Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra i närtid.
Förutsättningar:
*Kör 2 mil om dagen tur och retur till jobbet i stadsmiljö
*Inga stora utsvävningar senaste åren, kör cirka 1000 mil om året men då har de blivit många vändor till bygghandeln då vi byggt hus så det slipper man i framtiden så misstänker att miltalet lär minska ännu mer.
Bilen ifråga är en BMW 320d från 2013 med 20600 mil på mätaren i skrivande stund. Den har tjänat mig bra men det är några saker som skaver.
*Dieselpartikelfilter på en diesel blir snabbt igensotat av många småresor vilket jag gör mest hela tiden, kostnad att byta är hutlöst dyrt och att rengöra kostar bra slant mindre men ändå en del.
*Turbo,egr kamkedja mm kan komma när som, litar inte på att det blir problemfritt framöver, kostnaderna där är också hutlösa om något går sönder
*Diverse slitdelar i fram och bakvagnen börjar se sina bästa år, stötdämparna lär bytas inom några tusen mil, fick pris på 15000 på en verkstad som utgångspunkt.
Summa av allt detta har fått mig att börja fundera på om man ska byta ut den, och enligt senaste års körmönster så känns det rätt med en begagnad elbil att pendla med.
Just nu lutar det åt en Nissan leaf årsmodell 18-20 med max 9000 mil på mätaren så man får bra batterihälsa.
Hur hade ni gjort? Hade ni suttit kvar med svarte petter eller hade ni försökt sälja bilen?
Som läget är nu så tippar jag på att man får lägga emellan 30-50000 kr för att uppgradera sig till.
Jag har inga bekymmer att ladda hemma.
Fördelar med att byta:
*Lägre skatt
*Lägre driftskostnad i övrigt
*Värdeminskning är aningen högre för en Leaf men det är svårt att sia om framtiden
*5 årskalkyl inkl. värdeminskning så säger copilot (AI) att leaf kommer ligga några tiotusingar under BMW, men det förrutsäger att inget haveri sker.
*Maskinskada några år på leafen via försäkringsbolag, inte hunnit kolla upp så mycket än på den fronten dock