Jag är varken intresserad av bilar eller kan mycket om dem. Hoppas man kan be om lite råd. Vi är en familj på 5 och behöver en rymlig bil för att kunna ta med allt till barnen (småbarnsfamilj).
När man kollar till exempel på maskinskaderapporten från länsförsäkringar så har jag utifrån statistiken valt att titta på bilar som är till höger om “medelbilen” och Renault ligger ganska bra till statistikmässigt. Renault har ju tidigare haft dåligt rykte men nu för tiden vet jag inte hur bilarna är. De ligger inom en rimlig prisklass också.
Vad använder ni för bil? vad skulle ni rekommendera för bil till en familj på 5? Följande kriterier är önskevärda;
Säker
Någorlunda billig att äga (rimlig månadskostnad).
Rymlig (kombi?)
Få problem med märke/modell.
Runt 200 K
Jag är fullt medveten om att det är väldigt ambitiösa kriterier och det kommer nog vara svårt allt uppfyllt.
Jag har tidigare rekommenderat Peugeot 508, här är två förslag:
Hyfsat pigg motor så man obehindrat kan köra om bussar, lastbilar och andra söndagsfarare
Vi är själv fem med tre barn - 8, 5 och 2 år. Alla barn sitter fortfarande på kudde eller barnstol, och nog är det lite trångt med all bröte, men i vilken femsitsig bil blir det inte det?
Vi har haft vår i åtta år och behövt byta flera hjullager (gissar att det är av dålig kvalité eller underdimensionerade) samt en fönsterhiss (säkert något bromsbelägg/-skiva med, men det är ju fullt normalt).
Helt rätt! Peugeots 2 liters Diesel har jag inte hört något nämnvärt negativt om. Det är framförallt PureTech-motorn som man ska akta sig för! 3 cylindrig liten bensinare. Går även under “VTi” i lite äldre Peugeoter.
Focus-familjen är prisvärd och trevlig att köra, man får vad man betalar för. Är inne på min fjärde, och kört den första till 34.000 mil (Flexifuelvarianten) innan rosten tog den.
Ecoboost motorn är lagom på många sätt ocv går att köra på drygt 0.5l/mil bensin. Den har dock känslig “våt kamrem” Ett råd, innan du behåller den för länge, är att kolla upp bytesintervall på remmen och vad det kostar . Been there, done that.
Ecoboost-motorn har också flera andra svagheter. Är man inte bilintresserad som kan serva bilen lite extra på eget initiativ, så kan man få uppleva en katastrofisk motorkollaps - en Ecoboom.
Plus ett på den.
Bra grejer! Vänner är nöjda med sin Sharan.
Jag växte upp i en familj på fem och vi klarade oss bra med kombi. VW Passat kombi, Skoda Octavia kombi, Toyota Avensis kombi (vissa årsmodeller) skulle jag titta på. Behöver man något extra utrymme tillfälligt så finns ju dragkrok eller takbox. 99% av dagarna behövs inte storleken av en Sharan/Alhambra i min erfarenhet.
Jag försöker ngt liknande. Den som gick 34k körde jag själv 32 av med kamkedja. Summan slutade nog på 160kkr. Sedan drack den förvisso etanol som en kamel.
Man kan vara noggrann vid köpbeslut och sköta grejerna noga själv. Sedan kan man på det ha tur eller otur.
Får man snarare inte (upplevelsen av) mer än man betalar för?
Har haft några Focus av varierande årsmodell. F.r.o.m. gen III tycker jag de känns väldigt moderna och trevliga att köra, rentav småroliga för att vara helt vanliga familjebilar. Och inte direkt plastigare än annat i klassen, till skillnad från de tidigare generationerna som var rätt hemska på den fronten.
Vår senaste hade någon 1,6 Flexifuel-historia där motorn rasade vid knappa 12 000 mil. (Fullservad bil.) Minns inte exakt vad som hände, men hade i vilket fall som helst en jäkla tur då det precis täcktes av försäkringen.
De är trevliga bilar att köra men håll koll på oljebyten, undvik att köra bilen kall (korta sträckor) om möjligt etc.
Alla motorer med blöt kamrem är extra känsliga för bränsle i motoroljan och det försvinner först när motorn gått varm.
Ecoboost har både rem som gärna ska bytas rätt ofta men även en spännarm som är kritisk för att oljepumpen ska gå. Dvs, motorn blir skrot om dessa pajar.
Jag har själv svartlistat alla Ecoboost (Ford), Puretech (PSA), TSI (VAG), även någon Honda-modell är drabbad.
De flesta modernare bilarna verkar åtminstone klara 14-16k mil utan större handpåläggning. Det är dock rätt mycket mindre än mina “minst 30k, gärna 40k” så allt handlar nog om förväntningar och perspektiv.
Tyckte även gen II var riktigt prisvärd och trevlig på alla sätt med dåtida mått. Min -08 lever också vidare som fulbil i väntan på övningskörningsperioden. Från gen III verkar rostskyddet mycket bättre, men på den har vi fått byta katalysator på försäkringen. Och kamrem för drygt 20t (10 år) vilket borde döda begagnatmarknaden på 10-åriga Ecoboost
Vår är en -16 så jag tänkte jag skulle be en Fååårdfirma se över den.
Jag tänkte nästa bil skulle bli en eehlbil. Men fan vet, kanske en Swasticar på budget? Den är i gott sällskap där jag bor, det är Polestar eller Swasticars (tjänstebilar) för hela slanten.
Ah, tvek att de intervallen är realistiska egentligen.
PSA fick revidera sin blöta rem:
från 24k mil eller tio år
till 10k mil eller 6 år
Ford har även åkt på däng i rätten i USA på sådant sätt att de lade sig och blottade magen. De ger interimslösning till alla kunder “Fri ersättning på alla pajade Ecoboost med likadana nyproducerade Ecoboost tills dess att permanent lösning har funnits”.
De har inte hanterat Ecoboost i EU eller GB än utan blundar nog så hårt de kan.
Jag har kört sossecontainer i över 20 år och det är i mitt tycke den optimala familjebilen. In med vagnar, träningsväskor, byggmaterial, IKEA-paket och allt annat en familj lastar.
Bytte som sagt kamrem vår Fårrd -16 för +20tkr (ĥos icke märkeskedja, Ford skulle ha ännu mer) i förväg eftersom Fordverkstaden var rätt tvek på servicehistoriken redan vid 10t mil. Meken som bytte skickade med den gamla hem eftersom han ville visa vilken tur vi haft, den var full med sprickor.
Man kan förundras över hur en motor kan utses till “engine of the year” flera år i rad samtidigt som man då inte bryr sig alls om långsiktiga servicekostnader eller begagnatköpare. Hästhandlarbransch som har kundstocken som provbänk
Nu är remmen bytt så nu får den rulla medan vi håller tummarna. Trevlig bil i övrigt.