Första bilköp med familjen - hjälp!

De flesta barnfamiljer brukar ju klara sig ganska bra med en vanlig kombi och ca 500L bagage.

Men om ni vill ha större så ser det väl ut som en bra lista. Kan lägga till Audi Q7. (7 sits) 770L när bakersta säten är nerfällda.

Som sagt. Ta med lite grejer och provkör.

Så kanske det är, men när vi hyrde en XC60 i somras för att åka till sommarstugan så var det med nöd och näppe att vi fick plats med allt, och då fyllde vi även de tomma sätena i baksätet. Barnvagn, kassar med mat etc. Tar mycket plats. Och med ett barn till hade det definitivt inte gått.

Men visst, i de flesta resor vi gör hade 500L räckt, men man vill helst inte behöva ha problem med att inte få plats med allt. 600L är den gräns jag har hört tidigare gällande tvåbarnsfamiljer.

Ja den är fin och det låter som ett bra köp. En vanlig Tiguan tror vi blir för liten för oss, men jag har inte tittar på den live ännu, så det återstår att se.

Både min syster och min bror (två barn vardera) har haft Peugeot 5008 (både förra och nuvarande modell) och jag vet att de inte hade nöjd sig med mindre utrymme. Den har 700+ vill jag minnas.

1 gillning

Toyota har prisvärda bilar, är själv mycket nöjd med Corolla.

Gällande bagageutrymmet så är det snett om du bara tittar på liter som mäts under ryggstödet. Volvo är fyrkantiga och kan lastas till taket med lastgaller/nät. En V70 tex är bredare och djupare än alla bilar du listar upp. Så stirra dig inte blind på liter.

Sen råder jag dig att inte köpa en Dacia. Deras krocksäkerhet är urusel. Om du ska köra med familjen i bilen är mitt tips att lägga extra slantar för säkerhet. Det är en billig försäkring :+1:

Dacia Jogger fick 1 av 5 stjärnor i Euro Ncaps test. Det är katastrof…

Jag kollade också runt här i forumet ang. bil för några år sedan.
Var då en kampanj på en ford focus kombi för leasing.
Efter 3 år köpte jag faktiskt loss den och vi är nöjda.
Funkar bra med barnbilstolar, rimligt inköpspris och helt okej att köra.

typ en sådan här:

Nu tog jag bara den billigaste med automat som jag hittade men funkar absolut som familjebil skulle jag säga! :slight_smile:

Tiguan har 615 liter och Tiguan Allspace 700 liter lastutrymme. Fast Allspace var ca 50000kr dyrare vill jag minnas.

Helt sant, men XC60 är för liten, av egen erfarenhet. V70 är klart bättre, men finns ju tyvärr inte som SUV (vilket jag föredrar). Och V70 CC är det ont om (och de är äldre än jag skulle vilja ha).

Det är såklart inte bra, men det beror inte på skydd för de som är inuti bilen, utan för de utanför.

Saxat från Teknikens Värld:

…men precis som för Sandero Stepway i fjol är det skyddet av fotgängare samt bilens säkerhetssystem som inte är tillräckliga för att erhålla några högre utdelningar av poäng och betyg. Det handlar bland annat om avsaknad av aktiv motorhuv (skyddar fotgängare vid kontakt) samt autobroms som reagerar på oskyddade trafikanter så som (motor)cyklister och fotgängare.

I övriga delar har den motsvarande andra “vanliga” märken.

Ja det stämmer, men det är inte bara lastutrymmet som skiljer. Den har även 7 säten vilket kan vara praktiskt (dock inte ett krav). Jag tror även att den är snäppet rymligare i andra stolsraden.

Nja… Jag råder dig att läsa igenom rapporten från Euro NCAP.

Vuxna:

Den fick ”Marginal” i överkropp och ben i frontal kollision. Vid sidokrock med stolpe fick den ”Poor” vilket är lägst betyg. Whiplash i baksätet var också ”Poor”.

70% för vuxna passagerare.

Barn:

Vid en frontal kollision fick barn ”Weak” i hela överkroppen. Alltså näst lägsta betyg.

67% för barn passagerare.

Jämför gärna med rapporten för en Volvo XC60.

98% för vuxna passagerare
87% för barn passagerare

Ovan är alltså de som är INUTI bilen. Oberoende av yttre skydd för fotgängare.

Du gör som du vill. Men mitt råd är att undvika Dacia som familjebil. Ingen bil är säker i alla lägen. Men det är värt att minska risken med en säkrare bil.

I Teknikens värld artikeln du läste står det även:

”Sett till skyddet av vuxna och barn vid olika typer av kollisioner är Jogger, trots avsaknaden av bland annat knäkrockkuddar och mittmonterad krockkudde (mellan förare och främre passagerare), uppe i trakterna kring tre stjärnor i totalbetyg”

Tre stjärnor är inte ett bra betyg min vän :blush:

2 gillningar

Ajdå, okej - Dacian ryker helt klart från listan!

1 gillning

Touran/5008/Jogger är väl mer familjebussar än crossovers(“SUV”) som du verkade sugen på?

Men om de duger så fanns ju till nyligen Ford S-max också, och säkert fler modeller i segmentet.

Kombibilar helt uteslutet?

Det är sant. Har inte alls tittat på Ford faktiskt. Touran och Jogger kom in i bilden lite slumpartat pga att vi sett dem på bilfirmor. Även om jag nu strukit Jogger så är en fördel med Touran vs de andra att den verkar ligga lite lägre i pris. Jag är mer sugen på en SUV men har svårt att motivera för min sambo att vi ska lägga ca. ytterligare 50.000 kr för en 7-sitsig SUV istället för en Touran. Det är ett högt pris att betala för att sitta lite högre…

Vi har tänkt provköra lite modeller imorgon och blir förhoppningsvis blir saken klarare då.

Jag har en bevakning på blocket nu på alla relevanta modeller, årsmodell 2019 och framåt och mellan 4000-9000 mil och utbudet är skralt minst sagt. Särskilt om man inte vill betala extra för starkare motor och 4WD.

Ingenting är väl 100% uteslutet men jag skulle dö själsligt av att ha en vanlig Passat eller Superb. Passat AllTrack är rätt snygg, men då är man tillbaka på att betala ganska mycket extra för något som vi egentligen inte behöver (dvs 4WD). Sen är jag 1.90+ lång och föredrar helt klart SUV:ar där jag slipper böja mig så mycket för att lasta in / ur osv.

Hehe här tänker vi tvärtom tror jag. Och känslan är att typ Tiguan är minst lika vanlig som en Passat? Iaf av de årsmodeller där tiguan funnits.

Ja absolut - Tiguan är vanlig! Men det är inte pga att den är vanlig (jag gillar ju t.ex. XC60 som är oerhört vanlig), utan snarare för att jag inte gillar Passat/Superbs utseende.