Vid denna tiden nästa fredag (6 mars) sätter jag och @Skogstomten oss i en studio för att prata om bilmarknaden 2026. Det brukar ju vara ett av årets mest uppskattade inlägg, så jag tänker att varför ändra ett vinnande koncept.
Så har du en fråga om bil, bilmarknaden, bilekonomi, TCO-kalkyl, regelverk, bilmodell - passa på och ställ den så ska jag försöka ta med så många som möjligt.
Har sett att Tradera börjat satsa på att uppmuntra försäljning av bilar. Gissar att detta är en reaktion på att Blockets nya ändringar skapat en öppning i begagnat branschen.
Hur ser Skogstomten på denna satsning? Fördelar och nackdelar, både för Blocket och Tradera.
Betyder ränteavdragets “försvinst” från privatlån att beg. marknaden av bilar för C2C i princip dog för dyrare bilar? Kommer vi se en tydlig gradient i marknaden mellan bilar som C2C kan handla av varandra utan privatlån och bilarna som bara handlare kommer kunna sälja?
Jag har även TCO på min Kia Ceed PHEV SW -22, köpt sept 2025, som ni gärna skulle kunna få “Rate:a” (Excel) om det hade varit skoj. Jag hade sagt att den (TCO:n) är vassare än snittet, men det kan vara hybris!
Lite om elmopedbilarna och svenska marknaden vore kul. De är dyrare här än på kontinenten. Beror det på skatteregler eller finns andra skäl? Eftersom många kör korta pendlingssträckor i tätbebyggda områden med lägre hastighetsgränser känns det som att marknaden borde finnas. Vad säger Erik?
jag hittar mycket information om värdeminskning första 3 åren -då det är en signifikant kostnad- men vad kan jag förvänta mig och räkna med för värdeminskning nu?
Vad är de mest tongivande variablerna? # mil, Försäkringspremie, garantier som löper ut? Eller något annat?
Detta är jag också intresserad av! Kanske vilka tre bilar Erik rekommenderar att man bör testa och spana in som en klassisk ”svenssonfamilj” (barn, barnvagn, bakvända barnstolar). Privatköp och det går lika bra med ny eller begagnad. Även att man kollar på en TCO längre än klassiska 3 års ägande utan att man behåller bilen 4-7år (vilket jag tror är vanligare bland privatköp).
hittills har i mitt tycke en utmaning med elbilsmarknaden varit den snabba utvecklingen av batterier, vilket fått mig att tveka både att köpa nytt och begagnat.
Tror skogstomten att jag kommer få anledning att omvärdera den inställningen de närmsta 3-5 åren?
För en som bara vill flytta sin kropp från en plats till en annan så billigt som möjligt och tyvärr måste ha en bil för detta ändamål. Enda kravet utöver flytten av kroppen är att det ska vara säkert för fru och barnen som åker med. Vad är BILLIGASTE bil alternativet att ÄGA? (Hyrbil, lådcykel, elmoped, buss mm är inte med i denna fråga och har tyvärr inga bilskills utan måste ta hjälp med enkla saker
När når elbilen samma bekvämlighetsnivå som fossilbilen för oss som inte kan ladda hemma?
Jag älskar ny teknik för det mesta och omfamnar el som drivmedel, men det fungerar inte i vår vardag.
Scenario 1: Fredagkväll och vi bestämmer att vi ska åka på en utflykt på lördag förmiddag och jag har 14% i batteriet och 0,4 promille i blodet fredag kväll kl 21. Familjen tyckte inte det var kul att börja en Österlenutflykt med att sitta 25 minuter på en laddplats. Jag håller med. Ja, jag kunde planerat att köra och göra det själv på fredageftermiddag på väg hem, men det är inte heller det jag prioriterade.
Scenario 2: Jag är ensamstående, älskar att köra bil och har en pytteliten elbil, perfekt storlek till mig och min katt. Jag får för mig att en fin (snöfri) vinterdag köra från Malmö till Stockholm och hälsa på min gamla moster. Det blir större problem i en liten elbil än i en Hyundai Getz.
Så frågan ovan kvarstår. När (vilket år) räknar du med att bekvämligheten jämnas ut mellan el/fossil för alla utan egen laddmöjlighet? Jag vill verkligen att 100% el ska fungera för mig.
Standardfrågan om man vill ha en nyelbil: Köpa eller privatleasa?
Tänker inte på spekulationer om alternativkostnad eller låna pengar till köp utan på den snabba utvecklingen och hur det kan tänkas påverka andrahandsvärdet om man köper privat. T.ex bättre batteriteknik (Na-Ion, SSB, ?), kinas ökande produktion och export → prispress pga vikande intern marknad, etc.
Leasing har ju sina risker med förändringar av räntan, onormalt slitage och skador, övermil men känns väldigt bekvämt (service, ny bil efter 3 år, mm) vilket kan motivera ev. högre kostnad per månad eller mil.
Varför slutar flera tillverkare att bygga riktiga familjebilar likt Sharan, Alhambra, Galaxy S-max etc med tre riktiga säten (full bredd) i baksätet. Nu är det trång SUV eller minibuss som gäller. Verkar ändå vara en stor efterfrågan på dessa bilar om man kollar på andrahandsmarknaden?
Vad tror han om marknaden för entusiastbilar. Kommer elekrifiering och stigande bensinpris göra dem osäljbara så man blir fast med sin bensinslukare om man köper en. Eller kommer de stiga i värde för det görs inga nya såna, och nu är riktigt fyndläge.
Jag vill höra några ord om att sälja och köpa bil på distans av bilhandlare, där de kommer hem och hämtar din gamla bil respektive lämnar en ny (beg).
Det låter så smidigt men det bär mig emot, vet inte om jag är gammal och omodern . Fördelen är lätt att se men nackdelarna borde vara många om man inte blir nöjd.