Köpa begagnad ID4 - Vad måste jag tänka på

Tack för många bra svar… Som någon nämnde här uppe så kollade jag även upp privatleasing av en ny, och om man räknar “rätt” hoppas jag, så blir det, sjukt nog billigare…

Bilfirman vill ju visa en månadskostnad (med deras finansiering med restvärdeslån osv) som landar på 4200… Men lägg på helförsäkring på en GTX + slå ut “insatsen” på 20% av inköpspriset över 36 månader och månadskostnaden är uppe i 7100 - 7200 . Sedan visst, jämförelsen haltar lite, beroende på restvärdet om 3 år, men det blir ändå talande…

Medan man kan få en sprillas ny ID4 (inte GTX) med alla de features som vi egentligen ville ha ifrån GTX-bilen (bättre säten, backkamera, bättre belysning) för ca 6800 i månaden (1500 mil). Och med ny så slipper man ju de “dolda” kostnaderna här i form av nya däck, nya bromsar eller annat som strularl. Så det är ju fortfarande dyrt som skam, men det kostar att ligga på topp…

Dock att betänka med privatleasing kontra köp är att du efter tre år (om du betalar av i samma takt som du leasar) äger en bil som inte behöver lämnas tillbaka.
Detta gör ju att bilen kan säljas senare, eller tidigare, beroende på hur nöjd man är.
Sitta med en buggig bil i tre år är ju inte kul.

Minsta lilla repa eller andra skador drar sedan leasing bolaget kostnad på när du lämnar bilen så det kan bli surt efter.

Vidare är du låst i ditt kontrakt vilket måste övervägas då man kan få en ändrad livssituation där man inte har råd att fortsätta leasingen.

Ska du byta bil pga kostnad eller bekvämlighet?
Billigast brukar vara att behålla det man har tills det är dags för skrot.
Volvo är bland de säkraste korten att äga länge.
Vilken liten verkstad som helst fixar att laga den…

Jag är ganska säker på att du kan få samma stolar som GTX i en “vanlig” ID4 och inte behöva välja GTX modellen just för det tillvalet men.
Privatleasing är och kommer nog aldrig vara lika förmånsaktigt som att äga bilen, antingen kontant eller via billån.
Då hade alla leasat istället, är samma sak som att hyra en lägenhet, du betalar x antal tusen i månaden x36 och sen ser du inget av bilen efteråt och har inget du kan sälja, visst med billån så betalar du möjligtvis en högre månadskostnad men du amorterar ner lånet så räntor osv blir lägre med tiden och du har något kvar att sälja efteråt.
Möjligtvis kanske leasing är bättre för företag om de kan slippa moms eller något annat avdrag.

En bil är oftast en förlustaffär hur du än vrider på det, sen kan du parera och välja bort den värsta förlusten beroende på valen du gör.

Jag vet inte hur andrahandsvärdet på ID 4:or kommer vara om 3-4 år men en fördel med att leasa en elbil vore att ladda till 100% varje gång, för då du inte äger bilen själv utan leasar så spelar det ingen roll ifall batteriet tar mer skada, det blir återförsäljarens problem sen och du behöver inte bry dig om hur andrahandsvärdet har påverkats.

Jag blev lite snopen när jag ringde bilhandlaren två dagar efter vi hade fått hem vår nya bil för att se vad värdeminskningen resulterade i, och de skulle kunna köpa bilen för runt 450 tusen när jag betalade 650 för den.

Hade jag fått göra om mitt bilköp idag så hade jag tagit billån via min bank, köpt en begagnad ID4 gärna 2025 årsmodell eller 2024 som äldst, inte rullat mer än 2-3 tusen mil.
Nu kan det vara bra att poängtera att vi hade en inbytesbil för 300 tusen som vi ägde utan lån när vi köpte vår nya bil, så vårt billån är därav lägre än för en som lånar 80%.
Går du från en bil som är 16 år så känns en bil som är dryga året gammalt likadant som en splitterny, men jag förstår lockelsen i att få ta en splitterny via fabrik… jag var själv i samma sits och har lärt mig av misstaget (åtminstone som jag ser det)

Håller med till fullo, har haft flera v70 ångrar att jag inte behöll dom, välservade går över 50k mil

1 gillning

200kkr i förlust när du lämnar hallen och privatleasing skulle vara sämre? :thinking:

4 gillningar

Just batteriet är nog det som skapar minst huvudvärk i bilen. Däremot så finns det ju tusentals andra grejer i en bil som kan gå sönder och som är mycket dyra. Bästa är väl gå in på fb och leta upp respektive grupp för bilmodellen och frågar där vad som ska tänkas på

Högst anekdotiskt så har min vanliga id4 utan GTX eller 4-hjulsdrift komfortsätena för att jag valde till dem. Den har nu gått 13000 mil med nästan bara snabbladdning och inte tappat någon räckvidd än. Efter senaste uppdateringen har jag inte märkt några buggar i infotainment utom att skärmen är väldigt seg att komma igång ibland när man hoppar in i bilen. Den går dock köra direkt.

Däremot saknar den förvärmning av batteriet vilket slöar ner snabbladdningen till ca 70 kw när det blir minusgrader om man inte jojokör sista kilometrarna. Blir det 15 minus är 70kw max man kommer upp i efter ordentlig jojjokörning. Så bor man där det ofta blir kallt och tänker ladda på snabbstolpar skulle jag välja en senare med batterivärmning.

Bor man som jag i södra kvarten av landet och mest tänker köra här, eller bara kommer ladda på hemladdare spelar det ingen som hellst roll.

Har enyaq 2023. Fullständigt värdelös laddning på vintern (hej 30kwh snabbladdning…) och sämst infotainmentsystem.

Men som bil o köra är de rätt bekväma och man kan hitta riktigt billiga långmils bilar.

Men med facit i hand hade jag lätt valt en model y

Räkna värdeminskning, alternativt kostnad för kontantinsats och räntekostnader så ska du se hur dyrt de är..

Privatleasing kan va super om man hittar bra erbjudanden. Ända jobbiga är att det är oflexibelt.

Därav viktigt att fundera på hur man använder bilen och om snabbladdning är viktigt. Efter den tekniska faceliften 2024 laddar ju enyaq/id4 tom snabbare än model Y och har både manuell och ruttbaserad förvärmning. Det går helt enkelt fort i utvecklingen i elbilsvärlden fortfarande.

2 gillningar

Om du vill ha en el bil, så köp den. En V70 från 2009 kommer hålla i 20k mil till.

1 gillning

Antagligen ja, men med en allt ökande reparations-kostnad, skulle jag gissa.

Sedan är det sannolikt det mest ekonomiska valet…

Men nu vill jag ju ha en elbil och har tröttnat på volvon så du sätter huvudet på spiken.

Tack för alla svar.

Jag jämförde med privatleasing som nämndes tidigt här i tråden och det visade sig, sjukt nog, att det landade på en lägre kostnad än att köpa den 3 år gamla bilen…

Nej, priset “ut” per månad var givetvis lägre, men med en initial insats på 70 000. Så när man “smetade ut” den också över 36 månader så blev det plötsligt dyrare att köpa begagnat.

Och då säger någon, men då “äger” du ju bilen. Fast i min kalkyl pratade vi ju “restvärdeslån”. Så vad jag då skulle “äga” var en bil med en skuld. Å där kan man ju gå antingen plus eller minus beroende på hur prisutvecklingen blir. Så vinsten skulle väl isåfall vara flexibiliteten.

Men givet detta så har jag nu beställt en id4 på privatleasing och framtiden får utvisa om det var dumt eller inte…

2 gillningar

Fördelen är att du slipper risken för värdetappet efter 3 år. Så om du inte kör mer än de inkluderade milen.

Din V70 kommer vara eftertraktad. Släpp den inte för billigt till handlaren.

Skulle säga “pre heat” utav battery är de enda kravet man behöver.

Har bokstavligen laddat 12 kwh på en 350kw laddare…

Kan man sen ladda minst 150kw och har wltp på 55 mil så klarar man sig rätt bra. Inte så ofta man åker på långresor ju.

1 gillning