Bilfundering - fastnat i tankarna

Vi (2 vuxna, 2 barn) har idag en Zoe 52 kWh utan ccs som vi leasar på 3 år. Löptiden går ut i oktober 2023. Jag har pratat med bilfirman, och vi kommer då att få möjlighet att köpa loss bilen till ett “förmånligt pris” om vi vill.
Betalar idag 3850 kr/månad.

Det är här det börjar snurra i huvudet. Jag har försökt prioritera vad vi har för sorts krav på bil nr 2 (vi har en volvokombi (2016)som långfärdsbil som vi är mkt nöjda med, och som är betald kontant.

Våra “krav” är prioriterade enligt följande:

1. Månadskostnad (Vi har en strikt budget och ett prioriterat mål är låga månadskostnader)
  2. Eldrift (100% på längre sikt, t.ex. en EV6 eller Tesla M3 som primära bil för allt från långfärd till dra släp))
  3. Framtidssäker (ska funka till längre resor när barnen blir större och behöver låna bil/övningsköra, dock 8 år tills dess)

Vi är väldigt nöjda med vår Zoe, men då den saknar CCS funkar den endast för utflykter i närområdet, i alla fall för min fru. Jag hade absolut kunnat tänka mig ett äventyr med AC-laddning även för långfärd om jag är själv. Sen är bilen ganska “spartansk” i övrigt och det som gnager mest i huvudet är att jag inte känner att jag vill lägga säg 230000 kr för att köpa loss bilen, just pga att den saknar de finesser som gör att den går att använda som en "all round-bil för familjen. Jag är tveksam om bilen är värd det… Redan här kanske jag fäller krokben för mig själv rent mentalt, då bilen trots allt har fungerat utmärkt under den tid vi ägt den. När vi kan ta bort barnstolarna om några år har bilen gott lastutrymme med fällda baksäten. Långfärdsresor har vi använt våran volvo till.

Alternativen? Mina föräldrar har en bättre begagnad volvo S60 som vi kan använda under några år för att ta oss till och från jobb, skjutsa till aktiviteter och sånt. Farsan kommer inte köra bil så mycket länge till. Kostar då endast skatt, försäkring och eventuella reparationer, då den gått ca 35000 mil. Mycket är bytt eller renoverat på bilen. Månadskostnaden blir då kanske 700 spänn utslaget på allt. Service gör jag själv. Nackdelen med denna lösning är att vi inte kommer ha någon elbil, och min fru får köra den automatväxlade volvon till och från jobbet, med ökad risk för krockskador, då hon tycker den är för stor att köra, och trivs bra med lilla Zoe.

Vad vill jag med detta inlägg? Det är väl att få ett bollplank om jag resonerar vettigt, om jag glömt några alternativ eller om jag bara fastnat i mental bokföring kring kostnader med bilägandet?

/

Du får ju väldigt mycket bil för mindre än 230k. Jag vet inte om du är stormrik men 4000/mån för bil eller köpa en bil för 230k hade för mig varit jättedyrt. Ändå har du minskad månadskostnad som prio 1?

Jag tycker S60n låter kanon. Men behöver ni verkligen en andra bil? Och hur mycket finesser ska den ha, om ni redan har en kombi?

Du kan hitta en begagnad automatväxlad Skoda Fabia som låter som en bra andra bil annars.

Ditt villhöver kring eldrift är väldigt dyrt. Varför måste det vara eldrift så tvunget? Ska dina barn inte övningsköra med en manuell växellåda ändå? Kan du köpa elbil nästa gång du uppgraderar?

Den första frågan jag skulle ställa är om ni verkligen behöver 2 bilar.
Om behovet av 2’a bil är absolut så hur många år till behöver ni 2 bilar.

1 gillning

Hur många mil kör ni? Ju mindre mil du kör ju mindre blir vinsten med elbilen.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Tack för svar. Ska försöka svara på lite frågor:

1. Vi behöver i nuläget två bilar, min fru har en bit till jobbet och jobbar underliga tider. Jag har snickeri och hantverk som hobby och kör ofta släp. VI pysslar även en hel del med olika loppisar. Kollektivt är inget alternativ så länge barnen är små och jag inte kan distansa. Hade jag haft uppdrag där jag kunde välja själv hur jag skulle jobba hade jag valt att sitta hemma i mitt kontor, och då hade behovet av två bilar varit mindre.

2. Vi kör väl tillsammans 3000 mil om året.

3. För oss är elbil dit vi vill komma. Helt enkelt för att vi gillar elbilar betydligt bättre än rökbilar, i alla avseenden. Men, då vi är på väg mot FIRE och vill hålla våra fasta månadskostnader diciplinerade, SAMT att vi önskar i “framtiden” ha en kompetent elbil, känns det (i huvudet i alla fall) dumt att lägga så mycket pengar på en elbil som förvisso funkar jättebra för oss nu, men som vi inte kan behålla den dagen vi bara ska ha en bil, eller om vi vill kunna använda båda bilar lite mer flexibelt. Dock har elbilsstödet tagits bort samt räntorna skjutit i höjden vilket gör den där begagnade Tesla M3 som förstabil aningen mer avlägsen, och vi måste som sagt fatta beslut kring vår Zoe senast nästa sommar.

4. Det är 8 år tills det äldsta barnet ska övningsköra, och det kommer garanterat inte vara med manuell låda, något jag anser endast racerförare har nytta av :smile:

Vi gillar att spara och optimera levnadskostnader, kör runt en familj med 4 pers, villa, pool etc för ca 17000 kr/månad och sparkvoterna ligger runt 70%. Bilar kommer vi dock alltid att vilja ha oavsett, då vi bor på landet. Kan tillägga att jag har plöjt igenom samtliga trådar som avhandlat Jans val av bil och även köpa bil kontra privatleasa bil. Problemet med leasing är att om man enbart lever av kapital går det i princip inte att få ett avtal, samt att jag sover bäst om jag äger mina prylar.

/

Men om behovet först är längre fram, känns det inte då lite onödigt att lägga mer pengar på den där mer kompetenta elbilen redan nu. En nyare större elbil med dragkrok osv lär få en högre TCO.

I övrigt förstår jag dig. När man väl börjat köra på el så vill man inte byta tillbaka! :slight_smile:

Ett alternativ kan ju vara att inte köpa den ”optimala elbilen” (som så småningom ska klara det volvokombin gör idag) nu utan faktiskt fortsätta med nåt litet och billigare för korta turer där dragkrok eller lastutrymme inte behövs. I princip det ni har nu. :slight_smile:

Den dagen det blir aktuellt att skaffa en (el)bil för allt säljer ni bägge bilarna och köper en sådan. Då har det säkert hunnit komma ännu bättre, och förhoppningsvis även billigare, elbilar.

4 personer i hushållet, 2 bilar och villa för 17000/månad.
Wow, bra jobbat på kostnadssidan, grattis.

Dyrt!
Köp en tråkig bra bensinbil med manuell låda.
En begagnad Opel Meriva för 60000 tex

Eller en gammal go Volvo V70 från 2004 typ :smiley:

Kör ni 1500 mil/bil så förstår jag inte varför ni satsar på elbil när du vill hålla ner kostnaden.
För att alla säger att det är bra med elbil?
Kör det fordon som passar plånboken.
Elbil blir sällan billigare än en nyare beg diesel