Köpa begagnad el-bil vs leasa?

Tjena! Sitter och klurar på nästa bilbyte till 2027 och behöver lite input från er som är vassa på bilekonomi.

Idag kör jag en Skoda Superb från 2013 (diesel). Den har varit en grym familje-lastare, men den börjar bli gammal och jag vill gå över till el. Min plan är att inte hoppa på leasing-tåget som alla andra verkar göra, utan istället köpa en 2-3 år gammal elbil (typ en Kia EV3 eller Renault Scenic) för ca 350 000 kr och sen behålla den i 8 år.

När jag räknar på det ser jag en enorm skilnad i plånboken mot att leasa en ny för 5 500 kr i månaden (vilket verkar vara standardpriset nu innan alla tillägg).

Min kalkyl (per månad):

Äga begagnat: Ca 3 800 kr (värdeminskning, försäkring, service, el).

Leasa ny: Ca 6 300 kr (när man räknar in försäkring, vinterhjul och övermil som alltid tillkommer).

Strategin: Istället för att leasa så “äger” jag min kostnad och lägger mellanskillnaden på 2 500 kr varje månad på ett vanligt sparkonto med ränta.

Resultatet efter 8 år (år 2035):

Leasing-vägen: Jag lämnar tillbaka bilen och har 0 kr på kontot.

Min väg: Jag har en bil som är värd kanske 70k, PLUS ca 265 000 kr cash på sparkontot (räknat på 2,5 % ränta).

Det är alltså en diff på över 330 000 kr. Jag får i princip nästa bil “gratis” bara genom att inte leasa.

Är detta en korkad plan? Andra sätt som är bättre?

Tillägg: jag kör ca 1200 mil per år. En hel del korta resor men enstaka på 17-40 mil.

Låter väl vettigt, men de har inte räknat in något för reparationer.

Vet inte hur mycket du kör, men det kommer ju minst en del slitdelar (däck, bromsar mm) och kanske annat.

1 gillning

Låter vettigt. Tanken är väl inte att leasing ska konkurrera med att äga rent ekonomiskt.

Tanken är väl att det ska vara ren lyx, vilket det är.

1 gillning

Tack för svar. Ja en 500 kronor per månad i reparationspeng är väl rimligt. Borde räcka för så pass ny bil?

Frågan är kanske också om en elbil i denna nivå kommer åldras snabbt? Borde ju vara okej med ägande i 8 år även om teknikutvecklingen går snabbt.

Edit: tilläg är att jag kör ca 1200 mil per år. En hel del korta resor men enstaka på 17-40 mil. Använder inte bilen dagligen.

Vad blir det om du räknar på worse case scenario att motor eller batteri går sönder utanför garanti då räcker det inte långt med 500 kr i månaden

1 gillning

Bra inspel!

Tänker att maskinskada brukar gälla upp till 8–10 år eller 15 000 mil hos de flesta försäkringsbolag. Om jag köper en 2–3 år gammal bil 2027 och kör 1200 mil om året, så borde jag ju vara ganska safe i minst 5–6 år till?

Eller missar jag något finstilt i försäkringsvillkoren som gör att man ändå står där med en nota på 150k om batteriet dör? Många tillverkare har väl också garantier på batteriet.

Men reparationsfonden kanske borde upp till tusen kronor månaden?

1 gillning

Ja, det tycker jag du ska räkna med minst, har du tur blir det inte så mycket.

1 gillning

I leasingfallet kör du en bil som är i snitt 1,5 år gammal i 8 år. Medan din köpplan innebär en i snitt 5-6 år gammal bil över 8 år. Så det du bör jämföra med är istället releasing av en 2-3 år gammal elbil, på ett långt kontrakt.

2 gillningar

Ja bra inspel!

Jag jämför en bil som kommer kännas lite utdaterad med tex kanske sämre räckvidd och ha ett visst besvärskonto med att alltid sitta i en relativt ny bil. Vore direkt konstigt om inte “min plan” var en ekonomisk vinnare, men jag får stå ut med sämre/äldre bil.

Vi har idag ett bilkonto med ca 300 tusen kronor. Inser att ett alternativ sätt är att leasa och sedan sätta in 350 tusen rakt in i en indexfond istället. Vi har cash flow för att klara månadsutgifterna.

Svårt att veta vad som är bäst…