Bilmarknaden 2026: ställ en fråga till allas vår bilexpert Skogstomten! 🙌

Vill bara skriva att det är kul att se sånt intresse och att jag ser fram emot att ta tag i allas funderingar när vi spelar in avsnittet på fredag :ok_hand:

21 gillningar

Finns det någon sida där man kan se löpande månadskostnader för prenumerationstjänster per bilmärken? T.ex BMW har ju börjat med att man måste betala varje månad för adaptive farthållning.

2 gillningar

Om jag som egenföretagare vill införskaffa en bil i företaget som jag kör både i jobbet och privat, är det då förmånligast att casha en bil eller att leasa den?

2 gillningar

Dumheter. Hur ska detta lösas för tjänstebilsförare? Ska de betala extrafunktioner med skattade pengar från lön. Tror det kan slå tillbaka.

Jag har samma på Teslan med 99:-/månad för ”Premium” vad som är Premium vet jag egentligen inte. Ganska icke-Premium på de flesta punkterna utom förbrukning om jag jämför med min tidigare EX40… Men nu ska väl Volvo också börja krångla med prenumerationstjänster?

2 gillningar

I’m just the messenger, jag vet bara om att om jag köpt en dyr bil så skulle jag bli vansinning att behöva hyra delar av bilen efteråt. Varför jag skulle uppskatta en sådan lista så att jag kan undvika de bilmärkena. Jag vet att BMW gör sådant, var dyrare än 99kr…

Vad kan vara en ersättare till en Volvo V70 (2005) med inriktning på lågt TCO, vi har haft vår i 15 år så det börjar bli dags att byta. Privat ägande, kontant betalning.

4 gillningar

Går det att generalisera för en genomsnittlig egenföretagare som kör ca 1500 mil om året, mest privat, att det är en ekonomiskt fördelaktig lösning att flytta kostnader från privat dieselkostnad/låg värdeminskning på grund av äldre bil, till elbil med lägre drivmedelskostnad men med högre värdeminskning, givet att lön tas upp till ungefär statlig skatt?

Det är egentligen bara Ford som i princip slutat existera i Europa pga av sin satsning på pickuper men övriga,

Vilka andra har försvunnit menar du?

VW har Multivan och Caravelle, Kia har PV5 passenger snart också i längre version. Peugeot och Citroën har kvar sina berlingo motsvarigheter.. Toyota och Mercedes har också kvar flera varianter. VAG har minskat ner något i och med att Seat fått färre modeller, PSA osv finns kvar men bilmodellerna säljer helt enkelt sämre för folk efterfrågar SUV istället.

Har själv 3 barn så blev en 7 sitsig Kia Suv så jag är väl en av de skyldiga. Men det är frugan som tycker minibussar är töntiga och jag kör med “happy wife happy life”

1 gillning

Helt rätt, tack för inspel!

Jag menar bilar snäppet under Multivan, Caravelle, PV5, och Mercedes Vito. Det är en väldigt stor bil för de flesta, med bränslekostnad därefter, och där är det snarast standard med sju till nio säten och ett mycket litet bagage. Flexibiliteten i en Sharan/Ford med normalt fem säten men sju vid behov och ett enormt bagageutrymme är något annat.

Men absolut, de större bussarna finns.

Tyvärr har Toyota inget mellanting mellan riktig buss och mindre kombi.

Hur gillar du din EV9 som familjefraktare?

Det verkar gå lite knackigt för alla utom Kinto även i innerstäderna. Volvo M har ju lagt ner, tror även att Aimo har slutat hyra ut. Kinto verkar dock öppna nya uthyrningsplatser så de går framåt.

En kompletterande fråga är varför det har blivit så sjukt dyrt att hyra sommarbil (typ en månad eller två).

1 gillning

Kia PV5 passenger är mindre än sharanen i både längd och bredd, är det för litet då istället? Längd 4695 bredd 1895.

Vilket mått är då för stort om du jämför Multivan med gamla Sharanen?

Multivan: Längd 4973, bredd 1941, höjd 1907

Sharan: Längd 4854 bredd, 1904, höjd 1740

Båda bilar är alltså flera cm kortare än en vanlig gammal Saab 9-5, eller är det höjden som du tycker är ett problem generellt?

Kanske kan man säga att du gillade din bil så mycket att du inte nöjer dig om du inte får en exakt likadan? :smiley:

Trivs med min Kia, men om jag får välja blir det minibuss nästa gång. Tycker utbudet med rena elbilar, plugin osv är bättre än på länge då det bara fanns trötta dieslar att välja på.

Vad tror Skogstomten om framtiden för veteranbilar, tänker främst på äldre bilar 1920-1960?

3 gillningar

Förstår jag rätt att det då räcker att betala för adaptiv farthållare ex under semesterperioden då det i stort sett bara i den perioden som den används? Tänker att stolsvärme behöver man sällan under sommarhalvåret, bara att säga upp den prenumeration också. Blinkers… :thinking:

1 gillning

Stödjer denna fråga :ok_hand:

1 gillning

Tack för denna ögonöppnare! Det är som du säger att min bil är så bra att jag bara kan nöja mig med en likadan. Tyvärr är den ju mycket gammal nu så det är ingen bra affär!
Du har gett mig nya perspektiv, dags för att ge sig ut o klämma o provköra!

Men galet vad lång saab 9-5 var! Varför det egentligen?

Vad tror @Skogstomten om EU’s E-Car initiativ?

Dvs, bl.a förenklade säkerhetskrav med målet att kunna tillverka billigare (15-20 tusen EUR) eldrivna småbilar i EU för att fler ska ha råd att börja med eldrift.

1 gillning

Vi är intresserade av en Scoda Ocatvia som familjebil (vi är familj på 4a varav två småbarn). Vilken årsmodell rekommenderar du och hur rekommenderar du att vi går till väga vid köpet tex blocket, KVD eller återförsäljare. Vi har inte bråttom så kan vänta in rätt säsong, rabatter etc.

Vi kan inget om bilar så har svårt att upptäcka fel av begagnade bilar och tänker inte ta mig an att lösa mer underhåll än däckbyte och tankning.

1 gillning

Motortyp
Vilka körmönster blir det mest ekonomiskt för respektive motortyp. Om vi avgränsar oss till ekonomi.
Bensin, diesel, hybrid och el.
Körmönster: Tex Stadsbo som bara använder bilen på helgerna, kör 20 mil tur och retur inte möjlighet för elbilsladdare. Lantbo kör 10 mil varje dag, kan installera laddare. En längre resa på 8 timmar varje år.

Hur ställer du till att göra sin service av en dyr märkesverkstad mot den billigare lokala verkstaden?

4 gillningar

Precis så. Numera så har det dykt ganska många hyfsat snabba laddare typ över 100kw utanför ICA osv. Då hinner man ladda i en hel del medan man handlar. Var nyligen inne på en random MAX hamburgerrestaurang och där soåd 6 st 120 KW laddare. Tankade en skvätt medan jag beställde mat och så slapp vi ett “laddstopp” när vi körde hem från fjällen.

Jag har själv starka funderingar at skaffa en elbil till på privalleasing bil som andra bil.
Skulle vara för max 3000 kr per månad. Pendlar till jobbet med tågkort som idag kosta r1600 per 30 dagar och åker i snitt 2-3 gånger per vecka. Så med tanke på att slippa strul med förseningar, ta sig till stationen mm så och slippa en hel del från “besvärskontot” som Jan brukar kalla det, så vore det värt med 1500 extra ish för bekvämligheten.
Till exempel Renault 5 en gul, skulle vara hur cool som helst.

Försöker dock hitta sidor eller ställen som inte har 3 års preleasing utan kanske max 2 år. Det skulle jag vilja veta hur, var man hittar. Leasa begagnad elbil är inte heller främmande så länge man hamnar på någonstans 3000/månad.

Vi har redan en elbil och laddare hemma