Tankar kring privatleasing vs privatavbetalning, och restvärde

Min fru är på väg att byta jobb och nya stället kommer att ge henne 9000kr/mån (4000 efter skatt) i ersättning för att hon ska köra privatbil i tjänsten. Vi äger i dagsläget ingen bil så vi behöver köpa eller privatleasa en. Jag har visserligen ett litet AB själv och har läst en del om att företagsleasing kan vara mer förmånligt, men då vi ju får den där ersättningen på 9k är det kanske bättre att köra privatleasing eller privatköp via dom pengarna tänker jag.

Vi vill helst ha en elbil, ska precis flytta till villa och kan där sätta upp en laddstolpe, och behöver en mellanstor+ SUV då vi har tre barn så t.ex. en Tesla Model Y eller Skoda Enyaq. Spontant känns det ju smartast att låta de 4000kr vara med och finansiera ett köp av en bil istället för att låta det gå till hyra hos en leasingfirma. Vi tänker oss att vi kan lägga ca 3-4000kr ovanpå de 4000kr varje månad så en månadskostnad på 7-8000kr räknar vi på. Leasing verkar dessutom inte vara nåt bra alternativ för oss eftersom vi kommer köra rätt många mil (främst min fru i tjänsten), uppskattningsvis 3500 mil / år eller lite mer och då verkar privatleasing vara ofördelaktigt. En annan aspekt är såklart att man måste lägga 20% i insats på ett köp, men det kan vi ordna när det handlar om ca 150k, även om det är en utgift vi inte räknat med när vi precis köpt ovan nämnda villa med alla pengar vi har. Tänker jag fel angående att privatavbetalning verkar bäst i vårt fall, dvs att låta ersättningen betala av en bil vi sedan äger istället för att bara gå direkt som hyra till en leasingfirma?

Det jag klurar på är hur ska man tänka kring restvärde på ett privatfinansierat köp. Vad jag förstått kan man ju ändå betala av hela lånet när som helst, dvs det är inte bundet som t.ex. ett bolån kan vara. Vad finns det då för anledning för oss att välja en kort avbetalningstid som 3 år vs en längre på t.ex. 6 år som ju ger oss lägre månadskostnad, när jag ändå efter t.ex. 3 år kan välja att sälja bilen och betala av lånet om jag skulle vilja eller om det visar sig vara en fördelaktig värdering vs restsumma vid den tidpunkten. Vad är det jag missar angående restvärdet :slight_smile: ?

Välkommen!
Jag är inte insatt i alla uträkningar och kan inte svara.
Dock undrar jag om de där 9000 är tänkt att ersätta milersättningen eller kommer den ovanpå?
3500 X 18,50 / 12 = 5400 kr / månad skattefritt.
(3500 om det var i tjänsten, annars får man justera siffran).

Jag kan förstå att arbetsgivare (särskilt mindre firmor) gärna betalar en fast summa/mån för att slippa stå med bil. Det är inte någon rolig marknad just nu att leasa eller köpa elbil. Leasingpriserna har i flera fall gått upp med 50% och leveranstiderna är ofta minst 6 månader.

Mitt tips är att ni försöker få tag på en lätt begagnad bil av den modell ni gillar. Även om begpriserna är väldigt höga just nu så har ni den fördelen att ni får bilen direkt. När det gäller restvärdet så är det otroligt svårbedömt för tillfället pga marknadsläget. Gamla regler och beräkningar stämmer inte alls just nu. Pga brist på nya bilar så trissas begpriserna upp. Hur länge det ska fortsätta vet ingen just nu.

Du kan i vissa fall till och med tjäna pengar på att äga bil idag då vissa begagnade modeller ökat i värde pga begränsad tillgång.

Ah just det ja, bra att du nämnde det. Ovanpå de där 9000kr / mån kommer hon få milersättning på 18.50 kr / mil som körs i tjänsten.

Då ska du definitivt ta med milersättningen i kalkylen då den blir rätt så substantiell.

Om du tar lån så ska du kunna välja 6år om det är vad ni vill.
Tänk på att banken antagligen kommer vilja att ni betalar 20% av beloppet när ni får ut bilen. De vill gärna säkerställa att restvärdet inte går under lånet som återstår att betala.

1 gillning

Smidigt sätt att skaffa en ny bil, grattis! Men när behöver ni bilen? Vi har också tre kids, vi valde att beställa en Hyundai Ioniq 5. Beställde årsmodell -23 i mars i år och räknade redan då med 12 månaders leveranstid, gissar nu på omkring 15 månader men mirakel kan ju ske. Tesla och Skoda kanske är snabbare?

Tack för svar och tips! Ja begagnat kan ju vara ett alternativ. Tänkte att man skulle kunna utnyttja miljöbils-bonusen innan den försvinner, även om man kommer hamna på den sänkta summan 50k i så fall.

Men jag hänger fortfarande inte riktigt med på vad restvärdet ens har för funktion när lånet inte är bundet… ursäkta om jag är trög :slight_smile: Jag hade förstått det om det var ett bundet lån, men här kan jag ju betala av resten när jag vill (om jag förstått det rätt). Vad har man som köpare för incitament att vilja betala av det snabbare än längsta perioden när det ändå är som ett rörligt lån jag kan avsluta när man vill?

Tack, ja det har du rätt i. Jag kollade körjournalen på vår tidigare bil (förmånsbil via min frus tidigare jobb) nu och då körde vi ca 50% privat och 50% jobb), så man kan nog räkna med att 1750 mil / år är i tjänsten. Och där kommer ju en stor fördel med just elbil att det blir mer kvar av milersättningen när “bränslet” är såpass billigt, åtminstone vid laddning via husel.

Ja leveranstiderna är ju en kategori för sig :slight_smile: Hennes jobb kommer att fixa en hyrbil är det sagt så leveranstiden spelar inte så jättestor roll tänker jag. Alternativt använder vi de ersättningen från företaget till att abonnera på en Lynk & Co under tiden vi väntar.

Skodan har jag inte fått fram nåt leveransdatum för (man måste få infon via en ÅF och vi har inte haft möjlighet att åka in till en fysisk butik än), men Teslan uppskattar dom till januari 2023.

1 gillning

Det där med restvärde är bara ett tramsigt sätt att räkna som ska göra att billånen ska se mer attraktiva ut, dvs lägre månadskostnad. Det matematiskt intressanta när det gäller avbetalningsplan är att du jämför vilken ränta du betalar jämfört med förväntad avkastning om du placerar pengar. Om räntan på lånet t.ex. är 4% efter ränteavdrag och du räknar med att få ca 6% avkastning på tex en indexfond efter skatt, ja då ska du amortera så lite som möjligt och istället placera pengarna du skulle amorterat i indexfonden. Så långt matematiken…

Sen är vi ju människor. Om du tex vet med dig att du har svårt att låta bli att spendera pengarna istället för att investera, ja då är det bättre att amortera hårdare. Eller om du har svårt att sova på natten med stora lån, ja då är det bästa också att amortera så fort som möjligt.

1 gillning

Lån med restvärde har jag alltid tänkt är en sån där inlåsningsgrej att akta sig för, om man inte av någon anledning får signifikant lägre ränta tack vare det. Tanken är ju att du någon gång ska sälja tillbaka bilen, men med ett vanligt billån har du många potentiella köpare om du vill sälja bilen för att lösa lånet.

Jag har å andra sidan alltid köpt bilarna kontant (hittills sub-100k-bilar) så jag har ingen egen erfarenhet. @Skogstomten vet allt och lite till om sånt här, så jag taggar honom lite ofint så kanske du får ett vettigt svar istället för gissningar :slightly_smiling_face:.

1 gillning

Tack för alla svar hittills, uppskattas verkligen! Då förstår jag lite mer kring just det där med restvärdet, jag kommer försöka få det så långt bort som möjligt för att få lägsta möjliga månadskostnad, och istället försöka sätta in kvarvarande pengar i vårt sparande.

Ett annat spår att gå är ju att jag gör det som en företagsleasing, och låter ersättningen (4000 / mån) + milersättning (ca 2500 / mån) sättas in i mitt AB, och sen leasar mitt AB bilen om det är mer fördelaktigt med just företagsleasing än privatleasing. Låter komplicerat i mitt huvud men det kanske är en möjlig väg att gå, nån som har tankar eller erfarenhet av nåt sånt upplägg?

Vill bara uppmärksamma dig på en sak, då du nämnde miljöbonus och Tesla Model Y. Dessa går inte att kombinera, dvs du kan inte få bonus för Model Y. Den är för dyr.

1 gillning

Eller försök att få tag i en lagerbil. Jag fick min ID4 på ca 6veckor.
Dom stora märkena lägger beställningar på osålda bilar hela tiden för att få ut sina bilar på marknaden.
Blir ju lite som en gräddfil, förutsatt att man kan acceptera att man inte kan få exakt allt man normalt sett vill ha.

1 gillning

Jag har inte alls räknat på detta men att skicka dyrt skattade pengar in i ditt AB för att finansiera en bil som inte alls ska användas i ditt AB låter inte som en bra väg att gå.

1 gillning

Jag har ett aktiebolag, och privatleasar numer mina bilar, och skriver milersättning till bolaget.
Leasing på bolaget innebär ju att man får betala skiten två gånger.
Inte kul för ett mindre bolag.

Först ska du fakturera för att täcka leasingen på bilen. Sedan fakturera för att kunna betala din förmånsbeskattning som uppkommer. (Oftast höjer man ju lönen motsvarande skatten)
Vanligtvis kostar en förmånsbil upp mot 10-12tusen bara i fasta kostnader leasing och förmånsbeskattning.
För att behålla K10 löneunderlaget är det nettoskatteavdrag som gäller på förmånen.
Många anställda har ju bruttolöneavdrag, men dom har ju ingen K10 att ta hänsyn till.

1 gillning

Just ja, sant. Så antingen får vi leva med att vi precis missat miljöbonusen eller så får det kanske bli en Skoda Enyaq istället :+1:

Fast gör du en nettoinbetalning för förmånsvärdet till företaget så använder du ju dessa pengar att betala av en del av leasingkostnaden, så du betalar inte två gånger…

Jag tänkte mer på förmånsbeskattningen. Den skatt du måste betala för att nyttja företagets bil, den kompenseras oftast genom högre löneuttag eller mindre i lön.
Om du vill ta ut ut en nettolön på exempelvis 35 000:- så måste ju lönen justeras upp efter att du skaffat förmånsbil annars blir det ju en lönesänkning.
Bil service däck osv är ju vad det är och betalas ju av företaget, indirekt du själv.
Skatten går ju till statskassan.

Restvärde är lite som @kero skriver mest en “frivillig disponering” när man vill betala in pengar. Sen brukar jag kalla det “restskuld” istället så är det lättare att förstå vad det är OCH lättare att inte blanda ihop med marknadsvärdet på bilen när löptiden går ut.

20% i kontantinsats är i princip ett “krav” så därför används det alltid vid billån. (Sen finns det avarter där man lånar de sista 20% som blancolån men det är en annan femma)

Sen “reglerar” du hur mycket du vill ha i månadskostnad under vald löptid genom att välja olika restskuld. Sätter du restskuld 0kr blir det hög månadskostnad och lånet är borta efter vald tid. Sätter du hög restskuld blir det låg månadskostnad MEN då kan det hända att restskulden är högre än bilens marknadsvärde efter perioden. Då måste du istället skjuta till pengar + bilen för att bli av med den.

Billån kan du alltid enligt lag amortera ner delvis eller amortera bort helt när som helst i princip utan “straffkostnad”.

Incitamentet att betala av lånet snabbare är för att slippa betala räntan+ aviavgifterna under lång tid :wink:

Tänk på att företaget ger henne 9000kr + att företaget får betala arbetsgivaravgift på det =2828kr. Så skulle det på något sätt gå till ditt AB se till att få med de 2828kr också i så fall. Dvs då ska ditt AB få 11828kr. Dock ser jag lite problem hur ett lämpligt verifikat ska utformas som stödjer pengaöverföringen. Vad är det ditt AB levererat till din frus arbetsgivare som ska stå på fakturan i så fall?

Angående milersättning finns det nu förslag på att ändra dessa till årsskiftet. (Vilket antagligen blir av). Då får du 25kr/mil skattefritt för egen bil MEN bara 6kr/mil skattefritt för elbil som förmånsbil. Så har man mycket tjänstemil så styr det kalkylen lite mer mot privatköp.

Med de milen och de bilarna så skulle jag tro att privatköp/avbetalning blir bättre är privatleasing. (Privatleasing med de milen blir dyrt på de bilarna). Om man dessutom skulle vinna på att istället ta det på ditt AB beror på flera olika faktorer.

Vill du ha använda min rådgivningstjänst är det bara att du hör av dig. Vid sällsynta tillfällen kan jag även ha fått tips var det går att få tag i vissa attraktiva elbilar för snabb leverans. Tips som jag då brukar förmedla vidare till mina kunder. :wink:

Enyaq och Model Y är båda kanontrevliga bilar. Körde själv Enyaq i 2000mil och har nu hunnit med drygt 300mil i min Model Y.

4 gillningar