Byta ut min gamla snåldiesel mot begagnad elbil - Är det ekonomiskt smart?

Hej Forumet!

Den senaste tiden har jag börjat räkna på ifall det skulle vara rimligt att byta ut min nuvarande skruttiga snåldiesel mot en begagnad elbil. Min stora frågeställning är ifall detta är ett klokt beslut ur ett ekonomiskt perspektiv? I slutet av inlägget finner ni mina exceluträkningar.

Mina förutsättningar

Idag har jag en Hyundai i30 CRDi tillverkad 2008 med dryga 16 000 mil bakom sig. Den drar runt 0,51 liter/mil. Den inhandlades för snart tre år sedan för 34 000kr. Idag verkar liknande bilar säljas kring 35 000 - 40 000kr. Så en minimal värdeminskning, dock har reparationer och underhåll legat på ungefär samma belopp under tiden jag haft bilen.

Jag bor idag i en bostadsrättsförening med två laddplatser (parkerar på gatan övrig tid) där jag har möjlighet att ladda för 2kr/kWh plus 50kr i månaden i fast avgift. I och med att det inte är en fast egen plats går laddhybrider till stor del bort då jag inte vill ladda oftare än nödvändigt.

Jag räknar med att köra cirka 2000 mil per år. Jag har möjlighet att få ett lån till 2,5% ränta.

Bilen jag funderar på att köpa är en Hyundai Ioniq Electric med 38kWh batteri. Av vad jag har sett verkar det vara relativt mycket bil för pengarna. Dessa ligger i spannet 160 000-200 000kr beroende på skick. Det finns andra bilar som är billigare än den, som Nissan Leaf (som går bort av andra anledningar) och andra mindre elbilar men då jag spelar golf behöver jag ett lastutrymme minst i storlek med Ioniqen för att få plats med bagar och vagnar.

Körmönstret består av resor mellan 3-8 mil per dag cirka 4-7 dagar i veckan med några längre turer på cirka 30 mil enkelväg några gånger om året samt en tur på cirka 50 mil en gång om året. Med förutsättningarna jag har kommer jag behöva ladda bilen ungefär 2 gånger i veckan.

Frågeställningar

  • Hur ska jag resonera och räkna kring amortering? Jag amorterar idag 10 200kr i månaden på bolånet. Tanken är att låna upp på lägenheten för att finansiera ett köp till störst del. I min kalkyl har jag räknat med en amortering på 3% (samma som gällande amortering på bolånet). Vilket belopp ska jag räkna med kalkylen? Rent praktiskt har jag ju betalat av bilen på lite över 1 år, samtidigt som det är på “bekostnad” av att ingen amortering gjorts på lägenheten, om man ens kan se det på det viset.

  • Hur ska jag resonera kring värdeminskning? Har utgått från en värdeminskning på 15%. Jag vet inte om det är i det högre eller lägre spannet. Självklart finns det många olika faktorer som spelar in här men kan det vara rimligt att utgå från 15% på en 5 år gammal bil? Min nuvarande bil är ju längst ner i värdeminskningskurvan och har ju som nämnt till och med eventuellt ökat något i värde sedan den köptes.

  • Vilken typ av försäkring bör jag ha på den “nya” bilen? Det skiljer sig ju en del i kostnad på de olika försäkringarna. I mitt exempel har jag räknat på en helförsäkring som känns som det tryggaste valet i och med bilens värde. På min skruttdiesel nöjer jag mig dock med trafikförsäkring.

  • Är det något väsentligt jag missar i mina uträkningar? Just siffrorna väger ju endast in de ekonomiska aspekterna. Jag har inte räknat med körglädje, komfort, bekvämlighet, miljö, säkerhet, det minskade strulet med att ha en nyare bil och andra faktorer som man ändå bör väga in någonstans då man är en människa och inte en ekonomiskt optimerande robot.




Slutsatsen jag drar från mina beräkningar är att den månatliga kostnaden inte skiljer sig markant och att den till och med till stor del ligger inom felmarginal för min bedömning av värdeminskning och hur drivmedelskostnad för diesel och el kommer att vara inom de kommande åren. Kanske är värt några hundralappar extra i månaden för att köra en nyare elbil.

1 gillning

Du räknar med både värdeminskning och amortering på kostnadssidan för elbilen? Amortering är ingen kostnad men påverkar kassaflödet och binder upp kapital i en tillgång. Har du med däck och försäkring?

1 gillning

Försäkring är med i kalkylen, i slutet på min första bild. Däck har jag bakat in under Reparationer & underhåll.

Vill du utveckla hur du tänker kring amorteringen? Jag kan köpa ditt resonemang när man köper en tillgång som på sikt väntas öka eller behålla sitt värde, som en bostad, men för en bil känner jag att man ändå måste se det som en kostnad då bilen tappar i värde löpande.

Säg att man endast skulle ha ett “vanligt” billån med samma ränta. Om jag inte amorterar kommer jag ju till slut ha en bil som inte är värd något, eller väldigt lite men samtidigt en skuld som ska betalas på värdet jag köpte bilen för inledningsvis. I just det fallet ser jag inte riktigt hur man inte ska kunna se amorteringen som en form av kostnad, bilen ska ju betalas på ett eller annat sätt?

När du räknar både amortering och värdeminskning så blir väl amorterigen dubbelräknad som kostnad?

Om du hade haft en privatleasing eller avbetalningsköp med garanterat restvärde så hade du kunnat räkna enbart amorteringen och struntat i värdeminskningen. Nu har du inte det och då bör du istället bara räkna med värdeminskningen och räntekostnaden.

Eller tänker jag fel?

Jag tänker att “lånet till bilen” (som egentligen är på bostaden) måste betalas oavsett vad som händer med bilens värde.

Sen kommer ju en del av den amorterade “kostnaden” tillbaka vid försäljning av bilen, men den summan kan ju bli avsevärt mycket lägre än inköpssumman på sikt.

Men jag håller med, det blir lite abstrakt och snurrigt hur man ska tänka med amorteringen på en tillgång som tappar i värde. Så jag kanske tänker helt tokigt.

Går ju definitivt att diskutera hur värdeminskningen ska kostnadsföras. Med snittminskning och en fem år lång period lurar du dig själv att bilen är lite billigare kommande året/åren än vad den egentligen är och samtidigt blir priset högre i slutet av perioden. Jag skulle dragit ned perioden till två eller tre år för att få en mer korrekt kostnad under de närmsta åren.

2 gillningar

Som @Jaktenpaegetkapital skrev ovan så påverkar amorteringen bara kassaflödet, det vill säga du måste betala den varje månad. Men du kan inte räkna både den och värdeminskningen. Värdeminskningen över två, tre eller fem år visar ju hur mycket du måste betala totalt för att bilens värde minskar. Det du har betalat i kontantinsats och amortering kommer ju att minska den slutsumma du måste betala för att lösa lånet (eller rent av ge dig en slant kvar om du har räknat med för hög värdeminskning).

Men du kan inte ta med både amortering och värdeminskning.

Jag hade räknat på alternativkostnaden för att binda upp pengar i bilen. Alternativkostnaden blir ca 7% (eller vad du nu kan förvänta dig gå på dina investeringskonton) på bilpriset per år

1 gillning

Även om underhåll generellt är billigt så tror jag att 150kr/månad är lite väl optimistiskt. Speciellt om även däck är inbakat i det samt att elbilar brukar slita lite mer på däck än motsvarande fossilbil.

2 gillningar

Nej, han lånar ju till bilinköpet till 2,5 % ränta. Där hanteras alternativkostnaden för allt utom kontantinsatsen på 34 000. Det är möjligen den som han ska räkna alternativkostnad. Om den ska vara 7 % eller 2 % kan ju alltid diskuteras.

1 gillning

Räntan på lånet 2,5% låter väldigt lågt. Bakar du in det i bolånet? Jag hade nog räknat med en högre ränta.

Sen tänkte jag på risken. Att äga en bil som är värd 170 000 kr har en högre risk än en bil som är värd 40 000 kr. Speciellt nu, när elbilar rasar i pris och efterfrågan. Det finns en stor osäkerhet i hur framtiden ser ut. Däremot är din snåla diesels framtid mer förutsägbar.

En välmående och driftsäker diesel är ett mycket bra val idag i min mening. Den är snål och lär hålla i många år om du har väl hand om den. Jag röstar på att behålla din gamla diesel.

1 gillning

Vad hade du räknat med för kostnad på underhåll/reparationer istället?

Vad tycker du om det jag budgeterat för på min nuvarande bil?

Det spelar ingen roll om tillgången tappar i värde eller inte. Amorteringen är ändå inte en kostnad.

Men man kan säga att amorteringen och kontantinsatsen är de utgifter du har för att bilen sjunker i värde. Men du kan inte räkna båda två som kostnader.

1 gillning

Men de lånade pengarna hade ju kunnat arbeta på börsen ju.

Nej, de lånade pengarna är mot bilen som säkerhet (om det är ett billån).

Att den bilen skulle gå köra mycket längre än 10 mil på vintern är jag skeptisk till…

Diskussioner om bilen i sig är ett helt annat ämne men då den är väldigt effektiv har ägare rapporterat att den klarar över 22 mil utan problem i vinterförhållanden och runt 30+ mil på sommaren.

För mina användningsområden räcker det gott och väl. Det är sällan jag åker längre resor under vintern och 95% av resorna är inom 3-8 mil. Batteridegraderingen verkar hittils vara väldigt låg också.

Finns massa tester och recensioner på nätet som bekräftar dessa siffror under verkliga förhållanden.

Jag skulle aldrig gjort de bytet… Binda kapital i en bil, räcker med de som är bundet i gammal dieseln…

Har en Ioniq 28 kWh och är riktigt nöjd med bilen. Du kan räkna med 22mil på vintern utan att vara orolig.
Service hade jag räknat lite högre. Är bromsvätskebyte vartannat service besök och det hamnar på typ 4000 kr och vanlig service ca 2000 kr.
Fundera även med ditt körmönster på 28 kWh bilen. Kör du 50mil sträcka så kan den faktiskt vara snabbare då den har fantastisk laddning i jämförelse till sin ålder och storlek på batteri utöver sin förbrukning. Jag har en förbrukning på typ 1,3-1,5 på sommaren och 1,7-2,0 på vintern och då pratar vi -15°C eller värre och motorväg 110 för 90% av mina körsträckor.

Titta paydrive för försäkring då de har bra villkor och brukar ligga bäst i pris också.

Amortering och värdeminskning kan du inte räkna både och. Det blir dubbelräkning av kostnaderna. Däck till ioniqen är inte dyrare än vanlig bil. Ioniqen finns som både bensin och elbil och det skiljer bara 10 kg mellan modellerna. Samma med övriga delar på bilen är standard grejer så rep blir inte en hög kostnad är min uppfattning.

Skulle säga att det är en stor förbättring i säkerhet och komfort att byta till en 12år nyare bil, detta är en fantastisk bil i stadsmiljö med bra svängradie osv. Däremot på motorväg är den nog så enkel och vindkänslig samt sämre i ljudnivå. Även om jag nog tror den är betydligt bättre än nuvarande bil.
Skulle enkelt gjort bytet om jag vore du. 300 kr/månaden för en rejäl uppgradering i bil är enkelt värt det. Skulle även säga att risken går ned betydligt för eventuella repkostnader.

3 gillningar

Jag kan instämma i hyllningen till Ioniq 28 kWh. Har haft min i nästan 6 år och är fortfarande väldigt nöjd. Även om jag funderat på om det vore dags att uppgradera, så har jag ingen självklar ersättare. För mig som nästan bara kör stadskörning, så är detta förmodligen den mest energieffektiva bilen man kan köra. Jag brukar räkna med 22-23 mil på sommaren och runt 18 på vintern (södra Sverige), men jag har varit nere på 0,9 kWh/mil i stadskörning när förhållandena varit som bäst under sommartid.

1 gillning