Cool är kanske att ta i, men den ser helt klart roligare ut än en buss!
En elbil hade varit trevligt, men det verkar svårt att hitta bra 7-sitsiga alternativ. Model Y med sju säten är svår att hitta begagnad. Jag ser att Mercedes EQB finns som 7-sits, men den ser liten ut. ID. Buzz – men då är vi tillbaka på bussarna igen.
Finns det andra bra 7-sitsiga elbilar? Behövs verkligen en tredje sätesrad, eller är det lika bra att behålla Passaten och smälla på en takbox?
7-sits är bra för andrahandsvärdet. Själv har jag haft 7-sitsbilar i mer än 25 år och använt tredje raden kanske 10 gånger under denna tid.
Fördelen med 7-sits är att de har gediget bagageutrymme när sista raden är nedfälld eller urtagen. Det går inte att jämföra med en takbox som är mycket mer begränsad både i vikt och volym.
Jag tänker att det finns fler parametrar som spelar in. Hur många mil kör ni på ett år med respektive bil? Efter hur många år vill ni byta bil?
Vi har tre barn och kör med en 5-sitsig bensinbil i stan för att lämna ungar mm, kanske kommer byta upp till elbil vid tillfälle, men känns inte superprio.
Sen har vi en Tesla MY som familjebil/pendlarbil. Vi pendlar mycket och då är det bra med elbil. Helt ok utrymme med tre bilbarnstolar. Bra bagageutrymme och funkar bra med takbox i fjällen. MY har rätt tråkig värdeminskning första åren så det gäller att behålla den minst 5 år, gärna längre samt köra rätt många mil per år. Finns fortfarande 0% ränta i 5 år på nya lagerbilar
Man bör dock notera vad som genererar låga betyg. En beg bil från 2018 hade också fått låga betyg för att den saknar typ död vinkel varnare och påkörningsskydd för gångtrafikanter.
Vad är säkerhet, således? De flesta tänker sig nog framförallt den interna säkerheten, medan det som kanske gör att man inte får en 5 i betyg är avsaknad av typ filhållningsassistenten (som många stänger av).
Har kollat lite på Kodiaq, en nackdel är att det inte är tre riktiga säten i baksätet tycker jag. Känns som att det är ett stort plus med tex Sharan eller s-Max.
Antal mil kommer kanske vara 1000-1500 mil per bil. Vill inte byta bil mer än nödvändigt så tänker mig att bil 1 kommer vara med oss länge och bil 2 åtminstone 5-8 år.
Mer eller mindre samma bil som sharan. Enda skillnaden är front, ratt och emblem. Och såklart vilka utrustningspaket som var standard. De byggdes tom på samma produktionslina.