Bil där två barn åker bakåtvänt och plats för barnvagn i bagaget

Vi har en VW Sharan med skjutdörrar. Den är kunglig att åka i, barn som vuxen. Massor av plats i bagaget. Vi hade dubbelvagn, två bakåtvända och en framåtvänd. Den har tre lika stora stolar i mitten bak, Jag tror måtten är 60,60,60 istället för 60,40,60 som du hittar i de flesta kombis. Skillnaden blir att du kan ha två bakåtvända bredvid varandra, sidan och mitten, och en vuxen bak som servar barnen.

Minibussar generellt sopar banan med alla småsuvar.

1 gillning

Peugot rifter, finns i lång och mindre lång variant. Sjukt praktisk och förvånansvärt bensinsnål. Finns som helelektrisk också. Snygg, nej men du får plats med verkligen ALLT.

1 gillning

VW Touran hade vi när vi hade 3 ungar med bilbarnstol i baksätet. Ypperlig bil. Som en golf fast med bagageutrymme.

Rent krasst skulle jag snabbt avfärde de flesta SUV (alt. kompakt-SUV) som finns där ute, pratar då främst om t.ex. Volvo XC40, Volvo XC60, Kia Sportage, BMW X3 etc. Du måste nog upp i storleksordningen Volvo XC90/Skoda Kodiaq för att få tillräckligt med utrymme.

Bäst är nog att kika på kombi, i dessa kan du lasta bäst samt billigare än t.ex. de större SUV som ev. kan matcha lastkapacitet.
Frågan är också om du kan levea med att det blir lite trångt, eller om ni nu har siktet inställt på att uppgradera bilen. Det blir säkerligen lite dyrare när man går från t.ex. Skoda Octavia till Skoda Superb.

Men, jag hade för egen del gått för en Skoda Superb. Otroligt med utrymme & jag kan förstå att den är populär bland barnfamiljer.
Tips! Ge dig iväg till bilhallen med barnvagn & testa. Lasta in barnvagnen & utvärdera själv.

1 gillning

Har två bakåtvända ungar och kör Kia Sorento. Fantastiskt att bara kunna dumpa syskonvagnen i bagaget utan en massa trixande

Det blir att åka och testa en Skoda Octavia så fort som möjligt. Går att få en 2020 med manuell låda och låga mil för runt 200000. Verkar vettig och ganska rymlig.

Nu när vi blev småbarnsföräldrar så har vi köpt en Kia Optima. Köpte den för två veckor sedan, men känslan än så länge är att den är väldigt rymlig och relativt prisvärd.

Det blev den bil vi landade i. 2020. Gen 3.x 4700 mil. 180.000.

Trevlig bil, du kommer att bli nöjd. Att notera är att gen 3 ambition-paketet inte har LED-ljus eller adaptiv farthållare, två funktioner som jag kommer att sakna.

Just adaptiv farthållare är något jag gillar men ingen dealbraker om den inte har det. Vi har det inte på nuvarande bil så det är inget vi “förlorar”.
Vilken motor och växellåda valde ni?

Det är min största reservation: Octavia Combi III 1.0 TSI Combi 115 hk. Drivmedel. Bensin. Växellåda. Manuell. Det blir lite trögkört om man packar den lite eller ska dra något. Men vi kör korta sträckor till vardags så bensin kändes ändå givet.

Det är den motorn vi har tittat på. Får prova och se hur den känns.

Jag har en golf kombi från 2019 den är som en volvo v60 i så det lär fungera, men nya golfen är mycket mindre nu

Förutom barnvagn så vill man ju ofta ha med något annat, speciellt med barn i den åldern. Ombyte, blöjor, leksaker, mat… vill man kunna göra något annat än att bara transportera sig från A till B, dvs åka på resa lite längre så blir det snabbt mycket. Kör Audi A6 och den fylls med på fort…

Vi har två barn < 3 år och två bilar

VW Tiguan och VW ID 4 GTX

Båda fungerar bra till vardags men när vi åker till stugan (med en bil) är det gränsfall att dom är för små. Funderar på att investera i en takbox

Tänkte precis skriva att en golf kombi generation 7 (t.ex. 2019) går bra, men att den nya generationen (8) är den första där golf kombi har längre hjulbas än vanliga halvkombin så den är större, ca 10 cm från och med baksäte. Så den borde vara bättre med tanke på barnstolarna. Vet inte vart du fått att den är mindre från. Senaste octavian är också större ön förra generationen, väldigt rymlig. Annars är skoda superb av valfri generation perfekt för det här ändamålet, enormt baksäte och bagage.

1 gillning

Enorma inre utrymmen och ingen budgetbegränsning: mercedes e klass
Ovan men budgettänk: skoda superb

För lastutrymme är takbox en silverkula, jämfört med en större och mycket dyrare bil

märk väl att större bilar ffa är längre, ej bredare och det är förmodligen bredd man kommer önska sig när barnstolar skall placeras. Önskas bredd får man köra mpv/minibuss men här finns problem vad gäller inköpspris, allmän känsla men också krocksäkerhet (betydligt tyngre än motsvarande kombi men samma deformationszon, inte bra)

Behovet av billängd hänger framförallt på summan av de vuxnas längd.

Vi har klarat oss bra på en äldre octavia med takbox (tre barn med stora barnstolar, en kort vuxen, en över medellång vuxen, stort lastbehov ffa vintertid).

2 gillningar

Vi kör en v90 cc och har ett barn framåtvänd, ett barn bakåtvänd samt ett barn i ett babyskydd.
Det funkar bra, skulle jag köpa en bil som är lite mindre hade jag kikat på en toyota corolla pga driftsäkerheten samt att dem är billiga att äga och köra.

1 gillning

Volvo 940-kombi.
Vi hade två bakåtvända och en framåtvänd där bak, barnvagn och 6 kassar mat utan problem.
Vet inte om det finns en modern bil längre med dom utrymmena.

Rekommenderar Skoda kodiaq för riktigt bra bagage och utrymme i baksäte

1 gillning

Vilken större familjekombi som helst fungerar i detta fall, det handlar bara om hur mycket ni är villiga att betala för extra lullull och utrymmen.
Skoda Octavia är väl en prisvärd kandidat, Skoda Superb lite dyrare men större.
Passat, Audi A6, Mercedes E-klass är alla större än Volvo V90 som ändå funkar, men alla är dyra relativt utrymmena.
¨
Vi har tre barn och i perioder satt alla i barnstolar. Då hade vi en Audi A6. Det gick bra men det är klart att en minibuss med skjutdörr hade varit najs av och till. Å andra sidan var vårt användningsmönster sådant att jag satt själv i bilen 98% av tiden.

Jag har en kompis som har två barn och en barnvagn och han tycker att det är hur mycket plats som helst i deras Tesla Model 3. Det tycker ju inte jag…