Kör 7-10 mil per dag, värt att byta en befintlig Mitsubishi Outlander till något annat?

Hej!

Kommer flytta inom snar framtid och därmed få längre sträcka till arbetet, jobbar i skogen så sträckan varierar men minst 7 mil om dagen upp till 10mil i normala fall.

Har en Mitsubishi Outlander, bensin som drar 11-12liter / 100km och har funderat om det är värt att byta bil?

Alternativt till diesel, t.ex Volvo XC70 eller är det värt att satsa på en elbil, t.ex Audi E-Tron 55

Har cirka 200tusen extra som jag är beredd att lägga på en ny bil.

MÅSTE med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång.

Är det värt att byta bil tro? :slight_smile:

Tack i förväg!

1 gillning

Hur gammal är den bil du har idag? Jag skulle köra den så länge det bara går. Borde var bäst ekonomiskt.
Vad är anledningen att du vill byta, och vad innebär 200.000 extra?

1 gillning

Min bil idag är från 2006, medkörd 255tkm och anledningen till att jag skulle vilja byta är nog att den drar så pass mycket, snabbt räknat kör jag runt 1600km / månad.

Jag har 200 tusen extra att köpa en bil för, alltså inget lån inblandat, men skulle jag köpa dyrare bil skulle ett lån vara ett måste, men det lönar sig sällan med billån :slight_smile:

Ja, det är värt att byta till en XC70 D4 eller D5 AWD. Fantastiska bilar. Du åker säkert, komfortabelt och med gott om lastutrymme. De är driftsäkra och pålitliga. Tar sig fram överallt. Stryktålig som få. Därför polisen använder dem.

Jag har själv en V70 D4 AWD. Bästa bilen jag ägt. Drar 0,6 - 0,7 L/mil blandad körning.

Har bara bra att säga om den bilen.

Hitta en med full servicehistorik på Volvo och gärna med automatlåda. Gärna 2015-2016 års modell, de har inga barndomssjukdomar. Ett annat tips är dragkrok och laminerade rutor runt om (sänker ljudnivån och försvårar inbrott).

4 gillningar

Nej. Bilen gör det den ska.

Kör tills den ger upp (reparationskostnaden överstiger ekonomiska värdet samt egna emotionella värdet)

Öva på köra ekonomiskt :slight_smile: Sänker månadskostnaden snabbast.

1 gillning

Bränslet är bara en del av bilkostnaden. Du behöver en riktig bil med fyrhjulsdrift så du lär ju inte komma ner under 8 l/100km.
Nä, behåll din bra bil tills hjulen ramlar av.
Elbil är ju det dyraste du kan ha så glöm det.
Jag var i liknande situation för 11 år sedan, jag bytte jobb! Då kunde jag cykla till jobbet.

Välkommen till forumet @Ted1453!

Skulle tipsa om @skogstomten:s tjänste “hjälp vid bilköp ” kan vara värt att ta ett samtal med honom. Han är forumets expert på bilar och varit med några avsnitt om bilar. :slight_smile:

@Skogstomten - du har kanske även något inspel till @Ted1453 ?

Det går absolut att komma ner i förbrukning på 0,6-0,7 l.

1 gillning

Ja med dina körsträckor kan det nog gå att räkna hem, men just Audi E-Tron är rätt dyr såklart. Det finns andra alternativ som t ex Skoda Enyaq som finns med fyrhjulsdrift. Markfrigången är 180-190mm tror jag.
Beroende på hur du kör och jobbar kan elbil vara ett enormt lyft (kan tex värma och hålla kupén varm länge utan dieselknatter eller avgaser) eller en begränsning, om du ofta kör längre än aktionsradien.

Det beror ju alldeles på förutsättningarna och vad för bilar vi pratar om. Men visst, man måste köra mycket för att räkna hem det.

1 gillning

Du arbetar i skogen skriver du, med vad?
Jag känner mig lite tveksam till elbil pga de dåliga vägarna. Läste om någon som fått en buckla i batteripacket och det blev sanslöst dyrt. Det är ju inte ovanligt att det sticker upp stora stenar på vissa vägar. Sen tycker jag de nyaste bilarna (oavsett drivmedel) kan vara rätt frustrerande på skogsvägar. Dom piper och autobromsar för allt möjligt. En kompis kunde inte köra in till min koja eftersom hans Passat vägrade köra över en svacka vid avfarten från vägen. Provkör innan du köper.

2 gillningar

Utifrån det du skriver skulle jag säga JA det är nog värt att byta bil. Både ekonomiskt och för mindre risk/besvär/sannolikhet för driftstopp/dyrare reparationer.

Till VAD är en annan femma! Det beror helt på dina preferenser i olika avseenden. Olika bilmodeller är bra på olika saker helt enkelt.

Förra vintern körde jag själv en lågmilad V70-10, 185hk diesel-aut. Trevlig bil på många sätt! Nu kör jag en BMW i4-23 elbil också väldigt trevlig bil på många sätt! MEN det är alltså två heeelt olika bilar som kanske passar två helt olika målgrupper/personer beroende på vad man söker.

Jag har haft 109st olika bilar genom åren varav 16st elbilar. Sen har jag jobbat inom bilbranschen i närmare 25år. Jag har bland annat under många år jobbar med vad man kan nämna ”konkurrentbevakning”. Dvs att hålla reda på hur olika bilmodeller är och sen att utbilda bilsäljare på just det.

Vill du ta hjälp av min rådgivning är du välkommen att höra av dig.

1 gillning

Helvete. Jag har nog inte ens haft 109 olika kalsonger i mitt liv. :grin:

2 gillningar

Toyota rav 4 ekonomisk att äga 4 hjulsdrift lastutrymme stort markfrigång rekomenderas starkt. Så byt

1 gillning

Varför inte en plug in hybrid? Funkar din outlander bra nu kan du ju alltid köpa hybriden istället. Det finns ett gäng ute för runt 200tkr som varken är jättegamla eller gått så långt. Dom började livet som tjänstebilar

2 gillningar