Första bilköp med familjen - hjälp!

Vi är en stadsboende familj med en 4-åring och snart en bebis också. Vi har klarat oss väldigt bra på Volvo On Demand i flera år och har inte saknat att äga egen bil, men nu lägger de ned samt att vi nu har ett till barn vilket sammantaget lett oss till tanken: nu är det dags för det oundvikliga bilköpet. Det handlar inte bara om att On Demand lägger ned, utan även om att två barn innebär två barnstolar, vilket är ganska bökigt att hålla på med att plocka in och ut ur bilen redan som det är.

Vi har ingen jobbpendling och kör väldigt lite. Det kommer definitivt vara under 1000 mil per år. Det kommer gå veckor utan att vi rör den, men på sommaren kommer vi köra ganska mycket och spendera tid i sommarstuga osv. Vi har lagt ca 40.000 kr per år på Volvo On Demand.

Vi bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ladda annat än i hyrgarage där det troligen går via nån app, typ Parkster. Det kombinerat med att vi inte pendlar får mig att tänka att elbil inte är ett bra val eftersom fördelen med el väl framför allt är för de som ofta kör korta sträckor och kan ladda hemma.

Hur ska vi tänka? Jag ser ett par alternativ men känner mig ganska lost:

1. Helt ny bil känns typ uteslutet. Det bara känns fel. Mycket pengar och känslan av att minsta lilla beröring / smuts sänker värdet :sweat_smile:
  2. Bränsle! Elbil verkar inte passa oss (se längre upp). Hybrid verkar vara likartat dvs främst för de som pendlar eller ofta kör korta sträckor. Bensin kanske? Eller är det helt ute idag? :man_shrugging:
  3. Köpa vs leasa? Vi har råd att köpa, och räntorna verkar vara väldigt höga. Bättre köpa kontant? Hur ska vi resonera?
  4. Sen finns det jokrar som Lynk & Co där man hyr på månadsbasis. Verkar ju inte helt olikt typ Volvo On Demand på heltid
  5. Vilken bil? Vi har vant oss vid Volvo och jag skulle gärna ha en XC90 men de kostar ju skjortan. Hur ska man resonera kring märkena? Är känslan viktigare än datan?

Tack på förhand! :smiling_face:

Du påminner om en bekant som har ungefär samma förutsättningar. De har också kört Volvo On Demand, med sommarstugan utanför stan och boende i stan. Det du får tänka är att med egen bil så kommer du behöva parkering. Bara parkeringen kommer kosta 1600 kr per månad (räknat i Stockholm). Att ha bil är ren bekvämlighet. Sen tillkommer försäkring och bränsle. Hur eller hur så kommer det kosta er mycket pengar.

1. Absolut inte värt
  2. Om du kör så lite så är det inte värt med elbil då fördelen med elbil är om du kan ladda hemma och kör mycket då “bränslet” är så mycket billigare än bensin/diesel räknat per mil.
  3. Inget av de.
  4. Hyr hellre för de månader du tänker använda bilen mycket (alltså på sommaren).
  5. Just Lynk & Co, Zeekr så är det samma huvudägare som Volvo, nämligen Geely.

Jag tror ni behöver göra en konsekvensanalys varför ni behöver ha bil.

Jag har själv bil och det är knappt värt det eftersom jag kör under 500 mil per år, garage+försäkring+värdeminskning skulle ge mig många taxiresor för pengarna.

Långtidshyra bil för privatkunder | Hertz Biluthyrning_gsMQ…&gclid=CjwKCAiA-Oi7BhA1EiwA2rIu2zhtXSdNGYnIQ-5Ez57C1pQUwuXbEFfROGTVenIgQeBwE7LCMqaaZRoCmtcQAvD_BwE#valj-bil

Det finns alternativ, men kanske inte lika flexibelt som Volvo on Demand.

2 gillningar

Vi kommer börja med en kombo av Gomore och Kintoshare framöver. Räknar med att det ska räcka. Skulle jag senare behöva bil så skulle det bli en billigare bensinbil av äldre modell.

Skoda octavia 2995:-/mån privatleasing, går nog inte att få så mycke billigare ägande med garantier.

1 gillning

Jag hör dig, men kanske ska förtydliga om att det till stor del handlar om barnstolar. Tidigare har det varit möjligt för en av oss att komma iväg nånstans med ett barn eftersom det är hanterbart med en bilbarnstol, men med två barn blir det omöjligt - om inte stolarna sitter i bilen hela tiden. Kinto (som i sig är OK även om det är ett nedsteg från On Demand) känns därför ganska svårt.

Se mitt andra svar ovan om Kinto. Ska kolla in Gomore.

Varför är Konto ett nedsteg? Handlar det om bilmodellerna eller något annat?

På Gomore kan du hitta bilar med bilbarnstolar. När det större barnet kan ha bälteskudde blir det också enklare.

Jo, men inom ett år kan ni gå över till bälteskudde för det äldre barnet och då blir det ju mycket enklare.

Där vi bor har Kinto mycket färre bilar än On Demand. Sen är bilarna inte lika bra (personlig smak) och tyvärr är On Demands app så bra att Kintos framstår som en prototyp gjord av en praktikant i jämförelse. De två sistnämnda punkterna är inga dealbreakers. Barnstolar är det största problemet vi ser kring att fortsätta med den typen av tjänst.

1 gillning

Jodå. Vi ägde en Honda HRV i 4 år. Med värdeminskning, bensin, service, besiktning, nya hjul, vindrutetorkare, alltså allt allt allt inräknat, betalade vi totalt 3625kr per månad under dessa 4 år. Bilen var från 2016 och var riktigt fin modell, Executive med takfönster, keyless, GPS etc.

När jag räknade på det tjänar man inte på att leasa. Köp istället en begagnad under 200 000kr. Finns massa bra bilar under det priset.

Kapitalförlust bör du ju också lägga till.
Kan så klart bli billigare med facit i handen, nästa gång kanske det blir rep för 15k extra om året. Med skodan vet du så när på vad alla kostnader blir.
Tror inte det blir dyrare med just den leasingen iaf.
Kanske @Skogstomten har något klokt att komma med.

Tog en titt på GoMore nu och det ser inte särskilt praktiskt ut för oss. Inga bilar med barnstolar nära oss. Kan säkert funka för längre perioder (typ 2-3 veckor en gång om året) men mindre bra över en helg/dag. Har använt det för ett par år sedan och tyckte det var lite omständligt med att möta upp ägaren, få info om diverse betänkligheter med bilen osv.

Just nu ögnar vi:

• Volvo V60
  • Skoda Superb
  • Dacia Jogger
  • Volkswagen Passat

Antingen begagnat under 10.000 mil eller ny på 3 års leasing.

Helst bensin, eftersom det verkar vettigast för våra behov, körsträckor, frekvens etc.

Rätt så olika prislägen helt klart, men även olika känslor. Personligen gillar jag V60, men den är klart dyrast och troligen inte värt det.

Volvo V70 diesel

Job done

Hade varit något om den fortfarande fanns i produktion! Hade helt glömt bort den. Den är fortfarande snygg tycker jag, men svårt att hitta begagnade under 20.000 mil och jag misstänker att CarPlay inte finns (vilket är ett krav för mig).

Med originalradion går det inte, men 3:e part. Gällande bilbarnstol så kan du köra med ISOfix. Går sjukt snabbt att sätta dit och ta bort.

Men det verkar som du har bestämt dig för bil. Det kommer att kosta. Om ni är 4 pers så klarar ni er med en golf. Men passat är ju en större bil och trevligare. Sen mår ju ICE-bilar inte bra att bara stå, utan de vill ju köras.

Eftersom bilen är tänkt till att förenkla livet som småbarnsfamilj bör ni titta på något som faktiskt gör det livet praktiskt. En bil som fortfarande är ett knölande med är mer eller mindre bortkastade pengar.

Det innebär barnstolar sittandes i bilen. Och som man kan luta sig in och bälta barnet utan att fastna i dörröppningen. Plats för en barnvagn eller sulky i bagaget. Dvs en hyggligt stor kombi eller suv.

Om man ska leasa ny eller köpa och hur man ska finansiera är en annan fråga. Leasa är klart smidigast och ibland även billigast. Man bör iaf veta vad det kostar så man kan jämföra sin kostnadskalkyl för en begagnad med något. Ibland blir det faktiskt dyrare.

När jag köpt begagnad har jag först bestämt hur gammal bilen får bli innan jag vill sälja den. I mitt fall 10 år och 12000 mil. Sen räknat bakåt på 1000 mil om året till ett pris jag kan betala. Vilket då blivit en 5 år gammal bil med max 7000 mil. Ni kommer kanske till andra siffror.

Sen har jag jämfört avkastningen på pengarna på ISK med räntan på billånet. Jag räknade med att jag sannolikt går minst jämt upp på att låna och att jag tycker det är jobbigare att va utan kapitalet än att va belånad. Ni kanske kommer till en annan slutsats.

Sen jämför jag kostnaden med leasing av en ny.

Oavsett bilvariant och finansiering. Täck sätena med klädsel sålänge barnen är små och sölar annars blir det dyrt i rekond vid tillbakalämnande eller värdefall vid försäljning.

Några att titta på med min erfarenhet av att testa dem.

Audi A4/A5 Skön bil med tillräckligt utrymme. Bra 4hjulsdrift om man vill ha det.

Audi A6. Samma som A4 men rymligare. Såpass stor att den börjar bli svår att parkera utan att barnen kommer slämma upp dörren i någon annan bil.

BMW 3serie. Skön bil men mindre bagage än man tror.

Bmw 5serie. Skön bil med bra bagage.

VW Golfkombi. Trevlig bil. Lite bullrigare än de tidigare. Lite mindre utrymme i baksätet, men förvånansvärt stort bagage.

VW Tiguan. Trevlig bil med bra utrymme i kupen. Lätt att komma åt att hjälpa barnen. Mindre bagageutrymme.

VW Passat. Trevlig rymlig bil.

Volvo V60. Väldigt bekväm. Stort bagageutrymme. Stora dörrar som gör det lätt att komma in… Om inga bilar står intill. De är hopplösa att öppna på en tight parkering.

Det finns såklart många andra bilar i samma storlek. Mitt råd är som alltid att provköra några olika. Det är gratis att provköra och det går bra med bilar som gått för långt eller är lite för dyra, ni ska bara ta reda på om modellen passar er.

Vill ni va riktigt ambitiösa stoppar ni barnstolen i en barnvagn och tar er till er stads största bilhandlare för att testa så många som möjligt.

Sen när ni valt modell kollar ni efter ett bra exemplar i er prisklass inom rimligt avstånd och så slår ni till.

2 gillningar

Tänkte också att golf är det som gäller för ung stadsfamilj. Kan köra på Passat om 3år när det är dags för nästa barn.
3år gammal inbytt leasingbil är standard tipset, vet ej om det har gått ur tiden? Kolla även malus-skatten om ni funderar på ny bensinmotor.

Det är en fantastisk familjebil. Den har ju bluetooth, funkar smidigt för mig :+1:

Diesel motorerna går lätt 40 000 mil. Så en 20 tusen milare är inga konstigheter om den är servad och i bra skick :+1:

Vår nya bruttolista ser nu ut så här:

• VW Touran (7-sits)
  • VW Tiguan AllSpace (7-sits)
  • Skoda Kodiaq (7-sits)
  • Seat Tarraco
  • Peugeot 5008
  • Dacia Jogger (7-sits)

Samtliga med bensin och liten motor (ej 4WD) om möjligt. Vi har troligen inte behov av den extra kraften ändå - och de drar ju mer med kraftigare motor och 4WD.

BMW föll bort pga pris. Volvo pga begränsat bagageutrymme (vi vill ha minst 600L och XC60 ligger på låga 480L).

Tankar? :slight_smile:

Vet inte vad ni tänker betala. Jag köpte nyligen en Tiguan (inte Allspace) nästan ny, drygt 1000 mil) med drag och värmare och bättre beg vinterdäck på alu-fälgar för 335000. Tyckte det var ett helt ok pris för en bil som jag kan ha länge. Dom hade ett helt knippe sådana, även utan metalliclack -5000kr.