Läge att byta till elbil? | TCO-budget på ca 7500 kr/mån

Tycker ju inte vi har nog med bilbytar trådar (ironi), så jag lägger till mitt eget fall och kollar av om någon har något råd. Verkar ju inte som att svaren slutat komma på övriga iaf :slight_smile:

Anledningen att jag skulle vilja byta är att bilen står idag för över hälften av vårt klimatavtryck vilket vi vill försöka minska. Utöver det så är framhjulsdrift inte optimalt dit vi flyttat, har ännu inte kört fast men skulle nog tippa på att det är ca 5-10 ggr/år som det varit ren gambling att man tagit sig fram (utöver det så har jag 1 gång helt enkelt inte farit till jobbet då det med säkerhet betytt att jag skulle fastna). Som det är nu är det ingen brådska med bytet men då jag inte gillar att skruva i bilar och bara vill ha en bil som fungerar så vill jag ha bytt bil innan den är 8 år (3 år kvar).

Lite bakgrund
Jag bor i de nordligare delarna av Sverige (Norrbotten) och kör ca 2500 mil/år. Idag har vi endast en bil och samåker till jobbet som är 2,5 mil/enkel väg. Ca 1 gång i månaden far vi till de ännu mer nordliga delarna för att hälsa på familj med ca 20mil enkel resa.
Har idag en Mazda6 2017 kombi bensin med endast framhjulsdrift. Av arbetspendlingen så är ca 2mil efter motorväg á 110 km/h.

Krav:
En bil som har fyrhjulsdrift, att bagageutrymmet inte blir mindre än på Mazda6 då vi har hund och inte helt omöjligt barn inom närmsta åren. Skulle även säga att dragkrok är ett måste dock behöver den inte klara mer än 750 kg. Behöver inte heller klara några långkörningar då den endast kommer användas till byggvaruhuset så ca 5mil.

Ekonomi:
Nuvarande bil har gått bra och har i princip 0 kronor på verkstadskontot. En ungefärlig sammanställning, säg till om jag missat något?
Värdeminskningen: 14000 kr/år (Hittills 33% på 5 år, antar samma framåt)
Skatt:1200 kr/år
Förbrukningen: 0,7 l/mil á 22 kr/l=38 500 kr/år
Försäkring(hel): 5160 kr/år
Service: 3500kr/år
Reparationer/byte slitdetaljer(räknat framåt): 6000 kr/år
Besiktning: 400 kr/år
Totalt: 67 560 kr/år eller 5630 kr/mån

5630 kr/mån lägger jag redan men utöver det så skulle jag kunna tänka mig att lägga lite extra pga miljön så 7500kr/mån ser jag nog som möjlig budget.

Har tittat på leasing men ser inte att de är speciellt attraktivt på 2500mil/år.
Går ej att göra något via företag tyvärr.

Har ni något tips på bil där man får ihop kalkylen?
Någon bil som det är värt att vänta på som passar in bättre?

1 gillning

Precis, risk för att det blir som vanligt, men förhoppningsvis kan du få några sakliga råd innan helvetet bryter lös :wink:. Låt oss sköta oss och hålla oss till ämnet.

Det är ju en bra peng som det går att få mycket bil för, men det beror nog på hur det kan finansieras och till vilken ränta. Hur går tankarna där?

Formatet på Skoda Enyaq 80X är väl så nära du kommer en Mazda 6 kombi i den prisklassen idag, om jag inte glömmer någon modell. Vi har beställt en Hyundai Ioniq 5, den är stor i kupén men mindre än Skodan i bagageutrymmet.

ID Buzz kommer med fyrhjulsdrift nästa år, den kan man kanske ha levererad om två år, om den typen av bil lockar. ID Space Vizzion (eller vad den nu kommer heta i slutändan) lanseras också nästa år, typ en eldriven VW Passat. Men det finns säkert många fler stora elbilar på gång som jag inte har koll på. Du vet vem du ska tagga om du vill ha facit :slightly_smiling_face:.

1 gillning

Jag bor också i nordliga delen av landet Luleå trakten närmare bestämt.
Var lite orolig när jag köpte min ID3 eftersom den är bakhjuls driven och det plogas sparsam där jag bor… men blev positivt överraskad när bilen tuggade sig igenom snö/snöslask utan bekymmer.

Tidigare fick jag ha snökedjor i skuffen på min bensinbil.
Elbilar har en fördel på vintern med extra vikten från batteriet på någta hundra kg som ger högre tryck på drivhjulen.

1 gillning

Kör ID4 GTX och är väldigt nöjd. Vi är 5st i familjen och har gott om plats.

2 gillningar

Som jag ser det är det privatlån/billån jag har att jobba med men ser gärna att den är avbetalad på som mest 6år. Kan gå in med 200 000 kr som jag uppskattar Mazdan är värd idag.

Aldrig tänkt mig själv som mån över hur bilen ser ut men ID Buzz kan vara det fulaste jag någonsin sett så den blir det inte :grimacing:

ID Space Vizzion skulle jag kunna tänka mig. Hade varit intressant att veta hur priset kommer hamna så man vet om det är något man kan vänta på (ingen vits att vänta på en bil man inte har råd med :slight_smile: )

Skoda Enyaq 80X blir lite för dyr när jag räknar på den. Kanske räknar fel? Men tycker ändå det är rimligt att betala av bilen på 6 år eller hur tänker ni andra?

@Steron ID3 är lite för liten och vet inte om jag vågar chansa med en bakhjulsdriven bil… Kanske får ta och provköra någon i vinter. Blir ju lite mer att välja på för min prisklass då och bör väl få lite längre räckvidd på det också!

@Fredrik_77 Jag har lite fått för mig att Enyaq är billigare än ID4 GTX när vi börjar prata fyrhjulsdrift i utrustningsnivå. Är väl samma bil under huven då? Sen har Enyaq större bagageutrymme.

Finns ingen som uppfyller alla dina krav, men eftersom du kan tänka dig att vänta tre år med bytet så kolla igen då.

1 gillning

Enyaq är en jättefin bil med. Den drar iväg i pris med, när man börjar lägga till paket.

Nej, då blir det nog svårt i dagens ränteläge, om inte finansiering via bolån är ett alternativ. Kanske bäst att vänta in marknaden ett år eller två om den här bilstorleken är vad som gäller. Dock inte alls säkert att bilarna är billigare då, så det beror nog mest på andra faktorer, såsom ränteläge och dina sparmöjligheter på vägen dit.

Nej, det är inte en bil i min smak heller…

@Solido4 Får lite den känslan också. Min budget håller inte riktigt.

Får nog helt enkelt vänta och kanske förbereda mig på att framtida bil kommer bli dyrare än 7500 kr/mån.
Finns det något mer spännande än Space Vizzion som är påväg då måntro? En kombi hade ju varit en dröm!

Nej tyvärr. Inte med din budget / ditt val av finansiering

Edit: Men om du utökar budgeten så, visst. Bara att googla så får du se.

Pingar som vanligt in @Skogstomten som är den som kan detta bäst och har det som en tjänst han erbjuder på sin hemsida.

https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/

@Skogstomten - kan du vara lite extra snäll mot @Jimmy som hjälper mig mycket i energitråden. Jag hade gärna hjälpt till här men det här är inte mitt kompetensområde…

(Jag älskar dock min tesla men den kostar ytterligare någon tusenlapp i månaden)

Ser aldrig någon föreslå Mustang E-Mach.
Undrar varför. Lång leveranstid? För dyr? Inte “lika bra”? Ingen dragkrok?
Gillar designen på den mer än på VW bilarna :sweat_smile::speak_no_evil:

1 gillning

Är i samma tankar, men eftersom jag bor i SE4 är en elbil uteslutet just nu. Ett inköpspris på 200k mer än en diesel/bensin samtidigt som drivmedelskostnaderna numera är detsamma pga priserna här nere.

Men till saken för din situation.

Jag provkörde den nya Mazda CX-60 förra veckan, deras nya hybrid. Var mest ute för att se vad nytt det fanns jämfört med min nuvarande CX-5 från 2016.
Frågade om hur det ser ut med rena elbilar från Mazda, och till svar fick jag att de planerar lansera en del modeller fram till 2025.
Eftersom du kan vänta ett par år så föreslår jag att du håller lite koll på deras kommande modeller helt enkelt. Och flytta inte ner till SE3/SE4 om du ska köra elbil :slight_smile:

Det enkla skälet att den inte går in i TS budget. Eftersom den inte gör det så är det ju irrelevant i denna tråd om den är bra eller dålig.

Än så länge har jag även i år snittat under 1 kr/kWh exkl nätavgift i SE4. Så det går att ha elbil även nu. Inatt laddar jag på 70 öre/kWh trots att dygnsnittet är över 500 öre/kWh

Några kommentarer:

Ni har ganska bra förutsättningar för att klämma in en vettig bil/elbil i budgeten 7500kr/mån. Inte minst med elpriserna i SE1 dessutom i kombination med 12 öre lägre energiskatt era ”lyllosar” :+1:

Nackdelen med att vänta 3år är att subvention/bonus nästan garanterat är 0kr då.

Att betala av hela bilens värde/lån på 6år innebär en betydligt högre månadsutgift än den verkliga ”månadskostnaden”. Man kan delvis jämföra det med att sitta i en ”obelånad villa” där du amorterat stenhårt ända till 0kr på bara 6år. Så här får du fundera hur du vill tänka. Visst är det trevligt att sitta i en obelånad bil som trots allt sjunker i värde men då får du också pytsa in pengarna snabbt.

Det är få elbilar idag som har likvärdig form/storlek som en normal familjekombi. Tyvärr är det inte på väg några familjekombis i de lägre prisklasserna i närtid heller.

Eftersom du bor där du gör tycker jag det är rimligt att du främst kollar på de etablerade märkena med serviceverkstäder där uppe. Du vill inte behöva åka till Umeå/Uppsala/Stockholm efter att ha kört på en grävling/ren, fått något garantifel eller behöver hjälp med bilen på något sätt.

Eftersom du kör hyfsat mycket blir även rena serviceintervall intressanta med tanke på ”besväret” lämna in på service beroende på var det ligger.

Utifrån det du skriver skulle jag säga att du egentligen klarar dig med 2WD OM det är bakhjulsdrift. Däremot med tanke på var du bor och andrahandsvärde så är merkostnaden för 4WD väldigt låg.

Eftersom du bor upp där det är mörkt blir halvljuset viktigt (helljus går ju alltid fixa till). Så av den anledningen blir vissa bilar både mer och mindre intressanta.

Du är helt klart på rätt spår med Skoda Enyaq och VW ID.4. Verkstäder finns där uppe, service vart annat år oavsett mil och dessutom karossform med relativt stort och fyrkantigt bagage. Bra lyse, tysta och bekväma. Vettig dragvikt osv.

Inom 1-1 1/2 år vet man väldigt väl vad som är på G. Inom 2-3år är det lite mer okänt. MEN det är oftast inte detsamma som att du kan provköra-beställa-få levererat en kommande modell! Då måste man i princip chansa och beställa den ”osett”.

Nu vill jag inte stressa dig men VW höjer priset 1/9, Skoda antagligen 1/10 om inte tidigare/samtidigt? (Jag kommer också själv höja priset på rådgivningen 1/9. Har någon enstaka rådgivningstid kvar i början av nästa vecka🤗)

Så personligen hade jag köpt en NU! Tror faktiskt jag skulle kunna räkna hem en vettig elbil under 7500kr/mån i ditt fall om vi gör rätt och väljer rätt bil MEN då är det superbråttom att höra av sig om jag ska kunna hjälpa dig i början av nästa vecka OCH det bygger också på att du är beredd byta bil NU😜

5 gillningar

Budget på 7500kr/mån ger ett belopp på 540000 på 6 år.
Ska man betala av bilen på 6 år så får man inte ha några andra utgifter om man köper en bra elbil.
Ränta, försäkring, service, däck etc. lär kosta en del.

1 gillning

Kör själv en Volvo XC40 P8.
AWDn går ju antagligen inte i din kalkyl. Men annars trevlig bil om storleken räcker till.
Minus är lite hög förbrukning.
Säg till om du undrar något så berättar jag mer.

Jasså du har också spanat in perioden kl 02-05 i natt? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tyvärr inte särskilt prisvärd. Fyrhjulsdriven Mach E med stora batteriet kostar en miljon och du får i princip samma bil i en Kia EV6 AWD GT för 250k mindre.

1 gillning