Ska jag byta ut min äldre bil mot en nyare?

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra i närtid.

Förutsättningar:

*Kör 2 mil om dagen tur och retur till jobbet i stadsmiljö

*Inga stora utsvävningar senaste åren, kör cirka 1000 mil om året men då har de blivit många vändor till bygghandeln då vi byggt hus så det slipper man i framtiden så misstänker att miltalet lär minska ännu mer.

Bilen ifråga är en BMW 320d från 2013 med 20600 mil på mätaren i skrivande stund. Den har tjänat mig bra men det är några saker som skaver.

*Dieselpartikelfilter på en diesel blir snabbt igensotat av många småresor vilket jag gör mest hela tiden, kostnad att byta är hutlöst dyrt och att rengöra kostar bra slant mindre men ändå en del.

*Turbo,egr kamkedja mm kan komma när som, litar inte på att det blir problemfritt framöver, kostnaderna där är också hutlösa om något går sönder

*Diverse slitdelar i fram och bakvagnen börjar se sina bästa år, stötdämparna lär bytas inom några tusen mil, fick pris på 15000 på en verkstad som utgångspunkt.

Summa av allt detta har fått mig att börja fundera på om man ska byta ut den, och enligt senaste års körmönster så känns det rätt med en begagnad elbil att pendla med.

Just nu lutar det åt en Nissan leaf årsmodell 18-20 med max 9000 mil på mätaren så man får bra batterihälsa.

Hur hade ni gjort? Hade ni suttit kvar med svarte petter eller hade ni försökt sälja bilen?

Som läget är nu så tippar jag på att man får lägga emellan 30-50000 kr för att uppgradera sig till.

Jag har inga bekymmer att ladda hemma.

Fördelar med att byta:

*Lägre skatt

*Lägre driftskostnad i övrigt

*Värdeminskning är aningen högre för en Leaf men det är svårt att sia om framtiden

*5 årskalkyl inkl. värdeminskning så säger copilot (AI) att leaf kommer ligga några tiotusingar under BMW, men det förrutsäger att inget haveri sker.

*Maskinskada några år på leafen via försäkringsbolag, inte hunnit kolla upp så mycket än på den fronten dock

Bra tankar! Bilköp är ju ofta en av våra största utgifter. Mitt tips är att kolla på bilar som är 3–4 år gamla – då har någon annan tagit den största smällen av värdeminskningen, men du får ändå en modern och säker bil. Hur ser din årliga körsträcka ut? Det brukar vara den avgörande faktorn för om det lönar sig…

1 gillning

Jag hade resonerat likadant som dig och valt något snarlikt. Vi tog en i3:a jämte bensinkombin och den är supertrevlig som stadsbil.

Just att ha en bil som kan behöva en dyr reparation men inte täcks av maskinskadeförsäkring måste varit en av de mer tråkiga utgifterna som finns. Typ bilen är värd 100 tkr men kostar 50 tkr att laga.

Sälj till någon mer riskbenägen :slight_smile:

Om du skaffar en Nissan Leaf tänk bara på att den bara kan AC-ladda på en fas. Har du 16 A huvudsäkring hemma och ett värmesystem som går vintertid kan det ta rätt lång tid att ladda, särskilt om man har timpris och vill hålla sig till de billigare timmarna.

Snabbladdning sker med CHAdeMO som är på nedgång i Sverige (de flesta satsningar görs på CCS). Något ha i åtanke när det kommer till andrahandsvärde.

Finns adaptrar CCS till CHADEMO men de kostar också en skaplig slant, typ som en dyrare hem-laddbox… :grimacing:

Jag kan köra rätt länge med mina bilar. Men så fort det kommer en liten rostfläck någonstans byter jag. Det känns som den är värd mer vid en försäljning om den fortfarande ser fin ut. Sedan är det rätt kört när det väl börjat rosta. Det mesta mekaniska har jag inte lika stora problem med, det går att byta.

Är man ok med att när som helst va utan bil i en vecka pga väntan på reservdel eller tycker det är kul att meka själv så kan man behålla en sån bil.

Måste man ha bilen varje dag eller inte vill ligga och meka över helgen för att ha bil på måndag bör man byta.

Tänk dig hur gammal nästa bil får bli innan du säljer den och räkna ner hur många mil och år nyare än det du då vill köpa.

Bilar är svårt att råda om då de är så olika saker för olika personer. Men det viktigaste är att den gör det just du vill ha den till ordentligt. Mitt råd är att köpa lite bättre än man har tänkt och sen gå och va lite nöjd över hur bra bil man har. Snarare än att snåla och sen tycka att den är lite för liten, sliten eller dålig på annat sätt.

Och som alltid med bilar. Provkör, provkör, provkör. Det är gratis att testa bilar för att se om bagaget är stort nog, är den ok att köra, hur är bullernivån på motorvägen, skulle jag trivas att köra omkring i den här?

Köp framförallt en bil du gillar. Du kommer ändå att sitta i din bil över en timme om dagen.

Elbil är perfekt för stadspendling men förutsätter att du har möjlighet att ladda hemma. Annars skulle en bensinbil vara ett bättre val.

Nissan Leaf är verkligen det ekonomiska valet. Om du satsar på en Tesla Model 3 så kommer du närmare en bil som liknar din nuvarande BMW. Det lär bli en snäpp dyrare än Leaf, men du får å andra sidan en annan bil som funkar bättre på långresor.

Var noga med att läsa på om bilen i fråga du kan tänkas att köpa och verkligen fördjupa dig, för även om du köper en ny bil så kan det vara mer problem än en äldre bil.

Har en polare som köpte en cupra 2000mil den har nog varit på verkstad 15 gånger och just nu bråkar han med arn om att få reklamera bilen.

Vi på jobbet använder vw och vi har nya transporter och amorak, många bilar med fel redan från fabrik och även fel som kommit senare, just nu kör ena chefen runt i hyr bil, hans amorak har varit inne snart 2 månader.

Chefen har även en bmw 5 serie som gått 5000mil och fick lacksläpp på fronten som inte täcktes då garantin gått ut med 4 månader.

Verkar som kvalitets kontroller av nya bilar idag brister.

Den var inte lätt, med ena handen har du en dyr bil att hålla liv i och i den andra föreslår du en bil som tappar i värde snabbt och är dyr pga det. En ekonomisk regel brukar vara att fordonets totala kostnad inkl allt inte ska överstiga 15% av hushållets nettobudget. Det är ofta mindre bil än man tror.

Har aldrig provkört någon bil för att lista ut vilken jag behöver. Bestämmer mig vad jag vill ha, och sen blir det en sån. Märke, utseende, driftsäkerhet mm spelar större roll för mig än några liter packutrymme hit eller dit.

Aldrig varit missnöjd med något bilköp än så länge.

Men vi resonerar alla olika inför ett köp, och värderar in olika saker i processen.

Var kommer den regeln ifrån, och vem säger det? Beror ju helt på övriga kostnader man har, vad man prioriterar i livet, hur många fordon man har osv

Tycker alla sådana här procentregler är märkliga att vissa kostnader ska vara si och så mycket av ens inkomst, när man inte tar in alla ens kostnader

Ahh sorry, jag pluggade ekonomi därav mitt språkbruk. Låt mig omformulera, 15% är nästan 2 månadslöner, och eftersom du skrev att du primärt har bilen till och från jobbet blir effekten att du avstår din lön i januari och februari bara för att du ska kunna ta dig till jobbet hela året. det går att räkna på ca 8% per månad. Ser man det på ett sådant sätt börjar man förstå att 15% är ett högt värde. Det är nog inte dina andra kostnader du ska tänka på utan om du hittar fler nyttor med bilen som kan berättiga att den transporten ska ta så mycket av din lön.

Den exakta fråga är väl:
" En ekonomisk regel brukar vara att fordonets totala kostnad inkl allt inte ska överstiga 15% av hushållets nettobudget. "

Vart kommer den ekonomiska regeln från?
Det är lätt att slänga sig. Jag har då aldrig hört denna siffra. Den är väl kanske rimlig i sig, men vem myntade detta eller påstod det först?

Bra fråga, jag har fått den i andra hand måste missat den frågan på provet :):zany_face:

Tack för alla era svar.

Jag har 9km till jobbet enkel väg så det är runt 15 minuter per resa, på hemvägen brukar jag ofta besöka mataffär mm så det blir inte många extra mil pga såna saker.

Jag har främst kollat på värdeminskning framöver.

Värdeminskningen är några tusen mer än BMW sett över en treårsperiod, runt 1000-1200 i månaden vilket jag tycker är okej.

Försäkring är lika

Bränsle är stor fördel för Leaf

Service är fördel för Leaf

Däck är nog lika pga tung bil i Leaf men stora feta däck till BMW

Skatt är fördel för Leaf

Så jag har nog bestämt mig nu :slight_smile:

Vi har haft 2 st Nissan Leaf. En 24kwh från typ -12 och en 40kwh från -24 någonstans kanske. Jättetrevliga bilar. Aldrig något som krånglade. Och underbar parkeringskamers där man ser alla linjer kring bilen samtidigt.

Vi bytte till Model 3 long-range -18 för 2 år sedan för att få längre räckvidd och slippa chademon. Men min bror som har Leaf säger att chsdemout-byggnaden är bättre nu.

Model 3 är betydligt dyrare i totalkostnad. Mycket mer än bara de 13k vi gick upp i bilvärde.

Bytte för några månader sedan till just en Nissan Leaf-22 40 kWh. Fungerar kanon till 95% av min körning, skönt att alltid ha fulltankat när jag lämnar hemmet👍 Bra standardutrustning även i instegsmodellerna.

Har svårt att tänka mig gå tillbaka till förbränningsmotor för min dagliga pendling utan det får hanteras i form av entusiastfordon.

För ditt körmönstet låter det perfekt👍

Jo, så kan man ju se det, men ganska sällan bilen enbart tar bilen till jobbet, och det ska då jämföras övriga kostnader som tillkommer om man avstår bil, och hur mycket är då den mellanskillnaden värd för den smidighet som en bil ger (kan tom bli dyrare att inte ha bil beroende på ens behov)

Om det är högt eller inte blir relativt. Om jag värderar in det i min egen ekonomi så blir ungefär 6000 i månaden om jag räknar på nettolönen, och vill man ha en lite nyare bil hamnar man där utan några utsvävningar, och det tycker inte jag är orimligt alls.

Men kan köpa att man han ha det som riktvärde i en hushållsbudget för att inte förköpa sig, men å andra sidan hade jag en hoj när jag var ung som kostade 50% (minst) av min lön. 2 km att gå till jobbet….:grinning_face:

1 gillning

9 km enkelväg, nästan lite skrattretande kort att köra bil för pendling men om det är landsväg utan cykelväg så är det väl förståeligt.

Om du kan ladda hemma så är Leaf, Zoe eller Hyundai Ioniq bra kandidater. Simpla elbilar utan lull-lull.

1 gillning