Min favoritpoddgäst!
Volvo EX60 måste ni prata om lite.
Blir det samma succé som XC60.
Sen är det väldigt intressant med alla nyheter om ny batteriteknik. Den senaste snackisen är finska Donut Lab.
Natriumjon batterier “Saltbatterier” är en annan teknik det ställs förhoppningar till.
Idag är det väl NMC (Nickel mangan Kobolt) och LFP (litiumjärnfosfat) som är de dominerande typerna där LFP verkar ta över mer och mer.
Jag hör gärna lite tankar kring detta. Min känsla är att det alltid tar mycket längre tid innan nya tekniker slår igenom än man får känslan av när man läser i media.
Sneglar på begagnatmarknaden då min bil fyller 10 i slutet året och spontant känns det som att utbudet ”lätt begagnade” bilar (säg 1-3 år och <5000 mil) har minskat väsentligt. Många bilar som säljs har likt min rört sig 10-15 000 mil.
Stämmer det eller minns jag begagnatmarknaden som lättare att fynda på än vad jag nu upplever?
Kollar mest efter fossildrivna kombis med fyrhjulsdrift och runt 190 hk och uppåt.
Min bil är från 2006. Gått ca 18 000 mil. Värderas runt 20 000 enligt diverse sidor. Dock strular AC - något som sidorna inte vet. Jag är ändå sugen på en ny bil…
Fråga: Är det generellt värt att reparera? Om man ändå tänker sälja inom kort?
Jag letar bli med lägst TCO - budget runt 100 000kr (max 140000). Toyota verkar ha riktig låg TCO. Jag har provkört en Yaris hybrid 2014 och den var förvånadsvärt skön att köra. Auris/Corolla är liknande men lite större. Jag letar en från tidigast 2014. Jag kör bara 500 mil om året, ofta 10-15 min, men ibland runt en timme. Mer sällan längre roadtrips.
Fråga: Vilken bil gäller om man vill få man mest för pengarna runt 100 000-140 000?
Fråga: Vad tycker ni om Toyota Yaris Hybrid - särskilt med fokus TCO?
Barnfamilj som är sugna på att åka husbil, utan att bli ruinerade. Vilken taktik ska man ha?
Billig husbil + normal familjebil? Allt i ett med plåtis för fyra? Stor husbil och minimal andrabil? Nytt/gammalt? Vw California? Var kan man tänka sig att tco landar? Här får han spela med alla parametrar!
Ja, jag fattar inte varför det inte säljs amerikanska “minivans” i Sverige, kombins och släpvagnens förlovade land. Det verkar ju som svenskar älskar utrymme. Men det enda som finns om man behöver mer utrymme än en kombi är ju nån jätte-SUV eller möjligen ID.Buzz. Fast jag vet inte om man kan lasta plywoodskivor i nån av dom, så de faller ju ur den klassen.
De två mest “gillade inläggen” så här långt är vilken familje-elbil ska en genomsnittsfamilj köpa och varför har biltillverkarna (i Europa) gett upp den stora familjebilen (Sharan, S-Max).
Jag har själv en Sharan från 2017 diesel och har suttit fast i den här djungeln i flera år. Sharanen är helt enkelt för bra för att byta upp sig till en megastorsuv (EV9, Ioniq, Volvo) med sju säten (jämförelsevis usla utrymmen och inga skjutdörrar gör att en SUV är sämre).
Sen är SUVen lyxigare såklart men också dubbla priset.
Vi har en Chrysler Pacifica laddhybrid som vi tog med när vi flyttade till Sverige och jag undrar vad 17 vi ska göra när det är dags att byta den, det finns ju inget motsvarande. Jag fattar inte varför folk tydligen vill handla bilar som EV9 men inte en minivan när det i mina ögon inte finns annat än fördelar med minivanen. Skjutdörrar är ju oändligt mycket smidigare än att försöka öppna gigantiska svängdörrar och lyfta in barnen på en trång parkering. Sen verkar det ju som trots att typ EV9 är gigantisk på utsidan så får man ändå inte in en plywoodskiva på golvet?
Och att den skulle vara “lyxigare” vet jag inte om jag håller med om, tycker vår Pacifica har all lyx man kan önska sig. Dessutom är den snyggare också…
Småbarnsfamilj som bor en mil utanför stan. Vi har klarat oss bra på 1 bil i många år nu men barnen börjar bli större och logistiken svårare.
Om vi bestämmer oss för en andrabil, hur ska vi tänka? Jag tänker mig en liten typ begagnad Toyota under 100 000kr som förhoppningsvis håller ett antal år med låga driftkostnader.
En Svensson familj i lägre medelklassen (tänk lärare + sjuksköterska, jobbar 100%), 2 små barn i bakåtvända stolar + barnvagn. De bor i högt belånat radhus i utkanten av en mindre stad, det går att ta sig till jobbet/förskolan kollektivt men det tar tid. Cykla skulle kunna gå också men barnen är inte i cykelålder ännu. Det finns ingen möjlighet att förvara t.ex lådcykel vid jobbet. Närmaste större mataffär ca 5 km bort, de behöver bilen för att veckohandla. Annars används bilen för 10-20 mil t.o.r. utflykter under helgerna samt någon roadtrip semestertider. Antagligen tillkommer skjutsning till fritidsaktiviteter när barnen blir större, ev skjuts av barnens kompisar samt föräldrarnas fritidsaktiviteter när de får tid till sådant
Denna familj vill ha en pålitlig bil som ska vara överkomlig att köpa men ffa äga i längden, inga dyra service eller dyra delar. De har precis sålt en hybrid Toyota Corolla touring sport som var för trång för barnen och packningen samt förbrukade ett batteri per år. Det finns ingen bilpool i närheten.
Hur ska de tänka? Just nu är idén en 7-sitsig typ Sharan som de skulle kunna äga tills barnen blir tonåringar och kan cykla/åka kollektivt själva. För att varje bilbyte är väl en förlust?
Ex privatleasingbilar och företagsleasingbilar exporteras ofta innan de ens annonseras på privatmarknaden via internationella aktioner där handlare mer eller mindre köper i bulk. Att detta ökat beror främst på den svaga kronan. Men förhoppningsvis minskar det nu om kronan fortsätter stärkas.
Varför går det så trögt med bilpooler utanför storstädernas innerstadsområden?
Dessutom, jag har bara haft elbilar sedan 2015 och måste säga att både elbilarnas kapacitet och laddinfrastrukturen i Sverige har utvecklats såpass mycket nu att de flesta borde klara sig utmärkt med fossilfritt. Så, vad är det verkliga skälet till att såpass många säger att det inte går?
Blir förstås lite besvärligare och dyrare att inte kunna ladda med hushållsel, man får ligga på arbetsgivaren om att kunna ladda på jobbet samt bostadsrättsföreningen/hyresvärden om att sätta upp laddstationer på parkeringen.
Konsten är att ladda medan man gör annat. Kan man inte ladda hemma eller på jobbet så kan man tex passa på att ladda när man handlar så stjäl det ingen extra tid.
Men visst, kan man inte ladda billigt hemma så måste man nog vara lite extra entusiastisk till omställningen, och vill man bara köra lite mer miljövänligt så finns ju även möjlighet att tanka dieselbilen med HVO100.
PS. Den här sidan är ganska bra för att filtrera fram om det finns någon elbil som täcker ens behov av räckvidd, laddhastighet, dragvikt etc. https://ev-database.org/
Ibland dissar vänner, kollegor och familj mitt val av bil för att interiören är plastig. Söker tips på nya bilar där interiören är tillverkad av mer rekorderliga material, typ trä, glas eller metall.
Visst är det underligt att alla biltillverkare gemensamt verkar ha fått för sig att alla konsumenter tappat känslan för kvalitet? Bilar för 900k där interiören känns skapad i samarbete med Biltema.