Bilar för trebarnsfamilj

Hej!

Önskar input och andras tankar gällande bilval samt finansiering av bil.

Vi är en familj med två små barn och som snart får vårt tredje barn. Vi har en bil idag men har sedan en tid (även innan barn nr 3) insett att vi behöver en till för att få ihop logistiken. Vår bil idag (Kia Optima Sportswagon) funkar för våra behov idag men vi skulle behöva mer bagageutrymme. Vi ser även att vi eventuellt behöver en bil med än fler stolar så vi är inte obenägna att sälja den vi har och köpa två nya (fast begagnade).

Behov bil nr 1:

• nummer ett vardagsbil
  • Behöver inte vara så stor egentligen, behöver inte ha jättebagage eller ha fler än fem sittplatser
  • Denna ser vi helst går på el

Behov bil nr 2:

• andrabil i vardagen men den vi väljer för resor, behöver ha bra bagage samt kunna ha takbox
  • Bra om den är någorlunda i vinterföre då vi är en del i fjällen
  • Behöver ”endast” ha fem platser vid resor men önskvärt med 6 eller 7 platser vid behov till vardags. Vid dessa tillfällen behöver inte bagaget vara så stort men en barnvagn behöver gå in.

Ekonomi

• jag ogillar att ta lån och vill ej låna för bilen
  • Vi har ca 200 kkr vi kan pytsa kontant och sen skulle vi kunna sälja av aktier/fonder för kanske 100 kkr om det behövs.
  • Vi har en stabil ekonomi med bra lön. Totalt investerat i aktier/fonder runt 2 MSEK.
  • Vi bor villa, inget akut renoveringsbehov men vi har planer på diverse ändringar vilket kommer kosta pengar. Dvs vi vill helst inte lägga allt vi har tillgängligt just nu på bilar om det inte verkligen behövs. Men behövs det för att få två bra bilar så är det så.

Finansiering

• för vår bil idag gissar jag utan att ha så bra koll att vi kanske kan få runt 150 kkr vid försäljning
  • Totalt att spela med sett till detta alltså ca 450 kkr om vi maxar. Helst säljer vi ju dock inte av aktier/fonder för att lösa finansieringen.

Bilar vi kollar på

• bil nummer 1: iD.3, cupra born, Kia E-Niro
  • Bil nummer 2: ej börjat kolla än

En eventuell tanke vi har är att leasa en begagnad bil som har tre år på nacken för att på så sätt få en schysst bil men utan att lägga insats. Har kollat på E-Niro som gått runt 4000-5000 mil som man kan leasa för 4200 kr/mån inkl vinterdäck och service. Fördel med att leasa en begagnad är som jag ser det (förutom lite lägre kostnad jmf med att leasa nytt) att det inte borde vara lika kinkigt gällande onormalt slitage? Vi har snart tre barn och bilen kommer inte behandlas perfekt i alla lägen, det är bara att inse. En nackdel som jag ser är att man eventuellt åker på servicegrejer som gör att man får punga ut en del extra, tex byta bromsskivor.

Bil nr 1 får ha några år på nacken (kanske som äldst runt 2021) och vi är lite kräsna sätt till funktioner den ska ha:

• helst ren el
  • Automat
  • Backkamera
  • Sensorer fram och bak
  • Rattvärme
  • Gärna elstol och elbaklucka men ej krav
  • Navigering

Bil nr 2 är min känsla att vi inte kan vara så kräsna kring sett till vår budget. Förslag tas tacksamt emot.

En annan grej jag inbillar mig är att det är lite dumt att köpa en elbil med några år på nacken just nu då utvecklingen av elbilar har gått/går väldigt snabbt. Om några år kanske det gått framåt så mycket att en gammal e-Niro inte är så mycket att ha och att den blir svårsåld. För de bilarna vi kollat på får man lägga kanske 270-300 kkr för en med de funktioner vi vill ha.

Tar gärna emot synpunkter kring:

• förlag på bilmodeller, kanske framför allt för bil nr 2
  • Tankar kring finansiering. Dumt att sälja av innehav för att finansiera? Leasing ny vs leasing begagnad vs köpa begagnad.
  • Input kring mina farhågor/tankar kopplat till leasing samt till att köpa loss en begagnad bil.
1 gillning

Hej, jag har 3 barn och har kört ford s-max senaste 7 åren och är mycket nöjd, har bästa baksätet jag sett i en bil med 3 separata stolar och väldigt bra lastutrymme, med mycket bra med plats så provkör! Min drar 1.1 med etanol och 0.8 bensin ca låg skatt

Det relevanta är den totala summan, du nämner inte vad nuvarande bilar är värda.

Jag hade aldrig leasat om jag hade barn, men det är ju upp till er. Jag tror absolut inte att de är mindre bråkiga med skador för att bilen är några år gammal.

Kanske kan vara värt att kolla på Polestar 2? VAG-bilarna tenderar att ha jättemycket buggar i infotainmentsystemet (ännu mer än Polestar 2 har).

Tack! Ska kolla in S-max.

Som jag skrev gissar jag att vår nuvarande bil är värd ca 150 kkr så att totalen då blir ca 450 kkr som vi kan röra oss på.

Det var bilhandlaren själv som sa att de inte var lika hårda på slitage på en begagnad leasingbil, men de kanske kryddade svaret för att det skulle låta bra. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Ska kolla in Polestar, tack för tips!

Hej! Tre barn och vi har kört vw sharan nu senaste 3 åren. Mycket nöjd med den, får plats 3 barnstolar i bredd + stort bagage eller 5 säten bak alla med Isofix. Ett stort plus är också skjutdörrar, slipper oroa sig för att barnen smäller upp dörrarna på trång parkering.

Borde gå att få begagnad runt 250-300k om man vill ha hyfsat ny som gått max 10k mil.

4 gillningar

Alla nya eller gamla MPV:er torde funka. VW trevligt men du betalar mycket för märket. Kör själv en Renault Grand Scenic II med god komfort. Ingen jätterolig bil men bra utrymmen och gör jobbet. Finns en hel del begagnade MPV:er från allehanda märken.

1 gillning

+1 på VW Sharan. Jag har haft MPV sedan 1998 och Sharan i generation 2 (från 2010) är den bästa jag har haft. Tyst och rymlig. Det är ett nöje att åka långt med den.
Tyvärr är det ganska ont om begagnade då den slutade tillverkas 2022 och det inte såldes många de sista åren.
Jag hade tur när reglerna för tjänstebil på mitt gamla jobb ändrades och jag inte kunde få en ny Sharan längre. Jag fick köpa en privat i stället och köpte 2021 en 4Motion med mycket utrustning helt ny för 400 000. 8000 mil och 4 år senare så borde jag få mer än 300 000 för den.

2 gillningar

Håller med om att Sharan/S-max eller kanske Renault grand scenic är biltypen ni borde sikta in er på för er “stora” bil. Årsmodell etc. efter budget.

1 gillning

Vi är i samma sits med två barn sedan tidigare och en tredje på väg, så jag följer tråden med intresse! :slightly_smiling_face:

Generellt så tycker jag att MPV:er är rätt trista och har lovat mig själv att aldrig köra runt i en familjebuss :sweat_smile:. Vi kör en VW Passat idag, och min första fundering är om en större kombi kan vara tillräckligt för tre barn – två framåtvända och ett bakåtvänt. Är det realistiskt? Har sneglat lite på Kia Sorento laddhybrid, som verkar lovande med stort bagageutrymme och möjlighet till sju säten.

Tror inte bilen blir roligare för att man kallar den crossover/SUV.

Men större kombi än en Passat. Skoda superb är väl lite rymligare (annars samma bil), kanske en E-klass mercedes, men storleksskillnaden är nog inte avgörande.

Tror fortfarande att en bil med 3 separata stolar i baksätet är det absolut bästa om man har 3 barn som har någon form av barnstol.

Men en Kia Sorento är cool menar du? :wink:

MPVer är mycket mer praktiska, inte minst pga. skjutdörrarna.

En Kia Sorento PHEV verkar ha en tjänstevikt på 400 kg mer än en Sharan t.ex., lär ju vara stört omöjligt att få stopp på bilen om du fyller den med 7 personer. Skaffa definitivt breda premiumdäck.

Köpte en Sharan när vi fick vårt tredje barn (sladdis) för ett par år sedan. är toknöjd. Väldigt synd att VW inte tillverkar den längre.

• 7 sitsig men när de 2 extrasätena längst bak är nedfällda verkar det som att de inte tar någon plats
  • gigantiskt bagage - vi ställer in vår Thule cykelvagn utan att fälla ihop den. Fäll alla säten och även passagerarsätet och du kan lasta in 2,6m långa skivor
  • elektriska skjutdörrar för barnen
  • inte lika hög som en VW buss, dvs inga problem i garage pga höjd
  • dålig svängradio dock
1 gillning

Är det inte typ bara Sharan som har skjutdörr bland MPV:erna i princip? Sökte igenom hela utbudet i höstas när vi köpte vår MPV och de flesta hade vanliga dörrar.

Om ni redan har två framåtvända och ni har en Passat är väl anledningarna att byta rätt få? Stor praktisk bil. En takbox för att lasta rejält så är ni hemma. Kan ni få ned barnen på kuddar (de här stora stolarna branschen hittat på är egentligen överflödiga enligt NTF) så är den troligtvis fullt tillräcklig.

Tack för alla svar och input. Skjutdörrar och gigantiskt bagage är helt klar plus i kanten.

Någon som vet det normala underhållsbehovet på en äldre Sharan/S-max sin gått 15 000 mil. Det är ju många långmilare därute. Några kända problem som brukar dyka upp och som man bör hålla utkik efter som är kostnadsdrivande? Vad får man räkna med att ge för ett kamremsbyte tex?

Toyota verso är inte så dum en lite mindre MPV

1 gillning

Vi köpte en seat Alhambra när vi fick 3e barnet. Samma bil som sharan och vi är väldigt nöjda. Det är framförallt superbra med elektriska skjudörrar bak som gör att våra barn själva kan ta sig in och ut enkelt utan hjälp. Vi hade även turen och hitta ett exemplar med inbyggda barnstolar bak vilket för att två av stolarna kan höjas upp och ersätta en framåtvänd barnstol vilket är superpraktiskt.

2 gillningar

Kan också vara trevligt med lite vikt i vissa lägen. T.ex vid frontalkrock med en Tesla MY.

Vikten i sig är inte det som gör bilen säker. Bara om vikten består av en bra krockbur/långa deformatonszoner.