Det var länge sedan jag skrev något här, men nu är det dags igen och jag hoppas att jag kan få lika bra hjälp/feedback den här gången som alla andra gånger.
Jag har fått ett nytt jobb och är i behov av en elbil för att pendla med. Den bilen jag vill köpa är en Volvo XC40 Recharge single core, max 300 tusen (värderar säkerhet och komfort högt).
Jobbet innebär en lönehöjning om ca 10k i månaden plus ett biltillägg om 2k och möjlighet att ladda elbil gratis på jobbet. Jag kommer pendla ca 48 mil i veckan.
Mot bakgrund av att vi nyligen har köpt en bil kontant, ett hus och helst inte vill ta från våra placerade pengar lutar det mot finansiering. Vi kan i dagsläget lägga runt 50-100 tusen i kontantinsats och kommer sannolikt kunna betala tillbaka hela lånet inom 1-2 år.
Hur ska vi tänka här? Jag har noll erfarenhet av finansiering.
Om löneförhöjningen är runt 10k så innebär en xc40 att merparten av den ökade lönen hamnar i bilkostander.
Xc40 är en bil som är högbyggd och tung sett till sin storlek och drar därmed en hel del el. Det är inte en bil utvecklad som elbil, det är en fossilbil som volvo byggt om till el. Den är absolut säker och komfortabel, men inte en optimal bil för effektiv pendling. Suv-kaross gör sig inte för långkörning.
I ditt fall skulle jag leta efter en effektivare bil som inte äter upp den nya lönen. Kanske har ni fler användningsområden som motiverar bilen annars hade jag letat upp en mindre och mer ekonomisk modell för pendling.
Billån har jag också dålig koll på, men det är väl så att ränteavdraget numera är borttaget för denna typen av lån. Så kan du belåna boendet i stället är det ju såklart en fördel.
Det väl om du kan hitta en bra räntekampanj, annars hade jag undvikt bilån.
Har själv en XC40 elbil. Ja den är ganska törstig på elektronerna. Men i kalkylen på bilens totalkostnad blir det nog ganska marginell skillnad.
Ränteavdraget för billån är inte borttaget förutsatt att bilen är satt som säkerhet i lånet. Det som är borttaget är lån utan säkerhet a.k.a. blancolån.
Elbil med fokus på komfort och säkerhet, inte jättelätt att hitta en sådan mycket billigare än 300. Det scrollar igenom några modeller i mitt huvud typ Niro och EV2 från Kia. men tror inte de är så mycket mer ekonomiska. Och Niro kommer med en del kompromisser i komfort jämfört med XC40. Bara nyfiken på vilka modeller du tänkte på.
Okej, XC40 Recharge it is. Snabb googling säger ca 4 000 kr/mån för releasing - såg en med mycket komfortabel utrustning för 4 500 kr/mån. Detta är dock för 1500 mil/år och du behöver upp på minst 2000, beroende på distansarbete osv. Svårt att komma under 4 500 kr tror jag för leasing. Plus försäkring (hittade erbjudanden med första året gratis iofs), vinterdäck ca 300 kr/mån, osv.
Så att ta ett billån kan vara billigare för dig med planerat flerårigt ägande och många mil, speciellt om du kör med halvförsäkring (första året och sedan kanske de sista). Effektiv ränta på billån är ca 7 %, så det är inte fel att betala av snabbt så som du tänkt. Men gå inte in med en stor kontantinsats i onödan, om det nallar på bufferten. Tror 20 % brukar vara lägsta insats, kör på det (ca 65 K).
Jag är dock lite osäker på vad din egentliga fråga är
Skaffa dig något som är trevligare att köra än en SUV.
Jag pendlar ca 50 mil i veckan och kör antingen en liten el suv, den flyger och far över motorvägen när det blåser, eller en Kia Ceed SW PHEV. Ceed:en är mycket trevligare att köra långt med, mindre ryckig på vägarn!
Det är 100 kg mellan bilarna (Corsa-E, 1530 kg, Ceed SW Phev, 1630 kg).
Nu vill trådskaparen ha en XC40 och då är det gott så.
Men eftersom frågan kom så hade en lätt begagnad Tesla 3 varit ett bra alternativ för pendling. Säker ***** i euroncap. Minst lika bra komfort på motorväg/landsväg, större utrymme och sannolikt halva verkliga förbrukningen på långresa jmf med en liten suv som xc40.
Om pengarna räcker till en 2024/Highland, absolut. Pre-Highland är bilarna lite bullriga och stötiga. I övrigt är Tesla en flera ligor bättre ELbil än Volvon.
Skulle tro en HL börjar runt 350. Den är ju bästa valet, har en sådan själv.. Men sett till vad pengarna ger jämfört med andra fabrikat i prisklassen så är även en pre HL en mycket duglig bil för pendling enligt mig.
Som pendlarbil den stäckan som det handlar om är nog en XC40 mer än tillräckligt bra. Man sitter lite högre än i vanliga kombibilar. En Tesla M3 är väldigt låg. Sitter du lite högre störs du mindre av mötande bilars dåligt inställda halvljus. Se till att få en bil med adaptiv farthållare. Försäkringen av en Volvo är rätt billig. Tesla är dyra att försäkra.
Tack för svaren! Jag fick den responsen jag ville ha - förslag på andra modeller, kritiska vinklar mm.
Jag har även spanat in Polestar 2 som finns begagnade i ungefär samma prisklass som XC40. Polestar 2 verkar vara ett bättre val om jag skulle välja mellan XC40 och Polestar 2. Håller ni med?
Finansiering via LF ger en ränta om 4,95 om man samtidigt tecknar bilförsäkring där. Låter det som ett bra val av bank eller finns det bättre räntor någon annanstans?
Vill bara slänga in att prova att faktiskt köra XC/EX40 en lite längre sträcka.
Vi har en därför att det är fruns pendlingsbil. Super bil med bra utrymmen till en inte så stor storlek. Du får med dig 4 pers enkelt samt en del packning. Helt OK förbrukning med, vet inte hur folk lyckas köra sina elbilar med så dålig förbrukning.
MEN. Den är inte vad jag skulle beskriva som bekväm. Man sitter lite som i en lastbil och förarsätet är, för att vara helt ärlig, skitdåligt om man har otur med sin anatomi. Vilket jag tydligen har. Mitt beniga arsle trivs inte i förarstolen.
Jag skulle nog ta en billigare elbil som klarar pendlingen. Med 2000-2500 mil per år kommer du döda restvärdet plus att finansiera det är liksom inte en bra beslut men om du tycker du mår ok med det så kör på det med det är inte klok finansiellt.
Tack för alla svar - Jag har alltid varit emot finansiering av bil och känt mig väldigt osäker kring vad man ska tänka på, val av bank etc men jag har dels via det här forumet och dels genom att läst, jämfört och analyserat själv fått tillräckligt på fötterna för att känna mig bekväm i att gå vidare i ett beslut.
Det blev en Volvo XC40 från 2023 som har gått ca 7200 mil, året-runt däck i bra skick och en batterihälsa på 95% som kostade 305 000kr. Vi köpte bilen med finansiering men räknar med att betala av hela beloppet i december när vi får ut pengar från en bostadsförsäljning.
Såhär har jag resonerat:
Behov/känslomässigt: Jag kommer använda bilen dels som pendling till jobbet och i jobbet och dels privat med familjen. Jag ville ha en trygg och bekväm bil.
Ekonomi: Gratis laddning, ett lönetillägg för egen bil om ca 2500kr samt en körersättning runt 30kr/mil när den används i tjänsten. Jag har ansökt och beviljats elbilspremie vilket kommer generera ca 1300kr/månaden i 36 månader.
Det hade fungerat bra med en billigare bil men för mig är säkerheten något jag värderar väldigt högt och efter att använt mig av ett datastöd som heter CRS var det många av de billigare modellerna som föll bort pga att de saknade lager med höghållfaststål (borstål). *Som gammal brandman vet jag vilket skillnad det kan ha i samband med en kollision.
Jag pendlar själv 14 mil per dag, elbil är magiskt!
Titta på om ni kan belåna era värdepapper.
Räntan är bättre än extern finansiering och det berättigar till ränterabatt.
Så amorterar du det lånet som om du skulle tagit ett billån.
Edit: Missade att du redan köpt bilen! Grattis! Men byt däck! Om du prioriterar säkerhet så är året runt däck big NO NO. Lätt att fixa dock!
Däck är verkligen fel ställe att spara.
Grattis till bilen och kul att du är berättigad till elbilspremie!.
Förutsatt att du inte bor i sydligaste Skåne och accepterar att bilen står de 10-15 dagar det är vinter där så röstar jag för riktiga vinterdäck! Du kör ju också så pass mycket att du kommer slita ner däck!