Om jag vore du skulle jag kolla vad det betyder i relation till ditt försäkringsbolag. Att något är ”godkänt” av en myndighet betyder inte nödvändigtvis att det är klockrent på alla plan.
Det kan bli problem med det juridiska iallafall. Allt är inte så enkelt som du tycks tro. När skadan väl har inträffat kommer villkoren att tillämpas rakt av och att produkten är godkänd behöver inte alls innebära att den accepteras om det samtidigt innebär att du går över det maximala antalet passagerare som bilen är godkänd för.
Det är helt klart vettigt att kolla upp med försäkringsbolagen innan vad som gäller. De är säkert inte ovilliga att reda ut frågan.
Kan intyga med @Anonym om fördelarna med en Sharan. Vi hade en från 2005 när jag växte upp från att min yngsta syster föddes när jag var 12 (4 barn totalt). Den funkade bra utrymmesmässigt i 10 år, trots att jag, min bror och pappa är 187, 195 ish respektive 200 cm som färdigväxta. Pappa ville inte sitta längst bak, annars kunde alla sitta var som helst i bilen. Sätena på 2a och 3e raden kunde lutas, fällas ihop och monteras bort på någon minut per stol så utrymme var aldrig ett problem. Även en veckas resa till sälen gick bra. Det som är värt att fundera en gång extra på är krocksäkerheten. Misstänker att den är sämre än en suv. Frågan är hur mycket sämre bara.
Juridiskt får du inte åka 6 pers i en bil avsedd för 5.
Har du information från en annan källa än tillverkaren själv, eller som de refererar till? Tänker att tillverkaren såklart vill framhäva allt som gör att den säljer bättre. Jag gillar den nytänkande innovationen, men kan inte undgå att fundera på vad transportstyrelsen och försäkringsbolag tänker, hur bra säkerheten egentligen är kring produkten och om den verkligen löser ditt problem bra på lång sikt.
Varför skulle en Sharan vara sämre än t ex en Kodiaq eller liknande?
Däremot finns det ju alltid bilar som är bättre. Och större, tyngre osv.
Tittar man på EuroNCAP så verkar iofs Kodiaq bättre än Sharan, mest för fotgängare då.
Jag har frågat LF gällande hur de ser på försäkringsdelen, återkommer
Ska absolut kolla mer på Sharan, hade missat att den faktisk är både längre, och har mer lastutrymme än Kodiaq. Men slutat tillverkats verkar det som… får kolla på beggat
Det finns alternativ från Seat, Ford, Mazda, Kia m fl. Alla kommer med den fördelen att resten av världen ser att du har stor… familj.
Låter som att du behöver arbeta på din auktoritet.
Låter som att du behöver läsa en gång till, alternativt återkomma när du fostrat 3-4 barn i småbarnsåldern och dagligen mölat in dem i baksätet med full vintermundering.
Ett vittnesmål från en sharanägare.
Jag gick från Passat till Sharan och har inte ångrat det en sekund. Har en välutrustad från 2017 idag. Glöm att jämföra med en SUV. Du kommer att älska skjutdörrarna. Insteget är enormt och det är tre riktiga säten i baksätet, alltså alla är sextio breda, inte sextio-fyrtio-sextio som är standard i de flesta andra större bilar. Tre bakåtvända stolar är inga problem. Om man är barn kan man klättra in från bagaget till den tredje raden. Drar ca 0,6-0,7 diesel på långtidsmätaren.
Bagageutrymmet slukar det mesta men inte om man är sju i bilen, då får man titta på multivan eller något annat. Vi har kört till sälen med sex i bilen från Skåne och det funkade bra.
Grattis, där har du ett rikt liv, i mina ögon!
Tack för bra info! Det där med sätesbredden hade jag inte tänkt på
Tack, ja verkligen rikt. Bra att påminna sig om det ibland…
Slår också ett slag för sharanen/Alhambran.
Suverän bil när du har 3+ barn.
Dock inte så sexig att köra…
Jag har flera vänner som envisas med att köra små ”sportiga” bilar typ BMW i4, Tesla M3, Polestar2 mm trots att de har barn. Inte världens sexigaste känsla att klämma in tonåringarna bak i en i4 och se att den längsta får ta av sig skorna och vinkla huvudet 45grader annars slår han i taket. Sen får man packa i mjuka kassar och ha med hälften så mycket som man egentligen vill varje gång man åker på semester…
Märkligt att de slutade producera dessa bilar… Touranen är inte alls lika rymlig, och inte heller s-Max… borde finnas en hyffsad efterfrågan på dessa praktiska familjebussar
Dessutom ser man bra ut från baksätet från Sharanen jämfört med andra “sportigare” bilar med hög midja vilket gör att barnen inte mår illa så man måste stanna lika ofta som en elbil fast man egentligen kan köra +100 mil på en tank.
En killgissning är att vi har EUs utsläppskvoter att tacka för det. Samt lite grann alla som hellre knör ihop sig i en tuff suv med nödsäten bak.
Håller med @TheEmil men vill tillägga att Sharan i nästa generation från 2010 (den som slutade tillverkas 2021) är bättre i baksätena än den från 2005. Jag har haft båda versionerna (och Ford Galaxy av generation 2) från 98 och framåt.
Stora fördelen med Sharan och andra stora MPV är att de har ett mycket stort bagageutrymme om man åker med 5 personer. För min del är det möjligheten att ta med en icke fällbar rullstol som för att den är ett oslagbart alternativ. Dessutom är andrahandsvärdet fantastiskt. Den jag köpte ny 2021 har kanske tappat 10 % på två år och 5000 mil. Tittar jag på priserna så kostar en begagnad hos bilhandlare mer än vad jag betalade för den nya sommaren 2021 (identiska bilar med 4WD och hög utrustningsnivå).