Personbil för sex personer

Har snart leasat Skoda Kodiaq i 3x2 år. Jag har fyra ungar under 7 år och en fru att få in i bilen varje gång man ska iväg. Jag kör dragkrokbox och takbok vid längre turer för att kunna få med grejer.

Nu vill jag inte ha en ny bil längre. Jag vill ha en gammal, lagom sliten bil så att jag inte behöver oroa mig för vad ungarna förstör, klättrar på sätena, slänger upp dörrar etc.

Om inte mitt garage hade haft en maxhöjd på 190cm så hade jag köpt en buss.

Ingen laddmöjlighet så bensin eller diesel är det som gäller.

I övrigt skiter jag i det mesta såsom märke/färg/utseende etc

Tänkte mig en bil för max 150k och undrar nu om någon här vill dela erfarenhet från någon av dessa modeller? Kanske någon viss årgång/motor/låda man ska undvika? Eller något bra annat alternativ kanske?

VW Sharan
Seat Alhambra
Opel safira tourer
Ford galaxy
Ford s Max (kanske för liten)

3 gillningar

Personbil för sex

14 gillningar

OT: vilken klickbait-titel :joy: (eller så är jag skadad)

5 gillningar

Ytterst besviken efter att läst trådtiteln! :joy:

9 gillningar

9 gillningar

På ämnet kan jag bara bidra med med att Volkswagens TSI-motorer från 2010-talet, framförallt de mindre som 1.2 och 1.4 ska ha dragits med rätt mycket problem. Vet inte vilka motorer Sharan har men tänker att det bör vara samma/liknande som Golf och Passat. En expert får uttala som om exakt vilka man ska undvika och varför.

Ta det försiktigt bara

4 gillningar

Och släktingen TFSI från ungefär samma tidsperiod hade så mycket problem att majoriteten rasade eller behövde förebyggande åtgärder.

1 gillning

Får ärligt talat medge att jag blev besviken när jag väl läste inlägget.
Förväntade mig en mycket mer spännande tråd.

2/10 vilseledande rubrik.

3 gillningar

6 gillningar

Sharan /alhambra, du kommer att bli nöjd. Inga problem med takbox och dragkrok.

Äldre xc90? typ Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Edit, även om en xc90 är bekväm och säker skulle jag kanske också letat efter något mer minibussigt om man regelbundet är fler än 5 i bilen, även om en xc90 nog har lite mer bagage jmf. många andra sk. 7-sits bilar.

Tror Sharan är svårslagen i denna liga faktiskt.

1 gillning

Ledsen att jag gjorde alla besvikna😀 tur att moderator styr upp

4 gillningar

Buuu! Tråkiga moderatorer! Buuu! :sweat_smile:

8 gillningar

En till bil att kolla in kanske är KIA Carens 7-sits? Nära vänner köpte en begagnad för 130k nyligen. Jag är dock inte bilkunnig, men de har rätt bra koll så tror inte de skulle köpa något dåligt.

Vi har en Volkswagen tiguan allspace från 2019.
Den är sjusitsig men då får du max in en ryggsäck och en portfölj i bagaget.
Det är en trevlig bil att köra men något stor vid fickparkering och smala parkeringsgarage/platser men det går väl inte komma runt om man behöver en större bil.
Du får dra ganska tungt med utökat b-kort om du har behov av det.

1 gillning

Såg en Tiguan, kan den heta Allspace kanske?! Betydligt mer sittvänlig längst bak jämfört med en XC90.

Jag har ingen aning om årsmodell och pris men den verkade schysst, kanske -18/-19.

1 gillning

Jepp, både TSI och TSFI, framförallt de lite mindre, hårt turboladdade motorerna, är i paritet med Stellantis/PSAs PureTech-motorer (rätt kassa mao). GM relaterade motorerna i samma storlek i Opelbilarna (framförallt 1.4 och 1.6) är mer pålitliga jämförelsevis med TSI/TSFI. TSI i mindre storlek har blöt kamrem så vitt jag vet vilket är en katastrofkass konstruktion.

Då hade jag hellre tittat på en diesel sharan, men det är utan att veta något om diesel sharanerna, dieselgate och allt det där.

Vidare bör egentligen alla avarter från VAG/VW med automatlådor tas en extra vända med.

Värst är automatlådorna med dubbla kopplingar, används framförallt i hybridbilarna. Där är det ett litet metallfilter i växellådan som kan lossna när oljan börjar bli lite gammal, filtret glider då härligt in och hindrar en hydraulisk ventil att stänga. En ventil som krävs för att kunna starta bilen. :+1:

Spontant tänker jag mig att VW Sharan och Seat Alhambra är exakt samma bil, då båda är VAG bilar?

Hade jag själv jagat en MPV (eller vad det dessa fordon numera hör marknadsföringsnamn) så är Kias Carens rätt högt upp på listan, byggd på en beprövad plattform med rätt få barnsjukdomar.

Kan man sträcka sig till -1000 i sex appeal så är Dacia/Renaults bensin diton byggda med TCe motorerna, tråkiga, rätt klena, men förvånansvärt stabila.

Edit: sär skriv ning

2 gillningar

Men det är en import va? Eller har den sålts i Sverige?

Detta är en syskonbil till den kodiaq jag kört nu ett tag. Nu e det dags för en fulare och mer rymlig bil…