Köpa begagnad el-bil vs leasa?

Sökte på Zoe på bytbil finns exakt 0st 2012, 2013 och 2014 till salu. Finns 4st 2015.

Finns 165 andra renault bilar mellan 2012 och 2014 samt 87 2015

Det finns lite mindre än 5 000 st registrerade Zoe bilar av första karossmodellen i Sverige. Alla behöver inte vara i trafik såklart utan kan vara avställda eller skrotade/utförda utan skrotning-/exportintyg.

1 gillning

Jag leasade en model y long range, kommer aldrig göra det igen. Planerar nu att köpa en begagnad el-bil, verka finns så många prisvärdiga ute runt 300-380k klassen.

Enda bra är väl slippa bry sig i värdeminskningen. Många som ha tagit lån och köpt en elbil som sen inte alls säljs för det man ha tänkt sig efter 3 år. Men såklart betalar man för den lyxen

Varför kommer du aldrig leasa igen? Eller va det just bilmodellen du syftade på?

1 gillning

De va dyrt bara, 8.5k för en model y i 3år och sen börja om på nytt. Väldigt nöjd med bilen men vill ha något som man kan ha långsiktigt.

Finns betydligt bättre deal nu :sweat_smile: på MY leasing.

Det bästa med att köpa en elbil är att betala av den och sedan se hur bil och bränsle-utgiften i månadsbudgeten blir jätteliten. Så najs! Älskar att ha en avbetald model3 på gårdsplan. Bryr mig inte om ifall det inte är det matematiska bästa alternativet.

1 gillning

Ja det är trevligt, men tesla va annat i 2022 :joy:

Jag tror inte att det är isolerat till elbilar. Du kan inte köra en hyfsat ny fossilbil heller utan datorerna i bilen.

Skärmen för ACn istället för reglage eller knappar är ju inget som är elbilsspecifikt. Det har ju typ alla bilar oavsett drivlina nuförtiden. Även knapparna styr ju en dator om bilen inte är uråldrig.

1 gillning

Det du beskriver är skillnaden mellan en miniräknare och en pc. En miniräknare kommer inte upplevas som långsam efter 5år. Det krävs inte löpande mjukvaruupgraderingar för att få den att utföra sitt jobb. Den har inte beroenden mellan hård och mjukvara från olika bolag.

Men inget av det du säger är unikt för elbilar. Att bilen har elmotor gör den inte beroende av uppdateringar mer än en bil med förbränningsmotor, moderna sådana uppdatera ju på samma sätt som elbilar.

Har du tagit med finansieringskostnaden för köpet av bilen?

Betalar du kontakt bör du ha med alternativkostnaden i kalkylen för att jämföra äpplen med äpplen

1 gillning

Kan tänka mig det!