Tycker ju inte vi har nog med bilbytar trådar (ironi), så jag lägger till mitt eget fall och kollar av om någon har något råd. Verkar ju inte som att svaren slutat komma på övriga iaf
Anledningen att jag skulle vilja byta är att bilen står idag för över hälften av vårt klimatavtryck vilket vi vill försöka minska. Utöver det så är framhjulsdrift inte optimalt dit vi flyttat, har ännu inte kört fast men skulle nog tippa på att det är ca 5-10 ggr/år som det varit ren gambling att man tagit sig fram (utöver det så har jag 1 gång helt enkelt inte farit till jobbet då det med säkerhet betytt att jag skulle fastna). Som det är nu är det ingen brådska med bytet men då jag inte gillar att skruva i bilar och bara vill ha en bil som fungerar så vill jag ha bytt bil innan den är 8 år (3 år kvar).
Lite bakgrund
Jag bor i de nordligare delarna av Sverige (Norrbotten) och kör ca 2500 mil/år. Idag har vi endast en bil och samåker till jobbet som är 2,5 mil/enkel väg. Ca 1 gång i månaden far vi till de ännu mer nordliga delarna för att hälsa på familj med ca 20mil enkel resa.
Har idag en Mazda6 2017 kombi bensin med endast framhjulsdrift. Av arbetspendlingen så är ca 2mil efter motorväg á 110 km/h.
Krav:
En bil som har fyrhjulsdrift, att bagageutrymmet inte blir mindre än på Mazda6 då vi har hund och inte helt omöjligt barn inom närmsta åren. Skulle även säga att dragkrok är ett måste dock behöver den inte klara mer än 750 kg. Behöver inte heller klara några långkörningar då den endast kommer användas till byggvaruhuset så ca 5mil.
Ekonomi:
Nuvarande bil har gått bra och har i princip 0 kronor på verkstadskontot. En ungefärlig sammanställning, säg till om jag missat något?
Värdeminskningen: 14000 kr/år (Hittills 33% på 5 år, antar samma framåt)
Skatt:1200 kr/år
Förbrukningen: 0,7 l/mil á 22 kr/l=38 500 kr/år
Försäkring(hel): 5160 kr/år
Service: 3500kr/år
Reparationer/byte slitdetaljer(räknat framåt): 6000 kr/år
Besiktning: 400 kr/år
Totalt: 67 560 kr/år eller 5630 kr/mån
5630 kr/mån lägger jag redan men utöver det så skulle jag kunna tänka mig att lägga lite extra pga miljön så 7500kr/mån ser jag nog som möjlig budget.
Har tittat på leasing men ser inte att de är speciellt attraktivt på 2500mil/år.
Går ej att göra något via företag tyvärr.
Har ni något tips på bil där man får ihop kalkylen?
Någon bil som det är värt att vänta på som passar in bättre?