Hjälp med byte av bilar?

Hej!
Undrar om ni kloka kan hjälpa mig då jag har kört fast lite i djungeln gällande det ekonomiska svarta hål som är bilar!

Jag har två leasing-bilar som går ut under 2024. En KIA Ceed phev (laddhybrid) samt en Peugeot e-2008 (hel el).
Jag och sambon bor utanför storstad och pendlar till och från jobbet ca 6 mil/dag. Vi bor i villa med solceller på taket och laddare med 2 uttag.
Vi jobbar bägge oregelbundna tider så vi är tvungna att ha 2 bilar för att få vardag med 3 barn att gå runt.
Efter att sista barnet kom har vi svårt att få plats i Kian alla 5 så det är ett “krav” att 1 av bilarna är större än så då vi kör till sommarstugan osv relativt ofta. Vi har goda inkomster (jag 750 tkr 2023 och sambon 530 tkr) men inget sparkapital att prata om efter att vi köpte huset förra året, dessutom hög belåning, och som att det inte vore nog vill vi renovera kök och badrum under året.

Hur ska vi tänka när det gäller bilarna. I dagsläget kostar
Kian: 5140 kr/ månad + 500 ca kr i bensin samt 350 kr/månad i försäkring.
Peugeot: 5804 kr/ månad. Försäkring ingår.

Då vi ffa pendlar en ganska kort sträcka och har solceller och laddare på plats känns det attraktivt med el alternativ men vad är billigast? Ska vi fortsätta leasa? Köpa begagnat/med billån?

Stort tack på förhand! Mvh

Rent spontant är det grymma prutlägen / prissänkningar på elbilar för tillfället, kanske håller i sig tills fossila bränslen går upp eller inflationen avtar (som den verkar göra nu). Nu tänker jag på 2-4år begagnade då om det är ett alternativ… :upside_down_face:

Ska jag köpa 2 kontant så blir max 300 för 1 och 150 för den andra… Har svårt att hitta beg elbilar som är tillräckligt stora (för den stora då) i det prissegmentet men det kanske bara jag som är kass på att leta? Har du några modellförslag?

Hur många mil åker ni när ni måste vara alla 5 i bilen? Gör ni massa småresor eller bara enstaka långresor när ni behöver vara 5? Har du verkligen räknat på totalkostnaden av elbil vs. diesel?

Just stora elbilar är läskigt dyra.

Kan en väg framåt kanske vara:

• 1 liten elbil (kanske köpa ut e-2008:an? Eller gå ner till en e-208 - du kan köpa en sådan i mycket gott skick för ~240 tkr) som används för pendling
  • 1 stor, 5-8 år gammal dieselbil (t.ex. en Skoda Superb - jätterymlig full size-kombi, lite av en “goto” familjebil som ofta föreslås av folk på forumet. En 2018 med carplay går på ~185 tkr på blocket).

Ni använder elbilen när ni kan, speciellt de gånger ni gör kortare ärenden. Just för pendling är en dieselbil absolut rimlig för er situation.

Att leasa två nya bilar tycker jag känns lite korkat, ni lägger väldigt mycket pengar på bil sett till vad ni får (två tråkiga budgetbilar).