Visst är det så, jag äger en bil också. Och den tappar också i värde, kostar en leasingbil mindre än värdetappet på din ägda bil är det oavsett billigare. Den jag leasar kostar 3400:- för bilen som motsvarar att köpa en bil, resten är försäkring och serviceavtal. 122 400:- på tre år eller 275 000:- på motsvarande tid i värdeminskning, jag skulle kunna leasa i sju år för den värdeminskningen.
Det många inte verkar förstå är att slitage kostar på en bil du äger också. Eller betalar du som köpare gladeligen likadant för en repig bil som en felfri? Högst sannolikt inte, har den skador värderas den lägre av en köpare.
Men med en leasing måste man vara mkt mkt försiktigare dock. Varenda fälg som är skrapad kostar kanske 2000kr medan du kanske tappar 500-1000 på en sån grej om du säljer privat. Samma med repor mm i lacken.
Så - om man skall leasa så är det otroligt viktigt att vara försiktig, ej överskrida milen samt kika om det går att överlåta kontraktet innan leasingperioden tar slut. (bra om man vill byta innan det tar slut).
Absolut man måste ju som vanligt veta vad man ger sig in på, det finns guider på vilket slitage som är ok för VW. En skada på 8cm på fälgen t.ex. är ok men inte två.
Det är väl inga problem att överskrida milen så länge du vet vad det kostar. Brukar vara 10-15:-/mil, är det dags för service och du kört över ditt serviceavtal får du betala den själv. Har man inte den marginalen kanske man ska låta leasing vara.
Höga siffror, jag fick offert på under 5000 kr/mån inklusive försäkring för Pro edition med stora batteriet. Ingen insats/högre första avgift. Det var kampanj, ska nämnas.
Nej, ingen dragkrok eller stolar med minnesfunktion. “Edition” vilket inkluderar lite extra utrustning, typ elbaklucka, inte billigaste stolar, matrixljus osv. Men ej maxad