Ska jag byta ut min äldre bil mot en nyare?

Finns massa billiga elbilar med ganska kort räckvidd som täcker vardagsbehovet. Så kanske man kan lösa undantagsresor på annat sätt :cowboy_hat_face:

Granskar du underredet på en modern bil så med tanke på det extremt minimala rostskydd som bilarna har idag så lovar jag dig att du redan den dag en fabriksny bil överlämnas till dig så kommer du att finna mikroskopisk rost på och innuti underrede, skärmar, dörrar mm och dess infästningar.

Glöm inte att biltillverkarna vanligtvis inte tjänar så väldigt många slantar på att tillverka bilarna och sälja fabriksnya fordon utan de största förtjänsterna ligger på att reparera det de en gång tillverkat till skyhöga kostnader för bilägaren.

Självklart är det alltid en fördel att vårda en bil. Vinnaren är begagnatköparen som har tur och slipper ifrån massa dyra reparationer. Förloraren är ALLTID nybilsköparen och i synnerhet som byter upp sig till nybil varje, vartannat eler var tredje år.

Tja hämtar man och lämnar barn på skola då och då så blir de ju lätt så. När elcykeln kom in i hemmet så blev det den några månader om året när det passade bra.

Nu blev det en Vw e-golf, 2019 med 9900 mil på mätaren :slightly_smiling_face:

Jag vill intala mig att jag skulle vilja köra med en ellastcykel med kids till dagis/skola, men det är nog med handen på hjärtat en rosa dröm!

En E-golf är nog en utmärkt bruksbil för dina ändamål. Blev det rimligt pris?

Mellanskillnaden blev strax över 50000 kr så det är jag helt okej nöjd med. Priset på bilen var 153000 kr och jag fick 100000 kr för min bil. Vi dividerade lite osv men eftersom det är så låga nivåer så gör någon tusenlapp hit och dit inte så stor skillnad, dom pengarna skrapar jag ihop på runt 4 månader så framtidens miljonärsmål är ej hotat, bara lite hack i kurvan.:grinning_face:

3 gillningar

Säj bilen och cykla. Det gjorde jag för 8 år sedan

Gick i pension vid 61 1/2.

Skall ni ha bil, byt in mot tex en begagnad Toyota Yaris bensin från typ samma år.

1 gillning

Jag kör Leaf och är jättenöjd.

Men för att vända på steken - en kvart i stadsmiljö, behöver du verkligen bilpendla, funkar inte ett busskort? (Och så en billigare bil till ärenden etc.)

Jag har nästan lika långt till hållplatsen som till jobbet. Bor på landet utan grannar men 1 mil in till byn :blush:

1 gillning