Större bil - plug-in-hybrid för pendling?

Hej

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (6 och 8 år) och har idag en Citroën C4. Vi fick C4an ganska billigt av en släkting och den är väl värd ca 200k nu och vi har ca 60k i lån på den.

Min fru pendlar ca 7 mil varje dag i C4an. Den drar väl omkring 0,6l/mil. Jag jobbar hemifrån.

Vi känner ibland att vi hade behövt både en större bil men även ev en andrabil (stökigt när aktiviteter krockar för barnen tex och vi behöver åka till olika ställen samtidigt). Då är frågan lite om man ska skaffa en liten plutt hon hon kan pendla med eller om man ska skaffa en större plug-in-hybrid där den stora delen av det hon kör kan göras på el och antingen ha kvar C4an eller sälja den mot en pluttbil vi kan ha som andrabil.
Vi har laddbox hemma.

Jag har spanat lite på Skoda Kodiaq phev. Den ska ju nå 11,5mil på el så då borde ju frugan klara majoriteten av sina 7mil/dag på el.

Så… skaffa en lätt begagnad Kodiaq Phev och byta in/sälja C4an låter väl rimligast? Sen casha en liten Aygo eller nåt om vi vill ha en andrabil.

Sen undrar jag lite om lån. Det finns ju lån med restvärde. Som jag förstår det så amorterar man ner till ett visst värde och efter 3 år tex så får man lösa resterande antingen genom att lämna tillbaka bilen, casha eller förlänga lånet.
Fördelen är lägre månadskostnad men efter dom 3 åren om bilen är värd detsamma som lånet så måste du ju ändå betala en ny kontantinsats… räknar man med den nya kontantinsatsen så blir ju månadskostnaden inte så låg? Köper man med ett ”vanligt” lån har du ju oftast(?) lite mer värde i bilen som du kan putta in (delvis i alla fall) till nästa kontantinsats.
Förstår jag fel hur lån med restvärde funkar? :slight_smile:

Vi klarar månadskostnaden för både lån med restvärde och ”vanligt” billån utan problem. Så det är mer än fråga vilket som är mer fördelaktigt.

Skaffa en prisvärd elbil för pendlingen, ingen idé att ha en PHEV för det, bara ökade servicekostnader med dubbla drivlinor.

2 gillningar

Något tips på prisvärd el?

Du menar någon mindre el för pendlingen och sen en större bensinare då (eftersom vi söker en lite större bil)?

Optimalt vore två elbilar, om ni har möjlighet till det, t.ex. en Hyundai Ioniq 2018 och en Skoda Enyaq, om Enyaqen är tillräckligt stor för era behov.

Enyaq är definitivt tillräckligt stor. Jag ska kika på den. Två elbilar är nog svårt dock då vi bara har möjlighet att ladda en bil i taget. Inte möjligt med två laddboxar (har en i garaget via samfällighet).

Men i så fall kanske en Enyaq och någon liten bensinare som andrabil bara.

Det tror jag inte är något problem, om du jobbar hemifrån så kommer ni inte behöva ladda bägge bilarna samtidigt särskilt ofta, om ens någonsin.

Räkna på det ordentligt innan du köper elbilen bara.

För mig personligen tog det ca 10 år sist att tjäna in prisskillnaden mellan elbil och bensinbil men det var för något år sen.

Ja det verkar ju onekligen svårt att få el att gå ihop, även om man kan ladda hemma!

Det finns ju beg elbilar för 100-200k idag som löser fruns pendling. Nog borde väl det gå att räkna hem? Beror väl iofs på vad ni får betala för laddning.

Kan du ge tips på några bra bilar i den prisklassen? Är nämligen själv ute efter en just pendlarbil.

Hyundai Ioniq 2017-2019.

2 gillningar

Kolla på leasing av id4/enyaq, 4995 på id4 med 1000 mil(går att höja upp om så behövs) men kanske går att kombinera med att frugan använder c4 1-2 dagar i veckan för att jämna ut milen och få köra den ordentligt varm varje vecka så slipper ni kondens i oljan.
Lån med restvärde(restskuld borde det heta) blir endast att du amorterar mindre och värdeminskning äter upp handpenning som du är inne på.
Däremot skulle jag hellre köpa vinterhjul själv än att lägga dom på leasing som ofta är mycke dyrare.

ID3, Leaf, BMW i3, Kia Niro är väl rimliga bilar i den prisklassen.

1 gillning

Vi kör en medelstor bensinkombi (Audi a4) för långresor och en mindre elbil (BMW i3) för pendling/resor i närområdet och det känns ganska optimalt.

Men visst skulle vi spara en slant på att bara ha en bil, men då också vara ”strandsatta” emellanåt.

Kolla Kia e-Soul Single Speed

Klarar 20+ vintermil på en laddning.