Förutsättningarna har förändrats och jag kommer behöva pendla 15 mil t.o.r. till jobbet. Jobbar ojämna skift så lite mindre än 5 dagar i veckan. Kommer kunna samåka lite grann men i vilken grad är ännu oklart.
Varit inne på att köpa mig en snål toyota eller kia hybrid men ogillar komforten och inköpen är dyra, åker mycket motorväg. Sista bilen vi hade gav en del huvudvärk och reperationer varför jag också övervägt leasing. I hushållet är vi 2. En studerande och jag som jobbar som har större behov av bilen. Har ingen laddstolpe men tillgång till att ladda på jobbet oftast till 3kr/kwh.
Åker en del privat då förbindelserna är lite si och så också, till föräldrar och ärenden.
Skulle leasing kunna vara något för oss? Skulle kunna förhålla mig till 2000 mil per år. Är det möjligt att testa under 12 månader och vart hittar man isåfall en bra deal?
Hur får du ihop 2000 mil/år när pendlingen är 15 mil per dag? Bara det är 75 mil/vecka
Jag pendlar 5 mil enkelväg och drar ihop ca 2200 mil per år, du borde dra ihop närmre 3000 mil/år.
Det är troligast billigast ur bränsleperspektiv att köpa en typ Nissan Leaf och bara ladda hemma men 3 kr/kWh är billigt nog för att räkna alternativkostnad med billigare klen-elis.
Rekommenderar att prompta ai om TCO för olika bilar. Har liknande körmönster (2200mil per år, mest motorväg) och slog till på Polestar 2 privatleasing för 5700kr/mån. Kostar dock lite mer än tex Renault 5 eller MG4 som chatgpt ger mig bäst tco idag men hade jag köpt idag hade jag kikat på Model 3 highland standard då den är tystare på motorväg. Kolla upp om du kan få elbilsstödet.
Viktigt att du gör TCO då det ibland kostar lika mycket per månad att slå till på en leasingkampanj som att köpa en 3 år gammal elbil(du slipper värdeminskning, helförsäkring, service, köpa nya däck, alternativkostnad för att ha insatsen på börsen osv)
När jag pendlade 24 mil tur och retur hittade jag aldrig någon rimlig payback på att byta till elbil jämfört med min billiga bensinbil.