Det var länge sedan jag skrev något här, men nu är det dags igen och jag hoppas att jag kan få lika bra hjälp/feedback den här gången som alla andra gånger.
Jag har fått ett nytt jobb och är i behov av en elbil för att pendla med. Den bilen jag vill köpa är en Volvo XC40 Recharge single core, max 300 tusen (värderar säkerhet och komfort högt).
Jobbet innebär en lönehöjning om ca 10k i månaden plus ett biltillägg om 2k och möjlighet att ladda elbil gratis på jobbet. Jag kommer pendla ca 48 mil i veckan.
Mot bakgrund av att vi nyligen har köpt en bil kontant, ett hus och helst inte vill ta från våra placerade pengar lutar det mot finansiering. Vi kan i dagsläget lägga runt 50-100 tusen i kontantinsats och kommer sannolikt kunna betala tillbaka hela lånet inom 1-2 år.
Hur ska vi tänka här? Jag har noll erfarenhet av finansiering.
Om löneförhöjningen är runt 10k så innebär en xc40 att merparten av den ökade lönen hamnar i bilkostander.
Xc40 är en bil som är högbyggd och tung sett till sin storlek och drar därmed en hel del el. Det är inte en bil utvecklad som elbil, det är en fossilbil som volvo byggt om till el. Den är absolut säker och komfortabel, men inte en optimal bil för effektiv pendling. Suv-kaross gör sig inte för långkörning.
I ditt fall skulle jag leta efter en effektivare bil som inte äter upp den nya lönen. Kanske har ni fler användningsområden som motiverar bilen annars hade jag letat upp en mindre och mer ekonomisk modell för pendling.
Billån har jag också dålig koll på, men det är väl så att ränteavdraget numera är borttaget för denna typen av lån. Så kan du belåna boendet i stället är det ju såklart en fördel.
Det väl om du kan hitta en bra räntekampanj, annars hade jag undvikt bilån.
Har själv en XC40 elbil. Ja den är ganska törstig på elektronerna. Men i kalkylen på bilens totalkostnad blir det nog ganska marginell skillnad.
Ränteavdraget för billån är inte borttaget förutsatt att bilen är satt som säkerhet i lånet. Det som är borttaget är lån utan säkerhet a.k.a. blancolån.