Upplägg bilägande

Hej. Jag står inför valet om ny bil. Det är leasing som är på tapeten och jag har möjlighet att leasa bil privat, via egen firma (enskild) och som personalbil via min anställning. Jag har svårt att få ett grepp om vad det kommer kosta mig varje månad, och vilket som är det mest gynnsamma.
Min känsla är ju att systemet är någorlunda balanserat designat oavsett hur man äger sin bil, det ena tar ut det andra. Jag tänker förmånskatten som läggs på för att man kan dra av (halva?) momsen via företaget. Lägre ersättning till från jobbet på deklarationen vid förmånsbil, jämfört med om om man privatleasar.

För att krångla till det ytterligare har jag en Peugeot 308 SW som kommer levereras här i början på januari. En hybrid jag beställde för 2 år sen som jag helt ärligt talat inte är så sugen på behålla då jag haft elbil under tiden jag väntade på den. Jag fick den dock med fast pris 5000 kr månaden fast så det är ju ett högst attraktivt avtal. (nytecknande kostar 8000+kr/mån)

Jag är dock intresserad av en model Y, och vad jag förstått så är det dyra bilar som körs mycket privat som gör det mer förmånligt att ha den på min firma?

Jag har lagt många timmar på nätet att försöka förstå, men det är för mycket kunskap att plocka sig till så känns mer som en riktig utbildning behövs…eller?

Jag vill kunna jämföra de olika valen ordentligt, och samtidigt få med alla parametrar. Tacksam för hjälp och tips.

Jag kör 4000 mil om året privat(inkl. resa till från jobbet som är 80% av resorna). 100-300 mil inom min egna firma

Framförallt är det elbilar som är förmånligt som förmånsbil då förmånsbeskattningen är (typ) halverad för elbilar. Tyckte själv det var svårt att räkna på också, valde själv i slutändan att leasa en MY på företaget över att köpa något billigare privat, men det är många parametrar att ta i beaktning.

Kolla att du bekvämt i alla väder kan ladda hemma och klarar din jobbresa + ev extrakörande varje dag på det. Det låter som 15 mil per dag ca? .
Enligt Teknikens värd tappar Y ca 30% körsträcka redan vid -8 C. I motorvägsfart kom dom bara 300 Km 0-100%.
Tänk på att dom fyrhjulsdrivna TESLA MY rekommenderas köras mellan 20 och 80% laddning. Dvs 18 mil blir det vid -8 C på motorvägen!
Det borde gå även smällkall vinter -20 om du sänker farten lite. Du kanske får köra 15% - 85 % när batteriet kroknat lite också.
Jag skulle tycka att kunna ladda en del till bra pris på jobbet skulle vara klart bra!.
4000 mil per år är extremt mycket. Det blir någon sorts dyrt specialdeal.

Hej. Jag har kört en Corsa-e i snart 1 år och det funkar perfekt. Jag är medveten om elbilens praktiska för- och nackdelar.

1 gillning