Pålitlig bil med plats för tre bilbarnstolar

Hej!
Jag har följt rikatillsammans i några år nu och fått en massa bra tips passivt, tack! Nu har jag dock äntligen fått tummen ur och registrerat mig, eftersom vi i veckan fick reda på att vi ska få tillökning av inte bara ett barn, utan tvillingar (spännande!). Vi har en 1,5-åring sedan tidigare, så denna nya situation gör att vi behöver uppgradera vår bil, och jag skulle behöva er hjälp.

Utmaningen: Vi behöver en bil som har plats för tre bilbarnstolar, vi tänker tvillingarna bak med en vuxen i mitten, och storebrorsan fram. Det måste alltså vara en bil som har tillräckligt brett baksäte och helst isofix fram (och avstängningsbar airbag, men det antar jag är standard).
Vi vill ha en pålitlig bil och har gott intryck av Toyota och Subaru, och när jag har kollat runt på forumet verkar även Skoda och i viss mån även KIA förespråkas. Frågan är om deras baksäten är breda nog, bara. När jag kollar runt verkar folk snarare vara inne på att det behövs en Ford S-Max/VW Sharan/Volvo V90/Seat Alhambra.
Målet är att få tag på en lågmilad och pålitlig bil. Årsmodell och estetik är inte prio.

Budget: Initialt var vi ute efter något runt 100k, men det verkar vara svårt att hitta, så vi får nog höja till 150k (om det är möjligt att få en någorlunda bra bil för det priset ens).

Om ni har något tips, och helst även egna erfarenheter, får ni jättegärna lämna en kommentar. Tack på förhand!

Det var några år sedan barnen hade babyskydd och bilbarnstol. Men vi hade tre småttingar inom ett kort intervall. Vi sålde då familjekombin och köpte en VW Sharan, den bästa familjebil vi någonsin ägt.

Vi hade tur med den, inga fel eller trassel under åren med den. Med tre riktiga säten bak funkar alla kombinationer av barnstolar. Vår hade fyrhjulsdrift och diesel.

Stort bagageutrymme och inga dörrar att slå upp bak. Rekommenderar!

1 gillning

Hellre en Peugeot Rifter än en Sharan.

Kan också gå i god för sharanen. Inte så sexig men väldigt praktiskt för småbarnsfamiljen.

Spännande, kan du utveckla varför?

Pris
Driftkostnad
Markfrigång

Vi har tre barn och köpte en Kia Carens för några månader sedan. Än så länge mycket nöjda och gott om plats för alla i familjen. För 100k fick vi en 2016 ca 12000mil. Hade utkik på blocket ett tag.

Valde mellan den och Toyota Verso, den verkar också bra.

Inte dom sexigaste bilarna men praktiska!

Tack för input! Och tack för tips om andra bilar än just de jag specificerade. Vi är alltså öppna för fler bilmodeller än de jag sa, det var mest att det verkar vara just de modellerna jag sett snurra runt, och v90 känns svårt att få en vettig för under 150k. Men skönt att se att det finns alternativ för under 150k som andra varit nöjda med! Och det finns ju också en underliggande fråga om man får något mycket bättre om man går upp mot 175k

Hah, ja kanske det, men som sagt: det praktiska smäller mycket högre än det sexiga just nu!

Grannarna sålde sin V90 när tredje barnet kom. Dels var det alldeles för bökigt för ena föräldern att försöka klämma sig in mellan två barnstolar där bak, dels gick det inte att montera bilstolarna bredvid varandra så att en förälder kunde sitta ytterst.

Kört många mil med tre stolar bak i en octavia, varav en bakåtvänd

Tack för input! Nu är jag kanske okunnig, men är bakåtvända mer platskrävande? Tänker eftersom vi kommer ha två bakåtvända. Och hur gjorde ni för att barnen skulle hålla sams? :sweat_smile:

Var Octavian pålitlig eller var det en del verkstad?

Airbag går nog alltid gå att stänga av “permanent” på verkstad men det är inte standard med ett reglage för detta inne i kupén, utan det varierar mellan olika tillverkare.
Pratade så sent som idag med en säljare på Subaru och de har inte detta på några modeller alls. Värdelöst för barnfamiljer.

We are in a similar situation. When we learnt of the news, my first thought was we need a bigger car (speak of a practical man!) And I started looking for mini-vans like VW BUZZ and VW MultiVan.

However, once I settled down and thought a bit more we decided that we stay with our V90 CC; have one small one in the front, the first child in the back in a rear facing child seat and the other twin behind the driver with an adult sat in between.

What might help is to look for relatively slimmer car seats (for any age group). We have one from AxKid and it is too big to have in the front passenger seat of a V90 that I can not see the side mirror.

It might be cheaper to change the child seat than the car, so we keep the car and make it work for the short time (relatively) we need them in seats. Also, as we drive only a few times (two) on longer trips and the barnmorska is not too far away (a 10 minute ride) we thing we will manage.

Jag har tre barn i tät följd och har haft en sharan sen minstingen kom. Diesel med elektriska skjutdörrrar.

Fantastisk bil. Skjutdörrarna gör all skillnad att komma åt att knäppa fast och ta ut barn. Elektriska så slipper du går ut ur bilen när du släpper ut ett lite större barn fast du kan ha på barnlås. Rymlig kupé så det blir som ett litet rum där bak på långa resor. Tre riktiga säten bak och det går utmärkt att åka längst bak som vuxen. Låg midja på fönstren så barnen kan se ut och inte mår illa. Slukar både bagage och mil. Jag ligger på ca 0,7 på långtidsmätningen i bilen och då har jag en tung högerfot.

När jag gör ensamresor med barnen så sitter barnen på vars en sätesrad med äldst längst bak och minstingen framme hos mig. Inget kiv.

Negativt är att den är bullrig i höga hastigheter, att det saknas lastnät (men det har jag köpt till after market) och … jag kan inte komma på något mer.

PS. Airbag framme är enkelt att stänga av.

2 gillningar

Tänk på att de ganska snart växer ur babyskyddet och behöver fast monterade stolar. Vilket gör det otroligt bökigt att klämma sig in mellan stolarna.

Helst ska man byta till stol nr 2 så fort som möjligt då den är säkrare än stol nr 1.

1 gillning

Slutsatsen tror jag är att det går med vilken storkombi som helst om man tänker till lite i val av barnstol etc. men att det blir mycket mer praktiskt om man vågar välja en typ sharan med skjutdörrar och 3 separata stolar.

3 gillningar

Tack för all input hittills! Det känns onekligen som att vi nu är mer inne på minibuss eller liknande a la VW Charan/Toyota Sienna/Seat Alhambra/KIA Carens. Som sades här ovanför så går det nog att lösa med större kombis också med mer eller mindre meck, men ni har bra argument för minibuss som formfaktor. Jag får börja hålla koll på blocket et al. Väldigt surfigt med minibuss också, det är ju alltid ett plus (ja, vi surfar faktiskt, men vi får se hur mycket det blir av den varan de närmsta åren…). Fortsätt gärna komma med tips.

Åh tänk om Toyota sienna hade släppts här. Den hade vart najs.

Sverige får tyvärr långt ifrån alla bilar från utländska tillverkare.

Grattis och roligt med tvillingar!

Vi sitter i liknande sits förutom att vi har två sedan tidigare och får våran tredje när som helst.

Jag tog och monterade in ett Isofix fäste fram i våran V90 tillsvidare men vi kommer nog byta till en XC90 eller Q7.

Men ska man ha mest utrymme är det nog typ en Sharan som gäller.

1 gillning