Bra pris på privatleasing?

Skriver mest det här för att få tänka högt lite… frugan är rätt trött på att höra mitt bilsnack vid det här laget :sweat_smile:

Men alltså – VW har ju ett leasingerbjudande nu som känns rätt bra? Eller?

ID.4 Life PRO, tvåhjulsdriven, 1500 mil/år, försäkring ingår, ingen förhöjd första avgift och inget som måste läggas till. 5 350 kr i månaden.

Sen lägger man till:
Skatt: 30 kr
Driftkostnad (2 kr/mil x 125 mil): ca 250 kr
Begagnade vinterdäck – finns många på Blocket för 8000–9000 kr. Slår man ut det på 3 vintrar blir det typ 250 kr/mån.

Totalt: 5 350 + 30 + 250 + 250 = 5 880 kr/mån

Alltså… det känns ändå helt okej? Visst, det är inte superbilligt, men om man jämför med hur det sett ut förut – det har ju knappt gått att få en bil för under 4000/mån. Och här får man en helt okej elbil. Javisst, inget är perfekt, men ändå.

Jag jämförde med en begagnad ID4 från 2022 5000 mil på Carla – där landade kalkylen på 8 023 kr/mån, med 14 % värdeminskning inräknat. Det är ju ganska mycket mer.

Så när man radar upp det så här svart på vitt känns det ju som att leasingerbjudandet faktiskt är rätt bra.

Har ni sett något liknande erbjudande ute just nu?

PS. Inte ute efter att diskutera vilken bil som är bäst – bara konkreta priser som är intressanta nu

1 gillning

Håller helt med dig i din ekvation.

Landade i samma beslut om än för en annan bil. Fick inte ihop ekvationen med en begagnad eller nyköp. Utan leasing blev billigaste alternativet.

Som du säger, det är mycket pengar per månad men leasing är troligen det bästa alternativet.
Räknar du även in alternativkostbaden för det bundna kapitalet blir ekvationen ännu bättre vad gäller leasing.

Kör på!

1 gillning

Helt klart! Gott och få lite bekräftelse :sweat_smile:

Får jag fråga vilken bil?

Eqe SUV 500

1 gillning

Jag leasar en begagnad Opel Corsa-E på två-årigt kontrakt.

Grundavgift: 3000 kr/mån
2000 mil/år +500 kr/mån
Vinterdäck: +300 kr/mån

Sedan skatt +30 kr/mån
Försäkring (Separat) +400 kr/mån
Bränsle 4 kr/mil (2 kr/kWh, 2 kWh/mil), +660 kr/mån

Då får jag det till
4230 kr/mån även om bilen bara står still.
Sedan till kommer bränslet om ca 700 kr/mån om man kör fullt ut.

Skulle man göra samma kalkyl på 1500 kr så är det miltillägg om +250 kr, försäkringen faller med kanske 30 kr, bränslet minskar till mindre, med dina optimistiska siffror om 2 kr/mil så snackar vi ju 250 kr där.

Så säg 3000+250+250+370+30+300, ca 4200 kr.
Jag skulle säga att du bör räkna minst 2 kWh/mil och då 2 kr/kWh.

ID.4 är en större bil än en Corsa-E, dessutom är min begagnad.

Tror också 2 kr/mil är för billigt.
Skulle nog räkna 2kWh/mil och sedan ta ditt elpris exkl. fasta kostnader för vad varje kWh kostar. Men bor du inte i SE1-SE2 så är det nog dyrare än 1kr/kWh.
Hur är det med service på ID4 ingår det?

Skulle även räkna med 200-400kr/mån i förbrukningsvaror/tvätt.

Tror även jag att leasing är billigare än köp men samtidigt så köper jag hellre än att oroa mig för eventuell återlämningsbesiktning :see_no_evil: Att det sedan kostar 3000kr/mån extra gör ju att jag kör en köpt bil för 200 000kr istället :sweat_smile:

Håller med, det är ett bra pris för att köra en ny mellanstor elbil och dessutom slippa risken med andrahandsvärdet.

Du får räkna med en budget för reparationer på en id4 också. De har bara nybilsgaranti i 2år och verkar inte vara alltför tillförlitliga.

I leasing lägger man normalt till ett tredje år så det täcker leasingperioden.

1 gillning