4a barn i baksätet?

En gång när jag var liten och skulle åka och bada så lyckades morsan trycka in fem barn och två vuxna i sin Toyota Starlet.

På den tiden var det nog lagligt så länge dom som hade tillgång till bälte använde det.

Det finns extrasäte i bagaget till V70. Det kan nog finnas till andra bilmärken också.

Ja det finns till merca e-klass och tidiga tesla modell s också…

Nu fick jag svar från Länsförsäkringar ang ”barnstolen”. Jag hade gett dem hemsidan multimac.com att kika på…

”””
Ursäktar att du har fått vänta på återkoppling kring den här typen av bilbarnstol. Jag var tvungen att fråga min supportavdelning då jag aldrig fått frågan tidigare.
Trafikförsäkringen gäller även om denna anordning är installerad i bilen.
”””

Den här tråden fick mig att vilja byta bil men svårt att hitta en bra ersättare till Sharanen.

Mutlivan ehybrid verkar vara ett alternativ eller ID Buzz sjusitsig som kommer till våren. Inte många sjusitsiga elbilar där ute.

Vad säger ni alla storfamiljsföräldrar? Något bra förslag?

Ev 9 kom ju nu… och sen lite dyrare EX90

Ja lite tråkiga suvar tycker jag själv. Framförallt EV9 men det är förstås personligt.

Drömbilen

Då är man tillbaka på SUVar med nödsäten längst bak. Jag gissar att ID Buzz kommer vara den första vettiga familjebussen.

Men den har ju tyvärr rejält luftmotstånd och drar mycket el…

Ja, typ som KiaEV9 då. Jag har inte testat i praktiken men båda har rätt usla WLTP-siffror för förbrukningen. Volvon lär väl inte vara bättre. Däremot har Buzz mindre batteri och Kian har väl 800V-system så förutsättningarna finns att ladda snabbare på utvalda snabbladdare.

Denna test är gjort för att testa stolen själv (förankring etc). Den tar inte hänsyn till att antal platser i bilen. Dvs du skulle kunna ha fyra platser k baksätte och då är det ok att använda denna utrustning. Men är det endastctte enligt typgodänande får du inte använda den.

Skicka en fråga till Transportstyrelsen jag fick väldigt bra och snabba svar av dem, visserligen gällande körkortsbehörigheter men de var väldigt service minded.

Och försäkringsbolaget.

Blir lite väl mycket Killgissning över en sån här tråd även om jag tror många är på rätt linje.

Jag föreställde mig att det finns mindre utrymme för deformationszoner med tanke på hur fronten är utformad sluttande neråt medan en kodiaq har en mer box-liknande form. Men det är ju bara positivt om jag har fel. Kan ju såklart vara så att säkerheten förbättrats i nyare varianter. Oavsett, intressant att veta :+1:

Antalet passagerare

Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

• Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.

Källa:

Nu kan vi alltså slå fast att,

• För åtminstone ett försäkringsbolag (LF) denna anordning godkänd.
  • begreppet ”man får inte ha fler personer i bilen än den är registrerad för” inte är helt sant, enligt bilden ovan.

Så nu kan vi nog släppa det juridiska/försäkringsmässiga och fortsätta fundera på om det är en smidig lösning för att tex frigöra bagageutrymme, slippa köpa en 6/7 sits bil etc

Jag säger njae. Smidig är den inte. Men som nödlösning för att användas då och då eller i specifika situationer, visst. Jag hade aldrig köpt en sån för att frakta familjen om jag hade 4 barn.