Köpa och äga en driftsäker 4wd-bil till en rimlig TCO? | Är det möjligt 2024?

Skoda Octavia Scout?

1 gillning

Countryman är faktiskt inte så liten, det är ingen klassisk “mini” direkt. Däremot är den väl knappast billig, så oklart om den har en “rimlig” TCO.

Toyota RAV4, Honda CR-V, Corolla Cross skulle jag kollat på

En liten uppdatering iom att vi nu hunnit testa allehanda bilar utifrån våra önskemål, vilka är bla 4wd, bra ljud- och fjädringskomfort och hyggligt lastutrymme. Kupéutrymmet i övrigt behöver dock inte vara större än typ Golf-storlek då ungarna inte är särskilt långa ännu men har övergett bakåtvända stolar. Gärna också att man kan fjärrstyra en förvärmning av kupén och att den kan dra åtminstone 1200 kg. Även tillräckligt ny så bilen åtminstone omfattas av maskinskadeförsäkringen under hela ägandetiden. Vi har dock svårt att hitta någon vettig bil (i synnerhet elbil som vi helst går över till) utifrån våra preferenser utan att det antingen innebär att man måste göra ett lånefinansierat privatköp för minst 400 k vad gäller elbil eller åtminstone >250 k vad gäller en ICE-bil.

Mtp på att det utifrån de nuvarande oklara marknadsutsikterna för både ICE resp. EV så är det svårt att förutse värdeminskningen för båda alternativen. Dock så verkar TCO:n för den billigare ICE-bilen balanseras upp av att motsvarande EV-bil har lägre driftskostnader. Värdeminskningen är dock som sagt svår att uppskatta i TCO:n.

Om vi utgår ifrån våra krav ovan så har vi, åtminstone utifrån hur vi försökt räkna ut TCO:n, svårt att hitta några vettiga alternativ (sett över 6000 mil/3 års ägande) som inte är en personalbilsleasing (bruttolöneavdrag) av en Enyaq 85x (kostar minst typ 11 k/mån via privatleasing), vilket innebär drygt 8k/mån i nettokostnad inkl. drivmedel (eller drygt 50 kr milen) eller en lånefinansierad bil för >250k (ICE) eller >400k (EV). Egentligen tycker vi det är för mkt pengar att lägga på bilägande och helst att binda sig i tre år med den kostnaden. Samtidigt har vi som sagt haft svårt att hitta några andra alternativ som inte medför större risk för kostsamma reparationen och/eller pruta på några grundkrav.

Vad tänker ni om ovanstående. Ser ni någon bilmodell och/eller finansieringsmodell som skulle kunna innebära en lägre månads/milkostnad givet våra krav eller är det typ 50 kr milen man får räkna?

Vi börjar nästan resignera och överväger att ta en personalbil och då isf en Enyaq 85x Solid edition. Man är dock rädd att falla i nån finansiell fälla iom att personalbilsupplägget inte alltid verkar vara förmånligt utifrån pensionsavsättningar osv osv. Enligt min arbetsgivare så görs tjänstepensionsavsättning innan bruttolöneavdraget och själva avdraget gör att jag ligger på en bruttolön på drygt 51 k, dvs ovanför SGI-taket om jag förstått det rätt. Finns det någon annan fälla att beakta?

Tacksam för all input som finns då det är lätt att fastna i sina egna tankebanor!:sweat_smile:

2 gillningar

Bra att tjänstepensionen sätta av innan avdrag. Dock sänker du dina allmänna pensionsavsättningar, då du efter brutto hamnar under gränsen?

Sen själva bilfrågan rör jag inte ens med tång :joy:

Skulle betala en slant till @Skogstomten för att få en riktig kalkyl och behovsanalys på detta.

Vet att det är lätt att glida över från det man behöver till det man villhöver. Och att anpassa sin budget till en realistisk krav spec kan vara svårt.

Tre dagar före vår avresa till fjälls för årets skoterresa behagade vår ordinarie dragbil visa upp en motorlampa i instrumentpanelen :scream: och verkstan hade inte tid att felsöka förrän dagen före avresa och knappast hinna laga den heller.

Nu var goda råd dyra och eftersom inga hyrbilar fanns pga pågående militärövning så togs beslutet att köpa en bil i all hast och utan vidare kalkyl.

Utifrån kriterierna dragkrok, 4wd, få dra vårt stora kåpsläp på B-kort, bensin eller diesel, gått 2000-10 000 mil och den skulle gå att få med sig på direkten från bilhandlaren så föll valet på en Mazda CX-5 från 2015

Resan gick bra och 100 mil senare skulle jag definitivt kunna tänka mig en nyare bil av samma modell. Det är ju ingen elbil men som en annan bilförsäljare konstaterade när jag ställde upp mina kriterier att om vi ändå ska ha två bilar så är det bästa en elbil att pendla med och en fossilbil att dra och frakta med, en laddhybrid fördelat på två bilar.

2 gillningar

Kollat på privatleasing av Kia Sportage PHEV?
Jag kör den själv, betalar ca 5900 på privatleasing inkl försäkring, vinterdäck och 1500 mil per år. Tror dragvikten är typ 1350kg på laddhybriden och den är 4WD både på el och bensin vilket är ovanligt på laddhybrider.

Verkar uppfylla dina krav, detta var kampanj på en lagerbil men det verkar de finnas gott om fortfarande.

Kört mycket Volvo innan, och just denna Kia tycker jag har motsvarande komfort och storleken är större än XC40 men kanske något mindre än XC60. Vår förra bil var en Tiguan från 2020 och Kia Sportage är något större och bättre komfort.

Tidigt i morse var jag och lämnade in min VW Sharan GT 4motion på service. Den jag köpte ny för snart tre år sedan. Nämner det bara för att jag misstänker att den hade kunnat passa dig. Jag fick dessutom en Skoda Enyaq som ersättningsbil :slight_smile:
Hos VW-handlaren såg jag att de hade VW id4 Pro Edition på privatleasing för 5490 kr/månad. Tillägg för 4motion 500 kr per månad. Kollade sedan upp på Volkswagen.se (där samma grundpris finns) och tillägget för 2000 mil per år är 600 kr samt dragkrog 306 kr. 6806 kr för en VW id4 som är väldigt lik Enyaq. Vinterdäck hade jag köpt privat och sålt dem efter tre år.

1 gillning