Byta ut min gamla snåldiesel mot begagnad elbil - Är det ekonomiskt smart?

Utanför ämnet kanske, men jag hade sträckt mig till 220k för en kona eller Niro 64kWh.
30 mil på vintern eller 45 mil på sommaren.

Alltså du bör ju då räkna med att du får ladda minst tre gånger i veckan med ditt körmönster då man helst bara laddar mellan 20-80+90% av batteriet så du har i praktisk mening bara 60-70% av batteriets kapacitet under vardagarna. Går bilen under 10% så blir den snabbt begränsad i bruksvärde. Det kan du enkelt se om du provkör bilen ordentligt.

Sedan bör du ju amortera minst lika mycket som värdeminskningen på bilen förväntas bli, annars står du ju kvar med en rest på lånet när du säljer bilen. Det påverkar egentligen inte din kostnadskalkyl men det påverkar din cashflow.

Räkna heller inte med att bilen förbrukar 1,5kw/mil. Din nuvarande bil har en beräknad förbrukning på runt 0,38l/mil men som du ser så tar den betydligt mer. Det kommer din elbil också att göra. Har ännu inte kört en elbil som kommer under 2kw/mil i snitt över året. Dom drar nämligen en hel del mer vintertid. Audin låg som mest på 2,9Kw när den skulle dra under 2Kw.

Service har ju någon redan nämnt. 150kr i månaden känner jag är lågt räknat. Kolla med Hyundai vad den verkliga kostnaden är. Misstänker utan att ha kollat mer än vi bilägare och andra tidningar att din årliga service som du får räkna med går på runt 4000-6000kr med din körsträcka. Tänk även på att om 5år så har du dyra reparationer även på din elbil, länkarmar, däck och drivaxlar slits hårdare på en elbil än på en gammal trött diesel.

Jag tror inte att du kan räkna hem att en elbil blir billigare än en 15år gammal diesel. Bara värdeminskningen på elbilen kommer att vara högre än drivmedels kostnaden för din gamla diesel. Oavsett vad du betalar.

Med det sagt så tycker jag att om du har råd så råder ingen tvekan om att du bör köpa elbil. Men gör det inte för att spara pengar, gör det för du får en mycket bättre bil än den du har. Om du kör 2000mil per år så sitter du fyra arbetsveckor i bilen. Hur vill du helst spendera din semester? Skumpandes i en traktor eller åkandes i limousine?

1 gillning

Varför ska du köpa EL bil när du har en bra bil som är billig.

Om alla hade köpt en långtradare och mainstream media hade sagt till alla att köpa en långtradare då hade du också gjort det eller?

Det är nägra som tjänar pengar på hypen EL bilar. Och folk blir blåsta, precis som med padel skiten.

Jag ska inte ge något mer råd, än att du som kör mycket bil och har tillsynes hyfsat god ekonomi ska unna dig en bil du gillar och trivs i! Om din vardag inte står eller faller med ett par tusenlappar hit eller dit per månad, var inte rädd för att lägga dem i en bil du gillar. Det är på ett sätt pengar i sjön, ren konsumtion, men det är också pengar in i något som påverkar din trivsel varje dag, om och om igen. Men alla gör sin egen prioritering av var pengarna gör mest nytta, förstås! Det finns mycket som är trevligt och kostar pengar.

Däremot vill jag ifrågasätta ditt utrymmes-kriterium. Jag har kört Ioniqen och tyckte den kändes ganska liten för sin storlek, definitivt trängre än en Leaf. Jag har också kört golfutrustning, och vet att den rymms utmärkt i en Smart Fourtwo. Du får siza ner till en Vespa innan den hobbyn blir en dimensionerande faktor.

Tänker du att ni ska vara fyra personer som reser till golfbanan tillsammans i din bil? I så fall är nog Ioniqen i trängsta laget, i alla fall om ni ska resa långt.

2 gillningar

Räntan på lånet 2,5% låter väldigt lågt. Bakar du in det i bolånet?

Ja jag bakar in det i bolånet men du har nog rätt när det kommer till räntesatsen, har avrundat lite väl mycket och jag tror att jag i viss mån räknade in ytterligare en räntesänkning i min kalkyl men som det är nu ser det inte sannolikt ut. Så jag kommer att justera upp den lite.

Jag jobbar på bank så har möjlighet till förmånliga räntor på bolånet. Jag är i princip 100% säker på att jag idag skulle kunna få en rörlig ränta på mellan 2,54-2,69%. Sökte faktiskt om att utöka lånet med 190 000kr idag, så vi får se vilken ränta det landar på inom några dagar.

Sen tänkte jag på risken. Att äga en bil som är värd 170 000 kr har en högre risk än en bil som är värd 40 000 kr. Speciellt nu, när elbilar rasar i pris och efterfrågan. Det finns en stor osäkerhet i hur framtiden ser ut. Däremot är din snåla diesels framtid mer förutsägbar. En välmående och driftsäker diesel är ett mycket bra val idag i min mening. Den är snål och lär hålla i många år om du har väl hand om den. Jag röstar på att behålla din gamla diesel.

Ja visst är risken för en kraftig värdeminskning större och svår att förutse på grund av olika faktorer. Men bilen jag har idag har några år på nacken trots att den inte gått superlångt för sin ålder. Har behövt lägga cirka 10 000kr/år på diverse oförutsedda reparationer så ur det perspektivet har det inte varit det ekonomiskt säkraste ägandet heller. Mindre risk för sånt strul med en bil som är 12 år yngre.

1 gillning

@Luspank @besj

Tanken är att låna upp på bostaden, har ett utrymme på 190 000kr där. Men skulle jag inte fundera på att köpa bil så hade jag nog hellre låtit pengarna ligga kvar i bostaden för att bygga lite buffert och minska lånet än att slänga in dem på börsen på lång sikt. Det i sig kan ju ses som en alternativkostnad men då bör den räknas in på min nuvarande bil också, så där tänker jag att det går jämnt ut.

Service hade jag räknat lite högre. Är bromsvätskebyte vartannat service besök och det hamnar på typ 4000 kr och vanlig service ca 2000 kr.

Tack för din input, justerar mina siffor och räknar med ett snitt på 3 000kr. Passar även på att revidera servicekostnaden för min diesel där jag insåg att jag också räknat på ett lite lägre värde än vad som är realistiskt. Ser ut som att ett realistiskt snitt verkar ligga någonstans kring 4 800kr per år.

Fundera även med ditt körmönster på 28 kWh bilen. Kör du 50mil sträcka så kan den faktiskt vara snabbare då den har fantastisk laddning i jämförelse till sin ålder och storlek på batteri utöver sin förbrukning.

Har kollat lite på A Better Routeplanner på de längre distanser som körs regelbundet och där verkar fortfarande 38kWh-versionen ha en fördel med 19 respektive 2 minuter på 30 och 50 mil jämfört med 28kWh-versionen. Så längre sträckor än så verkar det mycket riktigt som att 28kWh-utgåvan har ett övertag.

Jag tror det största för min del är att behöva ladda bilen mer sällan till vardags i och med att jag inte har en egen plats där bilen kan laddas i lugn och ro varje natt. Men jag ska nog ändå ta och slänga ett öga på 28orna, de ligger ju ganska mycket lägre i pris.

Amortering och värdeminskning kan du inte räkna både och. Det blir dubbelräkning av kostnaderna.

Du, med flera, har rätt har räknat bort amorteringen som en kostnad i kalkylen.

Det är väl det som är lite tanken med inlägget, att försöka se om det är ett ekonomiskt vettigt val att byta, oavsett vilken typ av energikälla bilen har.

Och vad kalkylerna tyder på är att den potentiella skillnaden i kostnad att äga inte är särskilt stor, så då kan det ju vara värt att göra bytet tänker jag, eller åtminstone överväga det.

2 gillningar

Niron har mycket högre förbrukning och behöver byta kylarvätska som de tar rejält betalt för så skulle säga att för total ekonomin tycker jag inte du får en bättre bil med eniro mot Ioniq (men det kanske är klart från start då jag själv kör en ioniq :smiley: ) Skulle även säga att eniro tar sig inte 45 mil på sommaren iaf inte i motorväg som lär vara fallet om man nu vill köra 45 mil i ett svep.

@Daniel_Ostberg Nu har jag en Ioniq och nej den har buffert inbakad i sig och finns otagliga mängder tester som visar att batteriet har hållit väldigt bra och i dem laddar man till 100% då det inte går att ställa in att ladda till någon annan procent (Min bil har 8000+ mil på sig och är 7 år gammal och har fortfarande samma räckvidd +/- någon procent). Gällande förbrukningen så är den också helt rimlig på 1,5 kWh/mil kan säkert vara för hög för den här bilen. Jag kör i Norrbotten och har en daglig pendling på 5 mil varav 4,6 av de milen är efter 110 väg och mitt snitt på sommaren är 1,3 kWh/mil och på vintern mellan 1,7-2,0 kWh. Till detta har jag även strul med min laddbox så förvärmningen har inte fungerat så detta är med start på kall bil.

Servicekostnaderna som jag nämnde är faktiska för bilen och är inte 4000-6000 utan snarare 3000 kr. Ser inte heller något belägg för dyra reparationer på elbilen? Bilen finns ju som fossilbil och viktskillnaden mellan el och fossil är 10 kg, motoreffekten är på 120 hk så att den skulle slita mer på något mekaniskt ser jag noll belägg för och har heller noll personlig erfarenhet. Snarare skulle jag säga att min V70 som är 3 år äldre och går hälften av milen/år jämfört med ioniqen är långt mycket dyrare i repkostnader både i antal och pris för samma delar.

@Roger5 Enligt hans uträkningar så skiljer det några 100 lappar och han byter till en bil som är 12 år nyare, jag skulle snarare fråga varför skulle han inte göra bytet?

@SwedeFIRE
Laddningen i 28 kWh är bättre om du tex tittar bjorn nyland på Youtube. Men tror nog ändå du har rätt i ditt resonemang gällande 38 kWh, då du inte vill stoppa i laddare varje dag så är det bra med den extra bufferten och sedan har även 38 kWh en fördel att den kan köra förvärmning utan att ha i laddkabeln som 28 kWh behöver. Jag bor i villa och värderade inte det då det var typ30-50 tkr extra men hade jag varit i din situation hade jag nog tänkt samma som du och kört på 38 kWh.

1 gillning

Normalfallet är att vi är två personer. Så två vagnar och två bagar. Var faktiskt förbi bilhandlaren för någon vecka sedan för att testa just hur det fungerar med utrymmet i bagaget. Just bredden och längden på bagageutrymmet passade rätt bra. Bilen vi kollade på hade inte insynsskydd men garanterat så går två bagar och en vagn in. Skulle säga 50% sannolikhet att den andra vagnen går att packa in också, i värsta fall tänker jag att den får följa med hem ifall den inte går in.

Målet är ju att kunna ha vagnar och bag i bagageluckan innanför insynsskyddet så att man kan lämna klubborna i bilen över natten.

Kikade in i en Leaf också bara för att se men Ioniqen var någon decimeter bredare då hjulhusen går in ganska mycket på Leafen i bagageutrymmet. Sen går Leaf bort av andra anledningar för mig.

Jag har också en ioniq 28Kwh. Har varit mycket nöjd med min. Dock fick jag motorhaveri för någon månad sen, visade sig vara kullagren i motor som gått sönder. Min bil hade gått nästan 19000 mil när detta hände. Verkstaden skulle 110 000kr för en ny motor vilken är helt orimligt på en bil som är värd ca 80 000kr. Läste på och visade sig vara ett vanligt problem på ioniq och kona/e-niro. Hittade även en del videor på hur man byter lagren och bestämde mig för att göra det själv. Verskaden monterade lös motor och jag bytte lagrena själv. Kosnad 7000 kr istället.

9 gillningar

Ser ut som att du tänkt på det mesta i ekonomiska kalkylen. Sen finns det ju flera andra faktorer så som säkerhet, körglädje och användarvänlighet som är svårt att sätta ett pris på då det varierar från person till person hur mycket man värderar dessa faktorer.
Personligen leasade jag en nissan leaf i 1 år med en TCO på ca 5k/månad. Funkade okej, var en bra pendlarbil men utöver det inte så imponerande och var väldigt osmidig så fort man skulle åka lite längre.

Skaffade en Tesla MY för ca 1 år sedan och det är verkligen natt och dag både i körupplevelse, säkerhet, mjukvara och laddningsupplevelse.
TCO blev självklart dyrare (runt 6500:-/månad) men den mellanskillnaden är värd varenda krona, särskilt då jag åker 2000-2500 mil/år. Möjliggjorde också långresor på ett helt annat sätt vilket utnyttjats flera gånger per år vilket jag inte gjorde tidigare, ser det som en bonus.

Jag har inte kört ioniq så min upplevelse kanske inte är helt jämförbar som det var med leaf vs MY.
Just nu finns det Model 3 long range för runt 250kkr med liknande miltal som en ioniq för 200kkr. Det kommer ju att kosta säkert det dubbla att helförsäkra den per månad (beroende på hur gammal du är och var du bor) samt något ökad värdetapp pga ökade prislappen. Känner man att man vill komma ännu närmre 200kkr finns det ju även standard range varianten.

Är ditt enda mål att åka så billigt som möjligt så kör på hyundai, men jag tror att mellanskillnaden mellan en M3LR och hyundaien inte är så stor och absolut värt att fundera över.

Jag skulle gärna tagit din excelfil för att göra liknande beräkning för framtida bilköp! Skulle du vilja dela med dig? Skulle bli oerhört tacksam :slight_smile:

1 gillning

Dessvärre är den ganska rörig och inte så anpassad för att vara enkel att använda för någon annan :confused:

Det slutade med en fullt utrustad Kia E-Niro från 2019 med cirka 8 500 mil som vi fick betala 214 000kr för (inklusive service och nya sommardäck).

Väldigt nöjd med köpet än så länge. Galen skillnad på komfort och körglädje jämfört med den gamla Huyndaien. Väldigt rymlig också. Vi lyckades få in fyra personer, fyra golfbagar och två golfvagnar nu under semestern.

5 gillningar

Kom gärna tillbaka och redovisa hur det blir med ekonomin

Nu när du haft bilen i lite drygt en månad, eller kanske något längre.
Vad tycker du, har din budget hållt gällande försäkring, pris per kwm och vad den drar i kwh?

står i exakt samma situation, ny tjänst som innebär att jag är på kontoret 3 dagar i veckan, ca 9 mil ToR, idag kör jag en Opel Corsa 2011, 19000 mil som andra bil och funderar på att byta ut denna mot något annat.

Försäkringspremier går ju väldigt lätt att hålla koll på i förväg, är ju bara att söka på regnummer på de bilar du är intresserad av för att få fram pris. Så där är vi enligt budget.

Service och reparationskostnader återstår och se men service enligt schemat tror jag att jag har bildat mig en bra uppfattning kring prismässigt när jag pluggade inför köpet. Reparation blir ju lite av en okänd faktor i dagsläget men i och med att den inte har så många år på nacken hoppas jag att dessa kostnader håller sig låga de närmsta åren. I samband med köpet fick vi nya däck och service på köpet.

Drivmedelskostnaden är också en fast kostnad som inte ändrats så där handlar det mer om hur mycket vi kör. Vi kan i princip alltid ladda i egen laddare hemma till ett bra pris.

Förbrukningen stämmer bra med det jag räknat på inför köpet (kollade på ev-database.org för information.

Är som jag nämnde i tidigare inlägg väldigt nöjd med valet av bil. Nedan ser du sifforna jag räknat på för KIAn.

Blir det ens tvätt och spolarvätska för 150kr/mån?

Ligger under budget på den posten hittills. Men absolut det är en kategori som kan ha lite variation. Så det återstår att se. Du kan säkert ha rätt i att det är lite i underkant. Men spolarvätska är ju billigt och likaså om man väljer att tvätta bilen själv.

Sen när det kommer till spolarvätska och tvätt så är ju kostnaderna rätt lika oavsett bil, så ur syftet att jämföra kostnaderna för en nyare och äldre bil slår de posterna mer eller mindre lika oavsett bil.