Perfekt om man som biltillverkare ger livstidsgaranti och livstiden är 15k mil eller 6-10 år. Då får man sälja många bilar!
Bytte ut vår Kia Niro laddhybrid till en Volkswagen Touran 2016 diesel automat när vi fick reda på att vi skulle få tvillingar.
Och måste säga att jag gillar den mer än Kian. Den är stor, 7 individuella säten med isofix och fäller man ner stolarna längst bak är det ett enormt baggage utrymme, fäller man ner mitten raden är det i stort sett en skåpbil.
Har fler finesser än man kan tro, tex adaptiv farthållare vilket är det viktigaste för mig.
Köpte vår i slutet på förra året för 180, en 2016 med 12 000 mil körda.
Edit : drar ca 0.6 liter milen
Problemet med sådana där utmärkelser är ju att de fås när motorn är nykonstruerad, och ingen vet något om långsiktig hållbarhet.
Touran e kung i stan men Sharan e den verkliga familjefraktaren om man behöver plats. Skjutdörrar är en gamechanger.
Jag ville egentligen ha den faktiskt, men tjejen tyckte att det såg för mycket ut som en buss.
Happy wife, happy life
Den uppför sig mycket som en personbil men är lite bullrigare.
Ni kommer inte ångra den.
Bra tips här med våta kamremmar på turboladdade småmotorer som är en känslig punkt. läste på lite och jag skall kolla över den.
Finns nog få saker som är surare än att ha en fungernade, helt ok bil där kamremmen ryker av och det blir hallaballo på ventilerna och motorn är körd och försäkringsbolaget löser ut bilen för en struntsumma.
Skulle vara en sliten kamkedja som kuggar över då…
Köpte Sharan i höstas. Nöjda hittills. Frun ville ha den för att det var den största bilen som hon fortfarande upplevde smidig att köra. Hon ville inte mecka med minibussar på parkeringar etc. Dessutom en tredjerad som faktiskt är bekväm att sitta i för alla under 180 cm, det har inga andra av de bilar vi tittade på, deras 3e rad är för små personer endast.
Se om man gillar V70 för lastutrymmet vid frakt av större saker (samma här, fick in vårt vitrinskåp i vår gamla V70) så kommer man älska sharanen.
Vi köpte faktiskt en Seat Alhambra för en månad sedan av just detta skäl och är väldigt nöjda såhär långt.
Kan inte uttala mig om de flesta av dina kriterier men rymlig är den
Vi bara tankat en gång än så länge så jag har inte ens en siffra på bråänsleåtgång.
Det hade nog blivit en VW Touran om det inte varit för att det var för smalt för 3 bakvända barnstolar i baksätet vilket var ett krav för oss. Detta trotts isofix på alla säten. Vi har hyffsat smala isofix stolar så det kan nog vara svårt att få till oavsett stol tror jag.
Efter det var det helt enkelt Charan/Alhambra beroende på vad vi hittade eftersom vi fastnat för dem när vi tittade på bil.
Jag har köpt ett lastgaller till Sharanen som gör att man kan lasta ända till taket. Mycket användbart men förtar ju möjligheten att använda båda platser bak.
Sharanen har ju också tre 60-platser bak medan nästan alla andra har en 40-plats i mitten. Gör stor skillnad om ni har många bilbarnstolar.
Wv sharan väldigt rymlig och bra bil hade en wv passat innan men den var helt enkelt för liten.
Kan ID Buzzen bli den nya Sharanen kanske?
Man ser inte så många på vägarna.
Buzzen har ju rätt dålig räckvidd tyvärr, samt att den är mera buss-lik.
Vw Maxi Caddy life om du även vill kunna få med packning, tycker alla minibussar är vilseledande små, även sharan osv, duger det ni andvänder 2 rader med sittplatser så är dem fine, men sks du tex ha 3 bakåtvända stolar så får du inte in en stekpanna i packning. Caddy life är frukstansvärt tråkiga att köra och har liten draglast, typ 1300kg så ska man ha husvagn får man titta på något annat.
Jag hade nyligen panik med att skaffa en ny bil då vi ska få våran tredje i oktober, 3 2 och 0 blir det då, och hitta en bil som man kan ha 3 bakåtvända stolar samt packning i var inte lätt, då var det typ Caravelle eller Maxi caddy life som gällde
Varför kan du inte ha tre bakåtvända i Sharan? Du använder inte de två bakre platserna?
Nej den är på tok för dyr och har batteriteknik som blir förlegad snabbt.
Dacia Duster, låg kostnad, hög kvalitet (därav högt andrahandsvärde), har kamkedja (bara en sån sak).
Vi kör en Seat Alhambra och är nöjda med den.
Största anledningarna att vi valde den är att den har skjutdörrar och att andra stolsraden har 3 stolar med full bredd. Tex inga problem att sitta i mitten med två barnstolar vid sidorna. Dock hade jag önskad mer benutrymme. Känns som det är på gränsen redan och snart ska det in större barnstolar. Fast får se hur det blir
Nej, de har ju tyvärr ett vanligt mittensäte. Förstår inte hur de kunde förstöra bilen så totalt med det misstaget.
Att inte fler bilar (förutom typ några peugeot bilar) har ordentliga säten i baksätet är en gåta. Även de absolut fläskigaste SUVarna går inte att ha tre säten i bak på ett smidigt sätt.
Har du skjutit bak stolarna max? Baksätet är ju både skjutbara och tippbara.