Är den billigare? Slit o släng? Underhåller ni den lika bra som familjens finbil?
Vi som behöver två bilar vet hur dyrt det är… visst innebär det frihet men fasen vad bilar kostar pengar.
Vi som bor på landet och har två små barn har svårt att få ihop vardagen men endast en bil…
Hur gör ni? Bara att köpa o leta efter andrabilen är skit svårt… vad har förra ägaren gjort o inte? Är verkligen kamrem bytt,? Har dom fifflat med mätarställningen… privatköp eller hos firma?
Vår andrabil är en Renault clio 2012, 8000 mil på mätaren. Inköpt för snart två år sedan för 38.000 och är värd samma idag om än inte mer.
Vi hade tidigare en Audi A3 från 2018 som andrabil men kändes alldeles för onödigt då vår andrabil rullar 300 mil om året.
Jag la fokus på en mängdbil, låga mil och bra historik.
I mitt fall var Clion vi köpte fullservad hos Renault, ägd av äldre dam (75 år) som hade haft den i 7-8 år.
Så för att summera mina tips:
Steget över slit och släng
Få ägare som ägt länge
Bra historik
Låga mil
Bil där delar är billiga
Ha is i magen och ha god tid på dig, välj ut modell, färg etc och va sen redo när en med rätt krav dyker upp.
Ja, bilar kostar pengar. Stora pengar. Fler frågor?
Om du ska serva en äldre bil själv eller lämna in den på “service” beror väl mest på dig själv. Kan du göra en service själv? Om ja, så “tjänar” du ett antal tusenlappar.
Om något går sönder, kan du då ordna det själv? Ja, du tjänar du ganska många tusenlappar.
Med tanke på att du frågar om kostnaden, så kan du kanske inte ordna “enkla” fel på bilen. Då blir det jobbigt, eftersom du tycker kostnaden är för hög.
Själv så har jag en äldre bil där jag nästan inte gör något själv (tio år gammal bil). Den fungerar, men kostar mycket pengar. Om jag skulle köpa en bättre bil, så skulle dock kostnaden gå upp. Man får givetvis en bättre bil, men det kostar pengar. Frågan är vad man är beredd att betala för en bil.
Det beror helt och hållet hur man värderar sina pengar och sitt liv.
Hej.
ja ,det är en djungel.
Japanska bilmärke strular mindre, tex toyota ,honda…
Om du vill kolla historik så finns det gratisappar,tex car.info där man kan kolla mätarställning, hur länge säljaren ägt bil…
Sen kan du alltid åka förbi närmaste besiktningsstation o få gjort en trafiksäkerhetskontroll…
Som skogstomten varit inne på kostar en bil, vare sig du kallar den första- eller andrabil, mycket pengar. Ofta minst 4000kr/månaden totalt.
Jag har resonerat att vi då lika gärna kan ha två bra, säkra och bekymmersfria bilar istället för att spara kanske 2000kr/månad på att den ena ska vara en sämre/äldre/mindre säker bil.
Jag har en större elbil som förmånsbil så den används när familjen åker långt och vi försöker nöta mest på den.
Min fru har bytt jobb och blir av med bilförmånen så vi står inför samma bryderier.
Förutsättningarna för oss är att andrabilen inte kommer rulla långt, men ofta. Nästan alltid med 2 eller t o m 3 barn i bilen. Därför väljer vi bort de allra minsta skitbilarna med dålig säkerhet, och kommer leta efter lite större (och dyrare) alternativ. Tyvärr tar det emot riktigt mycket att köpa en bensin- eller diesel när man kört elbil i många år. Laddhybrid vill vi heller inte ha. Vi kommer köpa, inte leasa.
Just nu står det mellan en 2-3 år gammal VW Id.3 eller en flång ny Tesla Model 3…
Vi har två bruksbilar, den ena en större familjebuss som vi haft i 11 år nu och gått 26000 mil. Gör allt underhåll själv och den rullar på bra. Blir 70 mil imorgon för midsommarfirande.
Till vardags kör jag den till jobbet (om jag inte cyklar, hojar eller tar hobbybilen nu på sommaren), kör ärenden när jag har behov att kunna lasta lite mer eller dra släp.
Den andra en mindre elbil som frugan kör till jobbet med och som vi kör så mycket så möjligt när det gäller vardagsärenden.
Den är 4 år gammal och gått 5500 mil, och lämnar in den på meningslöst “service” för batterigarantin, i övrigt gör jag själv om det behövs göras något (tex byta bromsbelägg, startbatteri osv)
Så en ganska ny och en gammal.
Sen har vi nån gammal bil till som ungarna kan ha när de har körkort men fortfarande bor hemma.
Och så hobbybilen, den är dyr på riktigt…
Så har egentligen ingen andrabil, utan två bilar för lite olika behov (ja, 4 då, men utifrån ts frågeställning)
Kan man ladda hemma så är Renault Zoe en riktigt trevlig andrabil. Jag köpte en 2022 för 169tkr. Billig försäkring eftersom den inte har superbilsprestanda, däremot helt OK räckvidd med 52kWh batteri och mycket tech för pengarna. Appstyrd värmepump är toppen både på sommaren och vintern.