Bil där två barn åker bakåtvänt och plats för barnvagn i bagaget

Såg någon mer som nämnt Kia Optima. Nu var våra barn för stora för att åka baklänges när vi köpte den men modellen valdes pga det rymliga baksätet. Jag är 184 cm lång och vår 15-åring på nästan 190 cm åker bakom mig utan att slå knäna i sätet framför. Helt ok bagage i kombin och de är som regel välutrustade med bla adaptiv farthållare.

Peugeot 807 säger jag bara. Är sjusitsig, men tar man ut dom två stolarna i skuffen får du plats med tre barnstolar i baksätet och två barnvagnar i skuffen. Uppfällda.

Men…

Räkna med reparationskostnader på två-tre tusen varje månad.

Talar av egen erfarenhet😑

Tänkte ta en titt på Ford Focus Active också. Hade en sådan som hyrbil för några år sedan, vill minnas att den var rätt trevlig. Någon som har en sådan?

Sikta på Skoda Superb, fantastiskt utrymme för bakåtvända stolar i den.

1 gillning

Gillar verkligen den men den är lite över våran budget.

Själva har vi en V90x
Skulle du ekonomin och vill ha platsen så säger jag V90 Passat eller Superb.

Vi har två bakåtvända Besafe X1, båda på höger sida. Förarstolen och bakompassagerare fritt.

Funkar bra och ett vettigt baggage. Däremot inte de biligaste fordonen.

Nästa bilbyte innebär att minst 1 åker framåtvänd så siktar vi ned en klass till Golfklass tror jag.

Vi hade en Mondeo kombi när barnen var mindre. Funkar hur bra som helst med båda bakvända, och sen ännu bättre när den stora började sitta framåt. Och priset var, iaf då, fördelaktigt jämfört med Passat, V70, Superb osv. Delar ju mycket teknik med V70 sen det var samma ägare.

Vi har en touran som gott och väl rymmer det, dessutom med gott om plats för (lång) förare och två passagerare

Många rekommendationer på asiatiska bilar, Ford och VW, men Volvo och tyska premiumbilar slår väl allt, även prismässigt, tyvärr. Vi har flera bilar, men skulle aldrig kunna tänka mig annat än Volvo, BMW, Audi eller Mercedes som förstabil, trots att vi bara är två vuxna. Vill man komma billigt undan, rekommenderar jag Mercedes E-klass kombi, S212, 2014-2016. Annars är just mitt förstahandsval S213, den vi har kvar, från att haft båda. Kia är väl ok bilar, vad jag förstått, om man enbart ser bilen som transportmedel. En viktig anledning att jag valt Mercedes E-klass är den suveräna belysningen man får med ILS-/Multibeamljusen som finns att få på vissa modeller, partiellt helljus även vid möte, och slippa slå på och av helljuset.

1 gillning

Blir antagligen en Skoda Octavia -20 1,0 TSI med manuell låda och ca 5000 mil. Är ju en ganska vanlig bil så det finns ju några att välja på.
Ska provköra Toyota Avensis också innan vi bestämmer oss. 2018 bensin med automat går att få för runt 200000. Kommer antagligen att behöva finansiera 50% av bilen med lån utan restvärde. Eller är lån med restvärde mer fördelaktigt?

Matrix-ljus finns på mängder av bilar. Mercedes variant är säkert bra men ingen anledning att välja Mercedes just bara för detta.

Visst är det en fantastisk uppfinning med adaptivt ljus! :slight_smile: Själv väldigt nöjd med Audis motsvarande (Matrix) och kommer inte skaffa en bil utan denna funktion. Mörkerkörning är tillräckligt jobbigt ändå. Skönt att bara kunna slå på helljuset och veta att man alltid har mesta möjliga ljus. Märkligt att det inte är vanligare, men det är väl tillval hos alla tillverkare.

Opel Insignia Sports Tourer är en bil vi tänker titta på också. Mycket utrymme till ett bra pris. En 2018 kostar runt 200000. Verkar som att det är mycket bil för pengarna.

Det är väl tre bra alternativ ni tittar på? Opel är ju motsatsen till Volvo, istället för att betala mycket för lite så betalar du lite och får mycket. :smirk:

Sen är bilar alltid nyckfulla varelser enligt mig. Kan vara bra att öronmärka 10-20 000 kr av budgeten för ny begagnad bil för plötsliga fel som kan uppstå inom 6 månader.

Problemet är benutrymmet för barnet när det sitter bakåtvänt, få bilar klart det när barnet fyller 3 år, ännu mindre vid 4 år. Det enda jag hittat som funkar är Skoda Superb eller Skoda kodiaq, finns helt enkelt en decimeter till i benutrymme. Volvos baksäten är en katastrof, dåligt lastutrymme också. Fick sälja min Volvo då vi inte fick plats.

Var och provade Octavian idag. Trevligt med DSG lådan men bagageutrymmet var lite för litet när vi provlastade barnvagnen.
Nu blir det att prova V70. Är det värt att lägga 200000 på en V70 från 2016? Anser ni att det fortfarande är en prisvärd bil med tanke på åldern?

Nej.
Dessutom är V70 inte superstor heller.
Jag hade gått på t ex Skoda Superb om nu utrymme var det som var mest intressant.

2 gillningar

En bra bil på många sätt, men prisvärd kan man nog inte kalla den för 200k (kanske om det är väldigt låga miltal tex för många v70 rullar mycket så lågmilarna är nog rätt eftertraktade). Men totalekonomin kan ju ändå bli ok för det är nog en stor chans att andrahandsvärdet fortsatt kommer vara starkt när ni ska sälja bilen.

Har en octavia 18, 1.0 DSG “style och bussinesspaket”. Kämpade länge med bagageutrymmet och stor vagn under insynsskyddet. Nu kör vi istället helt utan insynsskydd (tagit ut det) och har lastnätet uppe istället. Vilken frihet!

Tycker baksätet är rymligt nog för bakåtvänt, benutrymme är inget barn behöver, de sitter ju knappast “ordentligt” när de har chansen ändå och det påverkar inte säkerheten. Men visst pratar vi barn uppåt 140cm som ska åka bakåt ändras det ju men då är det inte många som inte vänt.

1.0 vill man gärna ha DSG till har jag hört, blir en jävla massa vevande annars om man inte bara kör landsväg. Man får undvika backa med husvagn i rusningstrafik bara, det gillar inte automatkopplingslådor av deras typ, enligt Skodas forum.

Köpte den 2020 med 3500mil och gav då 167k, har nu gått strax över 9500mil utan större katastrofer. Originalservice är dyrt men det har den fått…sånt kanske man ska ta med i beräkningen när man väljer mellan märken. Hade jag fått välja fritt hade jag naturligtvis gärna kört Superb eller kanske Passat, men Octavian kändes som en bra kompromiss vad gäller utrymme, utrustning och värde för pengarna jämfört med en dyrare Passat, Golf och Seat Leon som är samma bil har tydligt mindre utrymme men samma teknik.

1 gillning

Tack för ett bra svar!

Vi provade en 1.0 TSI med manuell låda och tycker som dig att det blev en hel del växlande.
Vi provlastade vagnen utan insynsskydd men jag tycker ändå att det var lite för litet. Provade även att plocka av hjulen på vagnen och då gick den in på längden vilket gav en hel del mer plats.
Vi har inte bestämt oss än om vi tycker att utrymmet räcker eller inte så vi avvaktar lite med den och ska prova Passat och eventuellt Superb. Tråkigt bara att dom är så mycket dyrare än Octavian.