Tankar kring privatleasing vs privatavbetalning, och restvärde

Ps. Jag blir så imponerad av din breda kunskap om allt som har med bilar att göra :+1::raised_hands:

3 gillningar

Jag tog alltid ut mindre lön när jag leasade, dvs gjorde en nettoinbetalning på förmånsvärdet men behöll bruttolönen under statlig skatt, klarar man inte det tycker jag man ska fundera på om det är rätt att ta en företagsleasad bil. Med de nya reglerna och milersättningen blir det tveksamt om det är lönt om man kör mycket i jobb skulle jag tippa, framför allt om du hamnar ovanför statlig skatt.

Där är en stor poäng i att betala service, hjulbyte, biltvätt osv men företagspengar, då dom inte är skattade och du kan dra momsen på det. Sen får man räkna på vilket som är mest lönt. Mitt tips hade varit att låta @Skogstomten räkna så slipper du det också :wink:

2 gillningar

Givetvis kan det se annorlunda ut för varje individ. Jag väljer dock att maxa min K10, själva lönen spelar mindre roll.
I praktiken innebär ju det ett högre löneuttag med bil. Jag har haft leasing bil under ett antal år, men förmånsvärdena har hela tiden gått upp.
Med skatt och arbetsgivaravgifter på dom 4-5 tusen extra löneutbetalningarna så blir det ju ganska mycket pengar.
För min del blev det bättre med att ta bilen privat.
@Skogstomten hade gärna fått räkna, men det är lite sent nu.
Förmodligen har jag räknat fel, och det hade varit snopet att få reda på nu… :disguised_face:

2 gillningar

Ha, ha! Jag brukar alltid fokusera på att försöka se fördelarna med de val som redan är gjorda oavsett vad man valt, leva vidare utifrån det och sen försöka göra bättre val nästa gång i så fall. Finns alltid andra aspekter än ekonomi även när det gäller bilar.

…eller som skidåkaren Per Elofsson uttryckte “-det är bara att bryta ihop- och komma igen!”

PS: har för mig att du sitter i en ID.4:a privat och maxar utdelning. Med trolig kommande milersättning på 25kr/mil, 70000kr i bonus och låg värdeminskning är det ganska troligt att du gjorde ett smart val :wink:

1 gillning

Japp, det stämmer! Ibland gäller det att ha tur då….

Tack för ett tydligt svar @Skogstomten och alla andra! Ja med den höjda milersättningen på 25kr på ingående är det ju ännu mer intressant att köra egen bil.

Lutar just nu åt att det i så fall får bli en Enyaq, eller kanske en ID.4. Hade klart hellre valt Tesla Model Y då den har mycket saker i grundutförandet jag ändå vill ha, som fyrhjulsdrift, dragkrok m.m., när jag lägger på dom sakerna på andra modeller kommer man upp i nästaan samma summa, men det känns surt att man precis missat att kunna få dra av bonusen på den. Antar att vi kommer missa 70k-bonusen även på andra modellerna och istället få den sänkta på 50k men det är ju bättre än inget.

En annan sak som slår mig är att när man kollar privatavbetalning nämner dom en ränta på 2.7%, medan andra nämner betydligt högre, kring 4.5% och uppåt. Kan det vara så att Tesla har en såpass mycket bättre ränta för avbetalningen eller är det bara glädjesiffror?

Jag valde en id4 GTX, vilket jag är nöjd med. Teslan i all ära men kom inte överens med att ALLT måste ske genom val i menyer på den stora skärmen i mitten. Givetvis kul i början men ändå.
Kändes också lite plastig och bullrig.
Men den går utav helvete om man väljer performance modellen.
Så är det det man är ute efter är valet lätt.

Dock kändes ID4 och Enyaq för den delen mera som personbilar.
Går tyst och fint. För mej var det även viktigt att det finns plats för 5 och stort lastutrymme.
Eluppvärmd framruta och värmepaketet för vintern var också plus.

Dragkroken på teslan är ju rena 80talet, och där har dom andra lyckats bättre med.

Men nu är jag såklart partisk då jag äger en ID4. Tesla är säkert bra dom med.:+1:t2:

1 gillning

Spana även in Audi Q4 E-tron, Mercedes EQA och EQB, Hyundai Ioniq5, Kia EV6, Nissan Ariya, Polestar 2. Alla är hyfsat rymliga, får dra 1500+ kg, kvalificerar för bonus. De flesta (om inte alla) finns med fyrhjulsdrift.

1 gillning

@kero @henkops B EQA, EQB, EQE får alla dra 750kg om jag minns rätt. (Blev lite förvånad själv då jag provkörde och kollade på en EQE häromdagen.)

Q4 e-tron får dra 1000kg 2WD och 1200kg Quattro.

Ariya 750kg 2WD och 1500kg 4WD.

1 gillning

Ojdå, då stämmer inte denna lista alls…

Edit: läste fel om Q4 e-tron. Blandade ihop med fat e-tron

Jo hyfsat när jag kollade snabbt men man måste dubbelkolla direkt på märkenas hemsidor OM det är viktigt.

Sen skiljer de ibland mellan olika utföranden av samma bil.

Såna listor gör ofta på “preliminära pressuttalanden” och verkligheten blir ibland sen lite annorlunda när väl bilarna typas.

Jag vill t ex själv ha 1600kg dragvikt för att kunna dra mitt biltransportsläp. Därav att jag brukar dubbel och trippelkolla det. Tyvärr är det inte ens alltid tillverkarnas egna sidor/reklammaterial stämmer. (Funderar nu på en Ioniq 5 till nästa höst av just den anledningen :wink:)

3 gillningar

Jag hade en EQE med AMG utrustning hemma på uppfarten härom veckan, oj vilken bil dom fått ihop där!

Ja, supertrevlig bil på många sätt. Tyvärr litet bagage och 750kg dragvikt på - sidan tekniskt.

Det där med dragvikt tror jag inte någon elbilstillverkare kommer att lösa. Vi är dömda till att leva med vår diesel Kia eftersom vi behöver transportera hästen fram och tillbaka mellan stall, träningar och tävlingar, ser ingen lösning på det om dom inte ändrar på viktregler för B, utökat B och BE kort…

@Ola_Morin Nja sååå krångligt/kostsamt är det ju inte att ta B96/BE :wink: om det är just där skon klämmer. (Kostar oftast <10 000kr)

MEN jag håller delvis med dig. Just att dra tungt HÄSTsläp är ett av fallen där elbilar inte tekniskt passar så bra. (Laddhybrid kan däremot vara en bra lösning :+1:)

Innan någon elbilist drar sin lans för elbilens försvar (ni vet att jag gillar elbilar🤗) så låt mig lyfta fram.

Ett typiskt boggiehästsläp är på 1600kg och uppåt som jag förstått det. Utbudet av elbilar som får dra 1600kg och uppåt är trots allt ganska begränsat.

Min erfarenhet är att många hästägare flyttar hästarna med bil oftare än man först kanske tror. (Behandlingar, olika betesmarker, träningar, tävlingar, akutvård, köp/sälj osv)

De innebär att framför allt de som tävlar med häst, regelbundet åker längre resor. Resor där målet är TÄVLINGEN inte resan. Ofta kan det innebära tidig start och sen hemkomst där även ett par timmars ökad restid gör stor negativ skillnad av flera olika skäl.

Finns mycket regler omkring djurtransporter, särskilt om transporten tar lång tid! (Krav på olika sorts raster där hästen i vissa fall måste lastas ur om jag minns rätt)

Räckvidden, det BLIR många stopp på längre resor. Räkna med att i praktiken ladda var 15-20mil. På målen =hästtävling lär det knappast finnas allmänna laddmöjligheter.

Många laddplatser funkar inge bra att ladda på med släp. Att koppla lös och rangera ett hästsläp med häst INUTI vill man inte göra. Är det dessutom ett enkelaxlat släp så blir det i praktiken omöjligt. (Hästen kan kliva bakåt och ett okopplat enaxlat släp tippar därmed bakåt)

Ekonomin. Flera av de elbilar som får dra mest är ganska dyra. Däremot finns det billiga ”vanliga” dragbilar i mängder.

Så för såna som mig som främst kör med biltransport/båt-släp eller vanligt släp/husvagn är det delvis annorlunda än med just HÄSTsläp.

Däremot KAN vissa laddhybrider vara ett vettigt alternativ. Då funkar det på el på kortkörning hemmavid och fortfarande smidigt på långkörning.

Klarar man sig med 1500-1800kg dragvikt på en elbil är annars Polestar, XC40, Ioniq5, EV6, Model Y eller en ”begagnad fat-E-tron 50” alternativ man kan kolla på. Flera av de ligger prismässigt på 500”-600” om man håller igen på utrustningen.

3 gillningar

Oj, det hade du betydligt mer koll på än vad jag förväntade mig! Det är inte att ta det utökade kortet som är problemet, utan det är oftast totalvikten jag tänker på samt precis som du säger laddandet på resa som ställer till det där. Att köra med transport och häst drar också betydligt mycket mer än vanligt, dom som kört med takbox och klagat på bränsleökningen kan nog relatera…

Vi har en häst (D-ponny dvs steget under storhäst) och den väger kanske en bit under 500 kg (han är ganska klen än så länge). Transporten tom väger runt 750 kg och har en maxvikt på 1500 så med häst i, får transport och häst väga 1500 kg. Bilen måste givetvis får dra detta och det gör vår Kia utan problem (det blir ingen racer bil direkt men helt ok). Eftersom Kian är ganska lätt, så klarar vi det på ett vanligt B kort, vilket är super eftersom ibland kör jag och ibland kör min fru. När vi köpte transporten för några månader sen så fanns det flera vi tittade på som krävde utökat B kort, vilket gjorde att dom släpen fick lite större motstånd att köpa.

En hybridbil skulle absolut vara det mest vettiga alternativet om vi skulle skaffa en ny bil, men jag är nog mest inne på att skaffa en till bil bara för pendling och icke-häst aktiviteter, dvs ha kvar Kian för häständamålet. Det kluriga där är att jag vet inte vad för liten elbil som håller hög premium nivå (typ EQEn), tips mottages tacksamt (även om jag inte kommer köpa en imorgon). När det blir dags får nog @Skogstomten leda mig fram till bilen…) :slight_smile:

Ha ha. Ja många brukar bli förvånade då jag som håller på med elbilar inte tycker de är världsbäst på allt. Just att dra hästtransport brukar jag ta som exempel för det. Jag är ju uppväxt “på landet” och känner en del hästägare. Sen kör jag själv tungt släp nu och då och har “fullt körkort” sen länge. När jag tog Yrkestrafiktillstånd 2020 ingick det även att plugga in regelverket omkring djurtransporter osv.

Redan 1500kg släp är det extremt få nyare bra dragbilar som får dra med B-kort. Tar man däremot 1200-1350kg så finns det betydligt mer att välja på. Då börjar det däremot bli för låg lastvikt för många hästägare osv. Så därför blir lösningen ofta en mellanklassbil som är halvkass som dragbil och ett “nedtypat släp” för att det ska funka med vanligt B-kort. Våra 3500kg börjar kännas otidsenlig när det kommer till att dra släp. Tyvärr blev det inget av förslaget/utredningen som var häromåret för att öka upp det till 4250kg.

Så kan man lösa “dragbehovet” för hästsläp på annat sätt har man betydligt lättare hitta en lämplig elbil. Hög “klassisk premiumnivå” är det de klassiska bilmärkena som är duktigast på. Ska man köpa en ny bil och dessutom hålla ner prislappen så är det nog en Polestar SR utan tillval eller någon elbil hos MB som gäller.

Min personliga favorit (om man inte behöver lång räckvidd) är en begagnad Audi e-Tron 50. För samma pengar som en fabriksny snikutrustad Niro EV får du då en riktigt fullstor (490cm) komfortvagn, 1800kg dragvikt, luftfjädring, fyrhjulsdrift och premiumkvalitet. Suverän som dragbil också förutom räckvidden och att du behöver B96/BE-kort.

Är själv sugen på den här vita :wink:

Audi E-Tron 50 q Backkamera Luftfjädring Drag säljes i Halmstad | Blocket

Men de finns billigare. Som den här t ex.

Audi E-Tron Quattro 50 säljes i Karlstad | Blocket

4 gillningar

Alltså! Jag vill bara applådera @Skogstomten ! Jag är så tacksam för att vi har dig i forumet. Det är som att ha ett levande uppslagsverk :smiley: Jag lär mig massor hela tiden!

Kan även rekommendera hans bok. Mycket läsvärd!
https://elbilsexpert.com/bok/

6 gillningar