Läge att byta till elbil? | TCO-budget på ca 7500 kr/mån

@Dopz Funderat på plug in hybrid men tycker det är svårt att hitta info om vilka bilar som fungerar. Tex fyrhjulsdrift så har jag förstått att många har endast drift på fram/bak om elmotorn kör och det är när både fossil- och elmotor går som man har fyrhjulsdrift. Alltså inte riktig fyrhjulsdrift. Utöver det så har vissa att de måste köra fossilmotorn för att hålla värme i kupén (vilket är över halva året för mig). Har även hört att vissa bilar behöver ha igång fossilmotorn vid högre hastigheter (kör stor del 110 km/h) Därefter så är det dubbla drivlinor vilket lär betyda dyrare service och större risk att saker går sönder. Kanske dock finns den perfekta kombin bland dessa bilar till ett rimligt pris men har haft svårigheter att navigera här.

@Skogstomten just 3år är max jag kan tänka mig att vänta men om det finns något som passar så skulle jag kunna slå till imorgon :slight_smile:
Gällande 6 år så har min tanke varit att gamla “sanningen” var att en bil tappar 50% av värdet på 3 år. Då vill jag gärna ha betalat av halva värdet. Att därefter gå ned i amortering kändes ju konstigt då man uppenbarligen klarar avbetalningstakten? 6 år blir väl ca 17-18% /år i avbetalning . Vad tycker ni är rimlig tid att betala av den för den tappar ju ändå i värde? Eller om man vänder på frågan vad skulle ni välja för tidsperiod?

Har tittat på VW familjen (Enyaq och ID4), Subarus kommande Solterra och Nissans Ariya. Nissan har ännu inte öppnat i Norrbotten så den har lite fallit bort. Har inte heller kunnat titta på bagageutrymmet för Solterra eller Ariya… Det som jag behöver i utrymmesväg är plats för hundbur till 17kg hund (takhöjd brukar vara det begränsande då jag behöver 60-65 cm) samt utrymme för eventuell framtida barnvagn.

Ja halvljuset är väldigt viktigt, har tyvärr bara dåliga erfarenheter av matrix och liknande ljus då det hittills fungerat rätt dåligt på 2+1 vägar samt mot lastbilar och krön. Fungerar dock utmärkt efter småvägar måste jag säga.

“Nu vill jag inte stressa dig…” jodå nog stressar du litegrann :slight_smile: Har en del att fundera över

@AimHigher Är tänkt 7500 kr/månaden + ca 200 000 kr för befintlig bil som säljs så det skulle väl isånafall vara ca 740 000 kr på 6 år. Uppskattningsvis gissar jag att kostnader jag har framför mig är ca 10 000 kr för laddare hemma.
Försäkring: 350 kr/månad
El: 300 kr/månad
Skatt: 30 kr/månad
Service: 250 kr/månad
Något jag missar??: 200 kr/månad
Totalt: 930 kr/månad
Skulle då ha 11300*72=81 360kr
740 000-10 000-81 360= 648 640 kr att lägga på bil exkl. finansiering?

Med finansiering och säg 5% ränta på 450 000kr i lån över 6 år skulle räntekostnaden vara 68 000kr.
Då borde jag hamna på ca 580 000 kr att lägga på en elbil. (630 000 kr om jag är snabb och lyckas få elbilsbonusen).

Här är väl egentligen en dold uppsida att en 6 år gammal elbil är ju inte värt 0 kr och jag därmed har räknat lite högt. Men samtidigt denna bil lär jag ju vilja byta den också när den blir 8 år så då är det ju bra om man har en kontantinsats även på nästa bil?

1 gillning

Måste bilen vara ny? Mindre klimatavtryck med en begagnad.

Nä absolut inte. Någonstans mellan 0-5 år skulle fungera.
Däremot med 2500 mil/år så känns det inte rätt med bensin/diesel ur ett miljöperspektiv.

Här har väl i princip samtliga seriösa rapporter kommit fram till att el/plugin är bättre då man har dessa körsträckor? Tror till och med de har kommit fram till det med global mix på elproduktionen och inte som för oss i Sverige med 95-99% miljövänlig elproduktion.

Bästa för miljön gissar jag dock är en pluginhybrid som klarar mina arbetsresor på 5mil/dag som är ca 70-80% av mitt totala resande. Vet inte riktigt hur stort batteri som skulle krävas för det men kanske 15 kWh? Men då är jag tillbaka till det jag nämnt tidigare gällande problemet att hitta rätt pluginhybrid :confused:

MG marvel R borde uppfylla alla dina krav. Är själv helnöjd med min MG ZS. Vet dock ej hur det ser ut med återförsäljare i norr.

Stockholm är närmaste, så ca 100 mil tyvärr

Har aldrig provkört den själv, men lyssnar på och läser en del tester.
Fyrhjulsdriften på Marvel har fått mycket kritik. Som exempel så fungerar den inte vid backning eller om batterinivån är för låg.

Marvel R är tyvärr varken stor eller billig.
Frågade Hedin bil i juli vilket prisspann en marvel R med dragkrok, försäkring och vinterhjul skulle landa på och fick svaret 5500-5800kr/månaden. Ganska saftigt för en bil i vad jag upplevde som mindre än kia niro.

Vad tror du om att privatleasa en MG5 Electric, det är ju en kombibil (en av få)? Vi bor i SE3 och har fått möjligheten att få en idag, borde vi överväga det?!

Glömde säga att leasingpriset skulle ligga på 3965 kr allt inkluderat (vinterdäck, service, 1500 mil).

Gissar att det är shortrangeversionen. Räcker räckvidden till är det ett förmånligt pris jämfört med de flesta andra erbjudanden idag. Enda vanliga elbilskombin på marknaden.

Ska du köpa rekommenderar jag LR versionen.

Det är LR-versionen. Så det känns som ett förmånligt pris. Förutom elpriserna då…

Såvitt jag vet finns bara LR versionen i Sverige. Men hur som: valet står mellan att byta till elbil ja eller nej, och i så fall huruvida vi bör köpa eller leasa…

Nja är du säker? Det är mest SR Comfort versionen de fått hem vissa bilar för snabb leverans senaste månaderna. Jag har haft klienter som fått “fel” uppgifter av säljarna tidigare…

På LR är det ganska lång leveranskö sen i våras. Har bara varit några med grå klädsel som oväntat dykt upp under sommaren.

På Carplus.se som Hedinbil ligger bakom (Importör MG) anger de nu 4524kr/mån för en SR Comfort och 5224kr/mån för en LR med 1500 mil/år och vinterdäck. Båda med leverans 2023.

Med leverans 2022 ska skillnaden i bonus göra ca -500kr/månad. Vilket stämmer med de siffror du fått om det är en SR Comfort. Så dubbelkolla så det inte är något missförstånd.

1 gillning

Handlar om en LR version Luxury (61 KWH).