Bilmarknaden 2026: ställ en fråga till allas vår bilexpert Skogstomten! 🙌

Nej, en gammal Saab 9-5 är något kortare, 4841 är den längsta jag hittar för gen 1 som fanns fram till 2010. Gen 2 är ju inte speciellt vanlig då Saab gick i konkurs strax efter lanseringen. Dessutom TROR jag bestämt att motorhuven är betydligt längre så kupeutrymmena är mindre på Saaben

Tänkte på den som kom för 15 år sedan, dvs 2010-2012 som är 5 008 mm lång

Modernare exempel är väl BMW 5 (G61 2024-) 5006 mm eller Volvo V90 4945 mm så många vanliga kombis är längre än MPV:er. Dock kan man bli lite avskräckt när man står bredvid och de ser så långa och stora ut, men i praktiken är det ingen större skillnad mot en stor modern kombi annat än höjden och något på bredden.

Höjden som är större i hela kupen och bagageutrymmet gör att man kan sitta mer upprätt och se ut bättre. Bagageutrymmets höjd gör att det går in mycket mer packning. Jämför en Sharan med en V90 så kommer du att se skillnad i bagagevolym.

Har köpt en liten elbil som andrabil, ingen bilfråga kanske med vad ska man tänka på när man köper en laddbox till villan, billigast eller finns det funktioner på dem som man bör ha?

1 gillning

Vad är det som skiljer mellan en Leon, en Octavia och en Golf egentligen?

Leon är ju billigast, sen kommer Octavian och tätt efter Golf. Har hört att komfort i form av komfort/buller är bäst i Golf, sedan Octavia och sedan Leon?

Med samma däckdimensioner (om det skiljer mycket, det är väl inga extrema dimensioner på den typen av bilar).

Jaop, just laddmöjligheten för lägenhetsboende (hyres/bostadsrätt) är lite av en knäckfråga för att ta nästa steg i elbilsutvecklingen tror jag.

Hur ser begagnatmarknaden ut för elbilar i Sverige? Mycket gick på export tidigare då svensken var rädd för hur tekniken åldras. Är det likadant fortfarande?

Är också specifikt nyfiken på hur du ser på att äga en e-Golf, 2020 idag. Är det läge att sälja nu eller behålla så länge det går?

Inspirerad av den eminenta tråden Roliga sportbilar under miljonen (eller mindre) begagnat , har du några förslag?

1 gillning

Jo, är hyresvärden/BRF-styrelsen motvillig och/eller om det saknas lämpliga parkeringsplatser så blir det ju svårt. Annars finns ju visst stöd till investeringen.

Precis. Många hyresvärdar/brf inom stadskärnan saknar ofta egna platser/områden så parkering får ske på gatorna intill eller långt iväg ifall man har otur…och här finns ju sällan möjligheter till att ladda bilen.

Ja, att hitta en ledig parkeringsplats i innerstan efter jobbet kan ju vara en utmaning oavsett. Det blir dessutom fler och fler ”laddgator” varför det i vissa stadsdelar numera kan vara lättare att hitta en ledig laddplats än en vanlig parkeringsplats. Men det varierar förstås i olika städer och stadsdelar. Man kan prova att söka på sin adress för att se närmast lediga laddplatser (och jämföra priser) på denna sida: ChargeFinder - Laddstationer för elbilar

1 gillning

ChargeFinder är nästan värt ett eget omnämnande. Finns som app och som webbplats.
Jättebra för att sortera på laddare!

1 gillning

Är “3-årsregeln” tillbaka för begagnade elbilar?
Under lång tid var rådet man fick att köpa en tre år gammal bil, det sågs som en bra balans modern bil där största procentuella värdeminskningen ofta var gjord.

Sedan följde några turbulenta år. Bra kampanjer inom privatleasing följt av en period tack vare klimatbonusar, halvledarbrist och hög efterfrågan där man kunde köpa en ny elbil och i vissa fall sälja den med vinst efter ett år. Men nu har maknaden svängt totalt.

Vi ser nu ett kraftigt prisfall på begagnade elbilar. Tidigare lyxbilar som Porsche och Audi e-tron framstår nästan som ett “skräckexempel” på värdetapp, men är de i själva verket fantastiska klipp för den som söker komfort till reapris?

Mina funderingar vår elbilsexpert, är “3-års regeln” relevant igen? Är det nu man ska slå till på en tre år gammal elbil när de stora leasing kontrakten löper ut och mättar marknaden? I och med att svenska kronan har stärks kanske inte heller lika många bilar går på export som tidigare?

Drivmedelspriser och ETS 2 - Att sia om bensin- och dieselpriset är som att spekulera på börsen, men med EU.s nya utsläppssystem lär det knappast bli billigare att köra fossilt framöver. Hur tungt bör man vikta detta i kalkylen?

Politiska faktorer? Tror du att det kommande valet i Sverige kommer att påverka spelplanen för elbilsägande? Nya incitament eller ändrade skatter?

Sammanfattningvis:

• Är ”3-årsregeln” relevant igen?
  • Drivmedelspriser och ETS 2
  • Politiska faktorer

Jag ser framemot ett spännande avsnitt med allas vår bilexpert Skogstomten :slight_smile: :popcorn:

4 gillningar

Hej!

Familjen söker en 7-sitsare till så låg TCO som möjligt, tips på modeller? Kör ca 2k mil per år och måste vara automat. Möjlighet till laddstolpe i föreningen.

Vi avser köpa den i sommar efter frugan tar examen och vi återigen har två inkomster. Är det säsongsmässigt bra/dåligt/irrelevant?

Min fru vill gärna ha en Skoda Kodiaq men jag tycker den verkar lite väl dyr.

Väldigt tacksam för svar, ser fram emot avsnittet.

Mvh

3 gillningar

I flera år har jag leasat tjänstebil (bensinbil) och nu har jag kommit fram att köpa en begagnad elbil antingen privat eller på företaget. Jag bor i en mindre stad söder om Sth, och åker till Stockholm ca 1 dag/v. annars mest inom vår lilla stad. När jag åker långt typ, fjällen, Norrland eller Dalarna så är det mest semester. Bor själv med en son så vi nöjer oss med en mindre bil som dessutom måste få plats i garaget på vintern☺️ Vad skulle du @Skogstomten rekommendera mig för bil? Tacksam för all tips och råd🙏🏻

Jag står i valet mellan att välja bil utifrån att få mest bil för pengarna och det känns som en KIA Ceed från 2023-2024 eller att välja en bil jag verkligen vill ha, en Audi A5 eller A6 combi från 2023-2024 typ.

Hur ska man tänka? Alla jag pratar med säger att audi är dåliga från det ena till det andra. Dyra delar, dyra reperationer etc. Kia har nybilsgaranti i 7 år.

Hur ska man välja?

1 gillning

De där Carla är det seriöst? Funkar det att testa genom att köpa bilen (levererad hem) och sen lämna efter 10 dagar? Vad kostar lämningen och hur görs den?

Är model y standard för 460k den bästa köpet man kan göra? 0 ränta är lockande.

Vad är er argument för begagnade teslor runt 280-350k?

Ingenting. Dom hämtar den

1 gillning