Bil där två barn åker bakåtvänt och plats för barnvagn i bagaget

Vad säger ni som har två barn som åker bakåtvänt och med barnvagn i bagaget, räcker det med en bil i golfklassen eller blir det trångt? Vi har ett barn nu på tre månader och med barnvagnen lastad i våran Hyundai i30 så blir det inte mycket utrymme över.

Det blir trångt.

1 gillning

Misstänkte det. Har tittat lite på Skoda Octavia kombi men den kanske är lite för liten.

Jag hade satsat på en Prius/Prius+ eller Auris/Corolla touring sport hybrid.

Toyotas hybrider är bland världens mest driftsäkra bilar, har hög säkerhet, har utmärkt totalekonomi, är bekväma och rymliga för en barnfamilj.

Jag har själv haft två auris hybrider och varit mycket nöjd med båda.

Enda minuset jag kan komma på är att cvt-drivlinan kan uppfattas som väldigt tråkig, så värdesätter man körglädje är dessa inte optimala

Den är ju större än Golf och fullt tillräcklig egentligen. Beror väl på hur långa ni vuxna är och hur mkt komfort man vill betala för.

Om ni vuxna inte är jättelånga och ni inte väljer de största barnstolarna går det nog bra. Vi har en octavia i familjen med ett as till barnstol höger bak, då är det precis att höger fram går att använda för en vuxen.

Vi använder inte bilen jättemycket men bor rätt avsides så den behövs. Komforten är inte jätteviktig det viktiga är att vi får plats med barnstolar och mer än bara barnvagnen. Som det är nu så tar barnvagnen upp större delen av bagageutrymmet.

Toyota Avensis har vi tittat på också men tycker att dom är lite dyra.

Gillar verkligen Auris och Corolla men är dom inte lite trånga om man ska ha bakåtvända barnstolar?

1 gillning

Kolla in denna video. Vid ca 7:20 testar Matt montera barnstolar:
https://youtu.be/Y0tcDV_50hk

Är iofs en vanlig corolla men tror baksätet är i stort sett likadant som i Touring Sports.

Opel Meriva eller annat korvstånd. Berlingo kanske?

Ägde en Toyota auris touring sports, satt som packad sill i fram om vi hade stolen bakom, är normallång. Så jäkla bökigt med 2 bilstolar.

Nu kör vi en skoda superb, kommer inte gå tillbaka till mindre bil sålänge vi har bilstolar som används i bilen.

1 gillning

Hur gammalt är det äldre barnet? Ska den åka baklänges ett par år till, eller bara några månader?

Det är ju en fråga om vilka avvägningar man vill och kan göra. Jag har provat att slänga in två bakåtvända stolar, barnvagn och familjen i en vanlig golf och åka på resa i fyra dagar. Det funkar, men det är trångt. Backspegeln fyllde ingen funktion om man säger så. :grin:

Men varken barnvagn eller bakåtvända stolar är ju något ni kommer ha för evigt. Ska man äga bilen länge och det är billigare drift och inköp att köpa en i golfklassen så kanske det är värt att stå ut med lite trängsel nått år eller två? Samt hur ofta ni kommer åka hela familjen med packning utöver barnvagn? Säg att ni vill åka till fjällen i en vecka, just den veckan kanske ni kan byta bil med en bekant som har en stor kombi?

Många barnfamiljer är ju nöjda med Octavia kombi.

En annan klassiker är ju takbox när man ska på bilsemester med familjen.

Vill du ha ett massivt baksäte så Skoda Superb ett bra alternativ.

Vill du ha en allmänt rymlig, praktisk, tålig och säker bil så är Volvo V70 det självklara valet. Det kör vi. Funkar kanon.

Sen kan det vara värt att leta efter mer kompakta barnstolar. Skiljer mycket mellan modeller. Och det är ju billigare än att byta bil :+1:

2 gillningar

Har haft en Opel Astra Sports Tourer med motsvarande behovsbedömning och upplevde att det fungerade bra. Det är en bil i golfklassen som är billigare än andra liknande modeller och även har större bagageutrymme än vanligt.

Den har jag också tittat på. Hur mycket plats blir det över på förarplatsen om man har en stol bakom?

Vi hade också en Skoda superb när barnen var små och man behövde ha med sig vagn och en massa extra packning. Helt suverän bil när det kommer till utrymme både i bagaget och baksätet.

Vi hade ett babyskydd med bas där och det gick bra. Dock finns det säkert variationer mellan olika stolar. Överlag är Opel Astras svaga sida att baksätet inte är utrymmesmässigt i toppklass. Min sambo är ganska kort så för henne var det inget problem alls men är man två långa personer är det nog bra att titta på den frågan mer specifikt. Det gäller nu oavsett bilmodell. Alla bilar i mindre storleksklass har olika “kompromisser” och då behöver man vara mer noggrann.

Borttagen för att dölja personlig information

Väldigt bra bilar, men bakre dörrparen öppnar sig inte särskilt mycket, vilket är jobbigt om man ofta monterar/bortmonterar stolar.

Dessutom väldigt trångt i baksätena, specieltl om någon av er är över 185 cm.

Jag skulle föreslå en full size-kombi istället, dvs. t.ex. Skoda Superb eller en Volvo V90.

1 gillning

Hade verkligen satsat på en Toyota Rav4 hybrid. Stort bagage. Billig att äga. Slipper oväntade reparationer. Bränsesnål. Mycket plats fram och i baksätet. Tar sig fram i alla väder och förhållanden. Händer lite när man trycker på gasen. Grym service under köp och under hela ägandet.

1 gillning