Bilmarknaden 2026: ställ en fråga till allas vår bilexpert Skogstomten! 🙌

Vid denna tiden nästa fredag (6 mars) sätter jag och @Skogstomten oss i en studio för att prata om bilmarknaden 2026. Det brukar ju vara ett av årets mest uppskattade inlägg, så jag tänker att varför ändra ett vinnande koncept. :slight_smile:

Så har du en fråga om bil, bilmarknaden, bilekonomi, TCO-kalkyl, regelverk, bilmodell - passa på och ställ den så ska jag försöka ta med så många som möjligt. :raising_hands:

4 gillningar

Har sett att Tradera börjat satsa på att uppmuntra försäljning av bilar. Gissar att detta är en reaktion på att Blockets nya ändringar skapat en öppning i begagnat branschen.

Hur ser Skogstomten på denna satsning? Fördelar och nackdelar, både för Blocket och Tradera.

2 gillningar

Betyder ränteavdragets “försvinst” från privatlån att beg. marknaden av bilar för C2C i princip dog för dyrare bilar? Kommer vi se en tydlig gradient i marknaden mellan bilar som C2C kan handla av varandra utan privatlån och bilarna som bara handlare kommer kunna sälja?

Jag har även TCO på min Kia Ceed PHEV SW -22, köpt sept 2025, som ni gärna skulle kunna få “Rate:a” (Excel) om det hade varit skoj. Jag hade sagt att den (TCO:n) är vassare än snittet, men det kan vara hybris!

1 gillning

Lite om elmopedbilarna och svenska marknaden vore kul. De är dyrare här än på kontinenten. Beror det på skatteregler eller finns andra skäl? Eftersom många kör korta pendlingssträckor i tätbebyggda områden med lägre hastighetsgränser känns det som att marknaden borde finnas. Vad säger Erik?

2 gillningar