Hjälp välja husvagnsdragande bil

Vi är en familj med 2 barn (6 och 9 år) som kör cirka 10000 km/år varav

• 3000 km/år är sommarsemester med husvagn
  • 1000 km/år helgturer med och utan husvagn
  • 6000 km/år (typ 100 km/vecka), nån tur ut å vandra i skogen samt nån storhandling

Viktigt för oss

• Kunna dra husvagn med totalvikt 1200 kg (på sommaren)
  • Räckvidd på minst 200 km med husvagn mellan tankning/laddning
  • Miljön, minimera koldioxid
  • Billigt, alltså bara ta sig från A till B, inget intresse av att visa upp någon fin bil för omgivningen

Vi äger idag en Ford focus bensin från 2008 som gått 140000 km,
Vi bor i Norge

Lite alternativ

• Köpa en stor elbil som drar husvagnen
  • Köra vår gamla bensin-Ford på husvagnssommaren och köpa en liten elbil till resten av året
  • Ta cykel/taxi till vardagen (skogs- och shoppingturerna) och hyrbil till sommarsemestern?
  • Köpa begagnat eller ny?

Tacksam för tips, någon som räknat på taxi/hyra istället för att äga bil?

1 gillning

Min 20 år gamla Honda CR-V får dra imponerande 1570 totalvikt med vanligt B-körkort i Sverige, jag vet inte vad den är godkänd för i Norge. En billig ganmal bil med kamkedja så att man slipper byta kamrem. Många av annonserna på Blocket säger att de har en sån specifikt för att dra husvagnen. Vardagspendlingen försöker jag köra med elcykel.

Det går förstås mot ditt mål om låg bränsleförbrukning, men du får nog prioritera vad som är viktigast.

1 gillning

Har hört att Subaru är bra drag bil… Antingen Outback eller Legacy… Stortsätt samma bil men olika markfrigång…

1 gillning

Mazda cx5 2.2 diesel
Från 2013 och framåt
Föredrar personligen bensin motorn (2.5) men det går åt så mycket soppa när man drar husvagn.

Men generellt minst en 2.0l diesel eller 2.4l bensin om en bil ska orka med och dra husvagn på ett vettigt sätt uppför backar och berg.

Jag hade valt en Skoda Enyaq iv 80x 4x4 om 600.000:- inte är ett problem.

Som JPT skrev, Subaru är fina med riktig 4X4, gärna en diesel gjord innan 2018.

En elbil kommer drastiskt att minska i räckvidd med en husvagn bakom även om vagnen inte är så tung.

Som en vardagsbil för en familj som behöver lite lagom med lastutrymme så skulle jag tipsa om en Volvo V60 2016-2018 D3,D4,D5. Du hittar en lågmilad för 200-250 000 sek.

2 gillningar

Stort tack för hjälp, tänkte billig elbil främst ifall det blir köp…

Kom bara ihåg att alla elbilar som får dra 1200kg även kräver B96/BE körkort för att du ska få göra det.

Sen kommer “20 mil räckvidd MELLAN laddning” i princip kräva de elbilarna med längst räckvidd och att du ofta kommer få ladda uppemot 100%. Samt att du i princip kommer ligga på gränsen många gånger med väldigt liten marginal.

Läggs sen ihop det med ditt önskemål om att den ska vara “billig elbil” så blir min slutsats att det är väldigt svårt att få ihop alla de önskemålen i en elbil.

Så utifrån det skulle jag säga alternativ 2 eller 3 i din punktlista ovan.

2 gillningar

Men det är jätteskoj att se de andra bilisternas blickar när man glider in på en Supercharger med sitt lååååånga ekipage :joy:

Varför skulle det krävas B96/BE för att det är en elbil?

Det skrev han ju inte. Men faktum är att de flesta elbilar är jäkligt tunga. Det spelar såklart roll.

Ja absolut, tänkte mest om det var något jag missat, specialregler etc.

Totalvikten högre än 2300kg på de med högre dragvikt. +1200kg husvagn så går vikten över 3,5ton.

Finns få elbilar som ens får dra 1000kg på B-kort.

Så inga specialregler eller liknande utan mest en konsekvens av att många moderna större bilar överlag och elbilar väger mycket.

Gammalt regelverk med 3,5ton som ställer till det.

NI kör så lite så det bästa för miljön är att ni kör er Ford så länge den går. Och när det inte går längre så köper ni en bättre begagnad med bensinmotor. Köp gärna en med V8 och fyrhjulsdrift så ni har något bra att dra med. Det blir även bäst för ekonomin. När ni inte är på semester etc så cyklar ni så mycket som möjligt och sparar på bensinpengar och miljön ytterligare.
Detta är om ni är miljövänner och ekonomiska på riktigt.
Vill ni kokettera med att visa ett miljöintresse så köp en elbil som är svindyr och dålig.

1 gillning

Visste inte att antalet cylindrar påverkade dragförmågan…

1 gillning

Nä, men en stor motor är bra att ha, speciellt om man skall dra och det är vanligt att fler cylindrar betyder större motor. V8 har också den fördelen att folk tror att de drar enorma mängder bränsle så man kan ofta köpa dem till bra peng. Men visst, en mindre SUV med liten 3,5 liters V6 är också ett bra alternativ.
Själv kör jag två Crescent, oslagbart!

Yes. Jag har mycket negativa minnen av en Ford kombi med 2 l motor på 100 hästar med husvagn efter på ca 1 ton. Väldigt trött och blev slingrigt redan vid 80. Vi drog senare samma vagn med en SAAB 9000 turbo och även en annan bil med samma motortyp med nära 200 hästkrafter. Det gick hur bra som helst pga effekten och stadigare bakvagn.Även omkörningar odramatiska. Ca 1,2 liter per mil. Elbilar verkar dra dubbel med el med vagn efter och oftast verkar man behöva haka av vagnen vid laddning.

En sån liten vagn kan du dra med i princip vad som helst som har dragkrok.
Kör ni mycket i berg/fjäll kanske det kan vara värt att välja något kraftigare dock.

Körde ca 250 mil med en vagn i liknande storlek och en Tiguan 190hk diesel för några år sen, märktes inte ens att vagnen var efter, mer än på förbrukningen då, den gick upp med 0,2-0,3 liter per mil.

Jag kör elbil mest för att reta upp äldre män som inte själva har kört, eller har råd att köra, elbil i lite bättre klass.

Som grädde på moset är många elbilar egentligen fantastiska dragbilar bara man klarar dragvikten.
Har man inte behovet att kunna köra non stop i en hel dag så funkar det även om laddstoppen helt klart blir med enerverande än utan släp.

Om jag vore TS och egentligen inte behövde köra så mycket eller hade behov av dyr fin bil så hade jag antingen behållt Forden eller köpt typ en Subaru Outback eller liknande som är erkänt bra dragbil. Funkar förmodligen kanon på norska vägar dessutom.

Ja, Forden eller kanske en Subaru. Bra råd.
Elbilsförsäljningen är nu nästan noll till privatpersoner. De är helt enkelt för dyra.
Jag åkte Tesla i vintras till Trysil och medger att det funkade bra och det var en fin bil. Men som sagt, enormt dyr (kapitalkostnad och värdeminskning). Dessutom ifrågasätter jag hur miljövänliga de är. Och det gäller även IC-bilar av nyare modeller som är sjukt dyra att hålla igång och reparera.