Hej,
Finns det någon här som testat denna pryl?
Jag har själv 4a kids under 5 år och är alltid öppen för lösningar som förenklar bilväljandet
Hej,
Finns det någon här som testat denna pryl?
Jag har själv 4a kids under 5 år och är alltid öppen för lösningar som förenklar bilväljandet
Är detta ens lagligt i Sverige?
Jag menar… det står ju i registret för fordonet hur många passagerare en bil huserar?
Den är godkänd i eu. Testad av VTI i Sverige.
Vad har du för bil?
Just nu har jag en 7-sits Skoda Kodiaq men detta skulle ju öppna upp för nästan vilken bil som helst, o alltid ha bagageutrymmet tillgängligt
Om du litar på att dina barn sitter säkert, så är det väl inte särskilt mycket att fundera på?
Hur kommer du göra när barnen blir större? Då kanske du behöver din Skoda igen?
Ledsen, det är minivan med skjutdörr som gäller.
Ja detta kommer ju funka ett antal år (ca 7) och sedan får man byta igen…
mm hade de riktigt stora funnits på svensk marknad, såsom tex Kia Carneval eller Toyota Sienna hade jag varit sugen, Annars vill jag köra en “bil”
Toyota Sienna är fantastisk. Hade en sån när jag bodde i USA. Med V6:a.
Problemet med att köra en sjusits SUV är att de suger i praktikalitet, jämfört med en typ Sharan eller liknande.
Har man fyra kids är det bara att bita ihop och inse att kul bil får vänta sisådär tjugo år.
Max antal passagerare står väl i bilens registrering?
Brukar vara att man får sitta där det finns bälte…
Hur är Sharan bättre än SUV? Ngt mer än skjutdörrarna?
Det är ju nästan riktiga säten och möjlighet för någon som är lite större att komma in, och sitta även längst bak. De flesta sjusitsiga SUVar har ju säten som är mer av nödlösningskaraktär där bak. Det funkar ju när barnen är små men en minibuss med skjutdörrar är ju helt klart mycket mer praktiskt. Sen finns det bättre och sämre varianter på båda typerna.
Det är ändå lite intressant eftersom bilen är registrerad för ett visst antal passagerare, krocktestad med passagerarsäkerhet på dessa platser osv. Om man klämmer in en stol(soffa) med flera bälten har man ju moddat detta.
Hursomhelst så ser jag inget klockrent användningsområde eftersom det
1: kommer vara trångt för kidsen att sitta, mina hade man fått sedera för att de skulle acceptera en sån lösning
2: kommer vara svårt att komma åt att spänna alla bälten om inte barnen helt magiskt gör detta själva.
3. Kommer vara bökigt att lasta i och ur kidsen.
Tack för input! Verkar inte varit ngn storsäljare till Sverige iaf
Detta är en bra poäng. Bra att kolla med försäkringsbolaget först. Det går ju också att byta försäkringsbolag.
Tack för input men jag är inte orolig över det juridiska. Denna är som sagt godkänd i EU och inte att betrakta som en modifiering av bilen då den lätt går att ta loss. Det är en barnstol deluxe.
Ser ut som man måste vända barnen framåt tidigt? Det är en säkerhetsaspekt som varit en dealbreaker för mig.