men ok. Utrymmen och komfort är bra/

Snabbladdning på vintern är långsammare, men inte så långsam att det är jobbigt om du inte ofta kör lång sträckor. Om du åker till fjällen en gång om året tycker jag inte de 15-20 min gör från eller till i livet

2 gillningar

Tror inte heller att det är så mycket att tänka på. Det viktigaste är kanske om de tekniska nyheterna från faceliften 2024 (snålare/kraftfullare motor och snabbare laddning) är viktiga för dig, annars är det nog bara att se till så du får rätt utrustning du vill ha.

Jo, man får väl jämföra månadskostnaden, det är så svårt att föreställa mig att nytt är billigare än begagnat, men kampanj + slippa helförsäkring kanske räcker för det…

Helförsäkring verkar landa på 1290 för GTXen med rabatter… 890 för en “vanlig” id4… Så, ja, lite extra pengar blir det för de extra hästarna…

Gtx har Matrix ljuset, helt magisk att åka i mörkret med fullt helljus ut i vägkanten och skogen utan att blända framförvarande eller mötande. Nåt du inte kan vara utan när du har upplevt det. På vanliga id4 är det ett dyrt tillägg.

5 gillningar

En Volvo som börjar krascha vid 20k? Ford-kvalitet. Låter mer som den just värmt upp :slight_smile:

1 gillning

GTX har också ”fyrhjulsdrift” medan de andra Id4 är bakhjulsdrivna

Du har bil i 10.000 mil till i din Volvo V70 om du orkar reparera om och när något händer. Ibland kan det komma mycket på en gång med äldre bilar. Men Sverige är ett bra land att äga Volvo i.

4 gillningar

Volvon rullar ju på fint, men just nu går man ju med klumpen i magen att nästa besiktning eller service blir en dyr en… Och förmågan och intresset till att meka själv är lågt.

Och både jag och frugan känner att vi villhöver en elbil…

1 gillning

Det sitter rejäla däck på den så kolla upp priset på såna i förväg så du inte blir chockad

2 gillningar

Det finns många enmansverkstäder som kan skruva Volvo. Om du nu vill hålla liv i och behålla den.

1 gillning

I nåt av de avsnitten som handlar om att köpa bil har jag för mig att när de pratade med @Skogstomten så nämnde han att det finns många ID4or och att vissa såldes med färre features så man bör kolla att alla features som man vill ha är mer i just det exemplaret man tittar på. Du skrev att det är en gtx och den borde ju ha lite mer än standard, men dubbelkolla alla detaljer.

Har själv precis bytt bort V70-2009 som hade gått +24k mil. Den funkade, men småsaker hade börjat ge sig. Byte till en Kia Sportage PHEV 2022 och det passar oss bra då vi mest kör i stan och laddar billigt med sol.

Detta är inte vad du frågar efter, förlåt… En systerbil till ID4 är Skoda Enyaq. Mycket gemensamt, men andra kombinationer av utrustning. Beroende på vad du värderar kanske du kan hitta ett passande exemplar till ett lägre pris. Eller inte.

1 gillning

Mycket 0% ränteerbjudanden just nu, gör väldigt mycket på bilpriset om man jämnför med en traditionel 5-7% ränta på billån.

Har du tänkt betala cash kan du också ta i beräkning förlusten mot att lägga dika pengar i fonder istället.

För mig när jag tittade på en tesla i början på året skiljde det 1000kr i månaden mellan en ny och en 1.5år gammal med 4000mil på sig.

Köpte själv en ID4 (2024) med fyrhjulsdrift ny från fabrik, buggar kan förekomma men de är minimala (tex min kan ändras från 80-100% av sig själv innan laddning så man får dra ner % igen bara)
Jag laddar alltid bilen hemma och endast på laddarolpe utomhus 1-2 gånger per år max så att batteriet inte förvärms gör inte mig något.

2024 och senare har belysning i interiören på ac så det syns, men som någon nämnde här ovan så är det väldigt svårt att se kyla/värme på natten på tidigare modeller. Touch knappar förekommer och fick gärna försvinna ( de ska göra nya varianter med fysiska knappar igen från 2026-27 har VW gått ut med)

Personligen hade jag inte köpt en gtx modell, du behöver betala premium till återförsäljaren när du kan få en välutrustad ”standard” bil för lägre peng.

Vi köpte med fyrhjulsdrift och led-matrix vilket är helt otroligt som även någon annan nämnde här ovan och kan ge dig någon extra sekund att reagera i mörker och möjligtvis rädda liv, det bör vara standard i alla nya bilar imo.

Det enda jag ångrar egentligen med bilen är att jag tog säten utan ventilation, utan ”bara” med minnesfunktion, vilket hade varit trevligt på sommaren.

Jag hade avrått från att köpa en bil som närmar sig 10k mil och 3 år begagnat, dels har du inte allt för långt kvar på batteri garantin och varför inte nyttja att du får ha halvförsäkring första 3 åren så långt det går… sen blir försäkringen ganska dyr på elbil.

Vi köpte vår bil för runt 650 k med däck å allt, då var det ändå nedsatt runt 120 k från ursprungspriset från en kampanj med all utrustning vi behövde.
Hade jag köpt bil igen idag så hade jag letat efter någon som sålde en 2025 modell som endast rullat några mil och sen valt att sälja in.

Såg t.ex. i princip samma bil vi hade, fyrhjulsdrift, led matrix osv på riddermarks för 450 k, dvs 200 tusen billigare än vad vår bil kostade. 2025 modell och den hade bara rullat typ 6-800 mil eller något liknande.
Ta inte billån från bolagen som säljer bilar, ta hellre ett billån från din bank om du inte betalar kontant, bilbolagen och deras finansiering då betalar du endast en del av skulden på bilen och resten är räntor och andra avgifter… restskuld på runt 50% av bilvärdet kvarstår efter x antal års betalande på bilen istället för ett banklån där du 100% äger bilen efter några års finansiering, beroende på hur högt månadsbelopp du väljer såklart.

Om du nu är analfabet kring bilar men ändå vill ha en id4 som gått 10 000mil, då hade jag tagit hjälp av en kompis eller oberoende besiktningsföretag pch kikat igen bilens mekanskka delar som bussningar, stötdämpare, styrleder. Kolla också noggrant igenom paneler på bilen så de inte logger och skaver och skapar rost. En bra uppfattning vad som är vanliga fel kan su också få om du är med i något forun om id4or på facebook