Hej!
Jag är ny här på forumet och jag vet att det redan finns många liknande trådar som denna. Jag har läst alla trådar gällande övergång från fossilbil till elbil/laddhybrid. Även kollat alla videos med Erik N flertalet gånger och de är guld värda med mycket bra information - men jag känner ändå att jag skulle vilja ha input/erfarenheter från er här på forumet.
Min situation är såhär;
Äger i dagsläget en Volvo V60 D4-21. Är jättenöjd med bilen och skulle helst inte vilja byta. Dock har jag blivit stressad över informationen kring utsläppsrätter som verkar träda i kraft från januari 2027 och hur det kan påverka andrahandsvärdet av fossilbilar. I och med att vi har en relativt dyr dieselbil vill jag vara proaktiv och se över möjlighet att gå över till elbil inom 1 år.
Vi kör ca 1500 mil per år. Sambo,1 barn och kommer förhoppningsvis skaffa ett till barn närmsta åren.
Sedan vi fick barn kör vi mestadels kortare sträckor (inom 10 mil) men gör längre resor (40 mil enkel väg) till min och min sambos familj ca 4 gånger per år.
Jag har framförallt tittat på elbilar (ID.4 med nya motorn, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Kia EV6) men laddhybrid kan också vara av intresse. Min research säger dock att det ofta är ett dyrt alternativ rent TCO-mässigt med laddhybrider (dyrare service?, högre förbrukning än motsvarande fossilbil när batteriet är urladdat), ni får gärna motbevisa mig ![]()
Jag har gjort en TCO-kalkyl på vår nuvarande bil och räknat på att den kostar ca 7 000 kr / månaden ALLT inräknat. Värdeminskning, försäkring, skatt, däck, drivmedel, service, räntekostnader osv.
Vi letar nu en familje-elbil för runt samma peng i månaden som volvon. Det jag har kommit fram till som förslag är ID.4 på privatleasing. De har just nu erbjudande på ID.4 Pro Edition.
Ni som har ID.4, är ni nöjda med bilen?
Finansiering
(Kan ej finansiera via bolag)
Ju mer jag läser/räknar desto mer förvirrad blir jag. Hur skulle ni resonera kring köp av elbil idag - hade ni “vågat” köpa en elbil privat och själva ta risken med andrahandsvärdet, eller hade ni istället leasat bilen och kanske betalat något mer totalt sett men överlåta risken av andrahandsvärdet till leasingbolaget?
Jättetacksam för all input jag kan få.
Mvh
Peter