Vid denna tiden nästa fredag (6 mars) sätter jag och @Skogstomten oss i en studio för att prata om bilmarknaden 2026. Det brukar ju vara ett av årets mest uppskattade inlägg, så jag tänker att varför ändra ett vinnande koncept.
Så har du en fråga om bil, bilmarknaden, bilekonomi, TCO-kalkyl, regelverk, bilmodell - passa på och ställ den så ska jag försöka ta med så många som möjligt.
Har sett att Tradera börjat satsa på att uppmuntra försäljning av bilar. Gissar att detta är en reaktion på att Blockets nya ändringar skapat en öppning i begagnat branschen.
Hur ser Skogstomten på denna satsning? Fördelar och nackdelar, både för Blocket och Tradera.
Betyder ränteavdragets “försvinst” från privatlån att beg. marknaden av bilar för C2C i princip dog för dyrare bilar? Kommer vi se en tydlig gradient i marknaden mellan bilar som C2C kan handla av varandra utan privatlån och bilarna som bara handlare kommer kunna sälja?
Jag har även TCO på min Kia Ceed PHEV SW -22, köpt sept 2025, som ni gärna skulle kunna få “Rate:a” (Excel) om det hade varit skoj. Jag hade sagt att den (TCO:n) är vassare än snittet, men det kan vara hybris!
Lite om elmopedbilarna och svenska marknaden vore kul. De är dyrare här än på kontinenten. Beror det på skatteregler eller finns andra skäl? Eftersom många kör korta pendlingssträckor i tätbebyggda områden med lägre hastighetsgränser känns det som att marknaden borde finnas. Vad säger Erik?